Pro X2 eller F6/F7?

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hej, står i valet mellan dessa två sprätt skotrar!
Vilken är mest prisvärd? maxpris är 40,000

Jag prioriterar framkomlighet och komfort, och såklart hållbarhet

Någon sjukdom på någon av maskinerna??

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
F7 alla dagar i veckan!! beprövad skoter med BRA framkomlighet för en kort skoter samtidigt som den är grym på led. Suzuki 700an kan väl vara bland dom bästa motorerna som gjorts. prox2 an var ju ganska kortlivad medans f7 har förädlats genom åren, finns ju långt mycket mer eftermarknadsdelar, trim tillbehör till dem.. lättare att sälja när du lessnar dessutom. snyggare? senare modeller av snopron hade ju dessutom fox floatdämpare mot prox2ans skitdämpare. En f7a har inga "fel" bara patina:whistle:

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
F7 alla dagar i veckan!! beprövad skoter med BRA framkomlighet för en kort skoter samtidigt som den är grym på led. Suzuki 700an kan väl vara bland dom bästa motorerna som gjorts. prox2 an var ju ganska kortlivad medans f7 har förädlats genom åren, finns ju långt mycket mer eftermarknadsdelar, trim tillbehör till dem.. lättare att sälja när du lessnar dessutom. snyggare? senare modeller av snopron hade ju dessutom fox floatdämpare mot prox2ans skitdämpare. En f7a har inga "fel" bara patina:whistle:
Hellre Pro X2an, har ägt bägge 2 !

F7
+ snygg
+ hyffsad framkomlighet med 325ans matta
+ går bra
- Scoopet(luftfiltret) som sitter fram på huven, packar igen vid lössnö så går i princip inte köra puder, packas igen å blöddrar
- Dämparna, hade floatare, var konstiga vid temperatur skillnader, dämparna låste sig och blev stum trots renoveraing, så skulle nog sattsa på dom äldre som inte är "öppna"
- Gillar remmar, iaf 05an med DD

Pro x2
+ Grymma dämpare ( förstår inte vad du snackar i shaqwell.. :) )
+ snygg den också
+ robust å stryktåligt chassie tål att våldas med
+ bra ledräzer
+ luftintag bakom rutan, gör det bra att köra puder
- trailingarmar gör den lite klumpigare
- soppaförbrukningen kunde vara lite hög vid lek

Hmm jaa dom väger ju upp ungefär lika, jag skulle då valt en Pro x2/ XR 800 med 44as matta

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
ja jag har då kört alla 3 rätt mycket och det kan jag ju säga att proXr är en heeelt annan maskin än prox2..mycket bättre på alla punkter. Och att f7 gillar rem har jag aldrig hört, körde på samma rem 150mil.. och scoopet märkte jag inte att det packade igen, däremot utblåset är ju helt felkonstruerat, men det går ju att fixa till.

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
okej, båda verkar ju ha sina plus och minus, för tillfället lutar de mot en f7:a men någon som kan intyga detta med rem problemen? Min förra mxz käkade rem som aldrig förr och de e inte kul..

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Min F7 -04 tog ingen rem i vintras.
Jag märkte heller aldrig av problem med scoopet vid puder körning.
Tyvärr kan jag inte jämföra dessa två skotrar då jag inte kört prox2.

Tyvärr måste jag dock sälja min F7 nu :( hade lätt velat ha kvar den menmen..

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
har ingen f7 men har dock en m7, har ALDRIG sprängts någon rem under dom 350 mil jag har kört med den och den har varit i pudret väldigt mycket:) och motorn är grym!

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
vad ska man behöva ge för en fräsch f7:a -05 med knappt 600 mil på mätaren?

En till fråga, är de back på dessa maskiner? firecat alltså.

Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Kör crossfire 700-06, är grymma motorer i dem samt att de ska ta rem är bara skitsnack..tycker du ska välja F7:an alt. Cf med tanke på att du vill ha framkomlighet.

Finns anledningar till varför F7:an vann en hel del tester