Volttesta triggerspolar? Skoter"elektriker" se hit

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag har en Skidoo Grand Touring 600 SE från -2002 som nu stått sedan vintern då den plötsligt dog mitt på leden och sedan dess inte har någon gnista.

Skotern har ett 360w elsystem.

Jag har felsökt skotern enligt verkstadsmanualen och den ger ingen volt ut på tändspolen. Alla andra värden stämmer in till MPEM boxen förutom ETT och det är volttestet av triggerspolarna. Värdet ska vara mellan 0.200-0.350 Vdc och det är detta värde jag inte får. Multimetern blinkar bara till och det står -0.01 ett jättekort ögonblick. Mäter jag däremot Vac får jag 0.1 volt.

Resistansen på båda triggerspolarna är rätt 234ohm vardera.

När jag pratat med kunniga så säger dom att triggerspolarna är hela om man från rätt resistans ur dom. Men varför får jag då fel värde när jag voltmäter dom? Är det volten från triggerspolarna som säger till mpemboxen när den ska ge ut gnista på tändspolen?

Är det inte triggerspolarna det är fel på så måste det vara MPEM boxen som är trasig. Stämmer det att det går att testa en annan MPEM box från en skoter med 360w elsystem oavsett om det skulle vara en 800 endast för att se om man får gnista?
 
Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Den typen av spänningar kräver ett occiloskop eller en speciell tilsats för mätning av toppspänningar.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Den typen av spänningar kräver ett occiloskop eller en speciell tilsats för mätning av toppspänningar.
Okey så att volt testa triggerspolarna är alltså omöjligt med min vanliga multimeter? Det borde i så fall framgå i manualen tycker jag?

Tycker att det skulle vara mycket konstigt om det bara är denna mätning som man inte skulle kunna klara av att mäta med multimeter.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Om jag ska testa andra triggerspolar måste dom komma från en annan skidoo/lynx med ett 360w system? Har nämligen en triggerspole från en 600 sdi som det är 480w system på. Triggerspolen ser lika ut.

Varför är det 2 triggerspolar på 360w systemet och en trigger på 480w systemet när båda modellerna har elback?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
För att mäta hur mycket volt triggarna ger måste maskinen vara igång, så starta den först och mät sedan:madgrin: Triggrar går ytterst sällan väck och funkar nästan garanterat om ohm värdet är ok.

Mest troligt har du statorfel trotts rätt mätvärde från primärspolen. Jag lindade om en stator till just en sådan maskin som din på vinst o förlust då den inte gav gnista. Vi bytte först mpe box och alla andra kontakter tändspolar så jasg gissade på statorn tillslut. Rätt gissat sedan gick den klockrent.

För att hitta ett fel på stator bör du ha den lös så den kan värmas upp med värmepicka och håll koll pån ohm värdet hela tiden för det ska följa värme/avkylning linjärt. Har du tur ser du totalt avbrott vid viss värme.

Statorn på just dessa äldre mod ger upp vid visst antal mil typ 800-1000mil på rotaxarna för då har lacken blivit frön o spricker av vibrationer.

Skicka in statorn för omlindning om den nu felar?,,köp ej beg! Timmrå elbyggnad är billig o bra ca 1600kr för någ år sedan.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Du kan även prova att mäta alla lindningar mot jord så det inte är överslag nånstans. Värdena kan vara bra, men sen är det kortis mot jord istället.. Har du en megger är det ännu bättre, eller som Boost säger att värma och hålla koll på värdena..

Förmodligen har SDI'n bara 1 trigger pga att backen är helt styrd med ECM'en medans din använder 2 spolar och ett enklare program i boxen..
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Statorn tjuvjordar så nu har jag skickat in den för omlindning och hoppas detta gör att jag får tillbaks gnistan.

Upptäckte inte detta till en början då jag har en multimeter av kvalitet sämre som inte ställer in "skalan" själv och jag har därför missat att statorn tjuvjordade. Jag kom på det efter att ha läst detta mät schema otaliga gånger, tillslut hade jag tur som upptäckte att det stod ett M (mega) framför ohm tecknet. Insåg då att jag mätt med fel skala. Ställde om multimetern på kOhm (kilo) och fick då ett penlande värde på kring 700 kOhm.

Titta på mätningen: Lightning generator coil ---> coil insulation

Hoppas det här löser sig nu!