Frågor och tips om Fusion

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Hejsan! Har en Fusion 600 -06.

1. Hur demonterar man primärvariatorn på en sådan?? Eller hur får man loss den från motorn??

2. Vilken olja är bäst till kedjehuset?? Alla säger ju olika, och i handboken finns det bara artikelnummer på oljan som skall användas.

3. har nån några bra tips på drevning av en sån?
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
1. Du skruvar ut variator bulten med tillhörande rör och brickor,
sen slänger du upp skotern på sidan och fyller hålet med vatten,
sen lindar du en 3/4" unf bult med gängtejp och skruvar in så det blir övertryck och variatorn ploppar lös.

2. det ända kedjehusoljan ska göra är att smörja kedjan, det klarar dom flesta oljor galant.
Själv brukar jag köra med vanlig motorolja

3. vill minnas att det är 23-39 org med 21-39 blir den säkert lite busigare :)

//Ozzy
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
behöver man nåt specialverktyg om man ska skruva isär variatorn då?
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Nope, dock är det mycke lättare om man har nånting som håller fast locket medans man skruvar lös och skruvar dit det.

Själv har jag svarvat en kopp som man skruvar fast med samma 3/4unf bult som man tar lös variatorn med.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
oki. tackar för svaret. Skall hämta en bult imorgon från jobbet, har bara jobbat med TRA variatorer förut och där brukar jag göra likadant med olja, bult + gängtejp.

Jag undrar även om insugsgummina behöver bytas?? hört dom brukar bli dåliga?? min e körd 2500km och 72h så börjar dom bli i behov av byte då?

Finns det övriga uppdateringar man behöver?? Har redan beställt förstärkningen till kedjehuset, samt monterat styrhöjjare. Skall även skaffa bukplast. Nån som vet om man kan köpa Dragonens fotstegsförstärkare hos polaris?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
växel lådsolja W90/100 är det till dom flesta skotrar.
Men polaris har ingen översättningstabell= hemligt
artic skidoo å lynx kan man se på ok/q8 lista.
Det är dock fortarande kedja o drev
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
kör på vanlig växellådsolja då som jag körde med i min mxz 583 i 6 år utan problem.
Var till polaris återförsäljarn i torsdast men orkade inte köpa 1l för över 200kr när man har hemma :)

Har även monterat kedjehus förstärkningen idag, kan sätta upp en bild om nån är intresserad.

Men till det största problemet, primärvariatorn växlar inte helt ut alla gånger. Vissa gånger när den hugger i så åker skoter iväg på tomgång. aldrig varit med om nånting liknande. Men skall demontera variatorn i nästa vecka och kolla igenom den. Nån som har haft detta problem?
Låter som nån bussning e slut eller så är den jävligt smutsig!
 

keeeka

Välkänd medlem
26 jul 2010
172
0
16
Gävle/Ockelbo
Jag skulle vilja se bilder på din förstärkning. Jag har också en som en lokal ÅF satt dit åt mig. Innan fick jag mycket läckage men nu efter är det snustorrt. Har inga problem med tomgång på min...

Har även funderat på nya gummin, lär ju inte skada.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Här kommer bilderna.


En bild före


Inne i kedjehuset


Sådär ser den ut då, längst ner på kedjehuskåpan.


 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Någon som har åtdragningsmomenten på primär- samt sekundärvaiatorns skruvar??
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Hittade du något märkligt med variatorn? Haft samma fenomen, verkar iofs gått över på min men kan vara intressant att veta..

kör på vanlig växellådsolja då som jag körde med i min mxz 583 i 6 år utan problem.
Var till polaris återförsäljarn i torsdast men orkade inte köpa 1l för över 200kr när man har hemma :)

Har även monterat kedjehus förstärkningen idag, kan sätta upp en bild om nån är intresserad.

Men till det största problemet, primärvariatorn växlar inte helt ut alla gånger. Vissa gånger när den hugger i så åker skoter iväg på tomgång. aldrig varit med om nånting liknande. Men skall demontera variatorn i nästa vecka och kolla igenom den. Nån som har haft detta problem?
Låter som nån bussning e slut eller så är den jävligt smutsig!
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Hittade du något märkligt med variatorn? Haft samma fenomen, verkar iofs gått över på min men kan vara intressant att veta..

Japp felet är åtgärdat.. Var den yttre skivans bussning som kärvade, läste här på snowmobile det är ett vanligt fel att dom sväller med åren.
Monterade en ny bussning, hornade dock upp den nya lite eftersom den kärvade lite också.
Så nu funkar den fint.