Problem med slirande rem

Dennis_mach1

Ny medlem
8 feb 2010
4
0
1
Stockholm
Hej jag provkörde min polaris edge 800 i dag på gräset. efter ett tag så började den slira och ville knappt driva frammåt och bara lukta bränt.
Kan det vara för att det inte kyller något ute nu???

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
låter som att variorn kärvar, testa smörj den, kan mycke säkert vara bussningen också, men börja med att smörja :)

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Man ska INTE smörja en variator. Eller det är vad jag har fått höra av folk som jobbar på ski-doo och lynx verkstäder.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
låter som att variorn kärvar, testa smörj den, kan mycke säkert vara bussningen också, men börja med att smörja :)
Tror du glömde svara på vad det var för smörjmedel man skulle använda som du skrev i en annan tråd.

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
fyll på de du dår asker, borde ju kunna de där du :) säkert bra mycke bättre än mig, men ja den ska ej smörjar med vanlig tex vd-40 lr 556 lr någon av dom dära, de ska vara ett torrt smörjmedel som du kan köpa hos din åf! :)

å när ja ändå är här å skriver... smörj inte på remmen eller i just på axeln där den går... bara en säkerhetsåtgärd så ja slipper få en massa skit sen :p

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Aldrig nå smörjmedel på en variator. Då fastnar skräp, damm å skit.
Den ska vara ren ren å super slät/polerad =putsa putsa putsa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
fyll på de du dår asker, borde ju kunna de där du :) säkert bra mycke bättre än mig, men ja den ska ej smörjar med vanlig tex vd-40 lr 556 lr någon av dom dära, de ska vara ett torrt smörjmedel som du kan köpa hos din åf! :)

å när ja ändå är här å skriver... smörj inte på remmen eller i just på axeln där den går... bara en säkerhetsåtgärd så ja slipper få en massa skit sen :p
Det ända jag "smörjer" mina variatorer med är bromsrengöring. Därför skulle det va intressant att veta vad det är för smörja du rekommenderar, och eftersom ÅF i östersund är som dom är så vill jag veta vilken produkt det är.

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
ja ska ta reda på vad de heter, å ja bromsrengöring funkar ju som rengöring, det är iaf ett "torrt" smörjmedel så inte bussningen torkar sönder. jag har då använt de å de funkar hur bra som helst.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
bromsrengöring? är det bräkleen du menar? känns ju inte som att det smörjer någonting..men ni kanske menar något annat medel.

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
ja nä de smörjer ju inte så mycke men de rengör, villket kan vara till hjälp även de i många fall! :)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
bromsrengöring? är det bräkleen du menar? känns ju inte som att det smörjer någonting..men ni kanske menar något annat medel.
Precis bräkleen, och för att förtydliga så är det ypperligt att rengöra skivorna på variatorn för att ta bort spår efter t.ex remslir...

Och som sagt du ska inte behöva smörja egentligen utan är bussningarna i ok och variatorn fräsh så ska den fjädra tillbaka utan problem... Rengör, kolla bussningar och kanske byt fjädern då den tappar spänsten med tiden, hade jag börjat med.