Lynx enduro -97

J_mmy

Medlem
10 okt 2011
8
0
1
Söderudden
Halåj !
Är nybörjare och skall köpa första skotern och hittade en enduro som jag fastnade för , så därför tänkte jag bara fråga om lite fakta om skotern .
Berätta gärna allmän fakta som är bra att veta och saker att kolla efter ifall jag köper den.

Tacksam för svar ! :)

loje

Medlem
21 jan 2010
14
0
1
jag har en 97as enduro 494 som går jättebra!

Den har runt 80-90 hk tror jag.

den är riktigt bensinsnål då den drar runt 1.5l milen om jag inte minns fel.

Det är en bra, snabb och stabil skoter tycker jag (fast då har jag inte kört så många andra skotrar).

nackdelen som jag stött på är mattan... Det sitter en 320's matta orginal på den är ganska sällsynt och dyr...

annars rekommenderar jag denna skoter varmt!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
den är riktigt bensinsnål då den drar runt 1.5l milen om jag inte minns fel.
Den drar 1,5 liter/mil när du fraktar den på släp.....

I verkligheten så drar den ganska likt många andra skotrar av samma årsmodell... 2,5 - 4,5 l/mil.

Den är driftsäker men upplevs som tung. (Vilket inte är konstigt för den är ganska tung)

Jag skulle satsat på en billig Zx/evo (alltså mxz 99-02 och lynx 01-04 istället. Mer skoter för pengarna om du frågar mig.

Men det är absolut ingen dålig skoter och får du den för rätt peng så kan den vara en trevlig första skoter.

fhultin

Välkänd medlem
18 jan 2011
124
0
6
Sundsvall
jag har en 583a och jag tycker den går bra!
har öhlinare som orginaldämpare och det är ju ingenting negativt! :)
lättkörd och hyffsat rapp!

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Den drar 1,5 liter/mil när du fraktar den på släp.....

I verkligheten så drar den ganska likt många andra skotrar av samma årsmodell... 2,5 - 4,5 l/mil.
Jag håller inte med på det! En polare hade en 494:a back in the days och den var riktigt snål. 1,5 l låter helt rimligt. Självklart när du kör som folk efter leden.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men då måste BRP verkligen tänka om. Aldrig varit med om att någon e-tech ens dragit under 2.

Men det är klart, kör man 50 blås jämn gas på en fin led jämt. MEN VEM UNDER 50 GÖR DET?

(Jag vet att det minsann finns skotrar som går på 2 dl/mil och kokar kaffe åt en när man stannar)
Men det tror jag nog när jag ser...