Rev 800 -05 renovering

Status
Stängd för vidare inlägg.

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Tjenare! Tänkte slänga upp mitt renoveringsprojekt här på forumet! Det började med att jag skulle byta bussningar mm i framvagnen, fast då märkte jag detta

Happ, då vare bara att svetsa grenröret, passade på att titta in genom avgasportarna och då hade kolvarna någon repa på sig, och såhär såg det ut i cylindrarna.

Snöskurit? Tror ni detta går att hona? eller måste man slänga i ny nikasil? Har iaf lämnat in veven och fått tillbak den, så blocket är ihopskruvat, väntar dock på cylindrarna, dem är inne på portning :eyebrows: Blir väl att beställa wisecokolvar här snart också :)

Dessa ska också slängas på :)

Förra ägaren hade mosat chassiet vid fotsteget, så har åtgärdat detta också

Fint? :bigsmile:

Det fick bli så här!

Gnäll inte på min fix:( Det fick bli så! Alltid bättre än inget?

Ni kan få en bonusbild också, eftersom ni alla gillar bilder ;)

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Jo, men orkar inte beställa det nu, har tänkt på det, fast först ska jag få motorn att gå.. Kommer att kosta några tusenlappar innan den är ihop. Hade plåt osv hemma, så tog bara det tills vidare.

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Inte alls djupa, vart som bara "skråmor", Jag fick då inte bort något med saltsyran så gissar att det inte har gått igenom nikasilen. Men jag får vänta och se vad killen som portar cylindrarna säger. :)

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tja
Har en likadan skoter, från vilken skoter är listen på kanten på fotbrädorna? tänkte köpa nya och sätta på min till i vinter. Några mer mer taggar än original släpa..
Mvh

E

eMe181

roligt med en renoveringstråd, alltid kul med lite mer ''basic'' renoveringar... Och inte värsting projekt hehe ;d

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Hehe, tack så mycket! Ja man kan ju inte alltid vara värst ;) siktar ju somsagt först på funktion före utseende. Men jag sk nog köpa dekalkit, andra skidor, fixa fotsteget, men det. Blir ett senare projekt :)

R

RevMan

Behövs det verkligen viseco kolvar.
Brukar inte smidda kolvar medföra fler nackdelar än fördelar?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Behövs det verkligen viseco kolvar.
Brukar inte smidda kolvar medföra fler nackdelar än fördelar?
Jag undviker wiseco kolvarna iallfall på snöskoter.
Jag köpte spi kolvar till mitt bygge och det är inte av snålhet jag valde dessa...

Sen ett tips sätt i 440 motorplattan så får du lite styvare motorupphängning, kan va bra när det blir några hästar till i maskinen.

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Jag blir förvirrad.. Vissa säger att de fungerar hur bra som helst, och andra säger att de inte alls gör det? Men spi kolvarna fungerar bra alltså? Har en kille som beställer in sådana kolvar här i stan :) Angående 440 plattan, vart kan jag få tag på en sådan? Tyckte att motor rörde sig som f*n när jag drog den fram och tillbak. Så motorkuddar är ju ett måste, om inte 440 plattan då. :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Vad jag vet ska spi vara samma som snopro kolvarna. Då snopro och spi har exakt samma sortiment, bara att i usa heter det spi istället för snopro.
Det är gjutna kolvar.
snopro kan du köpa vart som hellst typ.
Spi har jag beställt från usa.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jag köpte oxå SPI kolvar till min F6,a Inga problem och kolvarna såg då ut att hålla väldigt god kvalité när man höll i dom och syna dom.

Status
Stängd för vidare inlägg.