2200:- var mitt pris. Förmodligen fel i prissättningen, då man knappt får två armar till det priset.
Med detta kit medföljer alltså distanser man ska montera i dämparen. Ypperligt tillfälle till att göra detta är ju nu/snart efter säsongens slut, innan man ställer undan maskineriet - så är det gjort tills första rimfrosten lagt sig. Extra win på detta är ju just den service dämparna ska ha, gärna årligen, men främst efter första säsongen.
Monteringsanvisningarna hänvisar till servicemanualen beträffande montaget av denna distans.
Utan detta ingrepp gick min maskin från 52cm hög vid den spetsiga delen av huven, bakom bågen, till 56,5cm.
I detta dokument, på sida 4, ser man dämparen med ett tvärsnitt:
http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/08_float_atv_snow_manual.pdf
Distansen ifråga ska mellan Negative Spring och den del som pekas på från Aluminium Impact Forged Air Sleeve (viket egentligen är det gängade locket till Aluminium Impact Forged Body).
Sida 9 i samma dokument beskriver första delen av isärtagningen av dämparen.
De hänvisar till lite specialverktyg, men jag har klarat mig bra med enbart ett skruvstäd som jag klämt fast dämparnas ändor i.
Sida 11 visar en ännu bättre bild, på hur det hela ser ut. Om man då har följt instruktionerna på sida 9 med avseende på isärtagning, så skruvar man lös #30 och låter sig inte skrämmas av det litet kraftiga pys av nitrogen under högt tryck som kommer ut. (det är så pass liten volym av gas som är komprimerat, så det är "ingen fara")
Upp i skruvstädet med klumpen, stick ner whatever bult som passar i hålen som #8 har i sig å hitta lämpligt verktyg för att skruva lös #8 med hjälp av ett stadigt grepp runt bultarna.
Därefter ter sig allt ganska självklart, hoppas jag. Håll reda på shimsstacken, så de inte ändras om, och rengör noga. Sätt tillbaks allt med den nya distansen på plats mellan #8 och #17.
Nu har jag inte riktigt tid att leta reda på vilket djup IFPn ska sitta på, men det går säkert att hitta någonstans. Ner med IFPn, toppfyll med olja, skruva lös #10, sakta ner med #19 och hela paketet, låt luften bubbla ur, skruva ner #8, låt luften bubbla ur, skruva dit #10, skruva dit #30 och far till närmsta skoterverkstad för att få dem fyllda med nitrogen till rätt tryck (detta går säkert också att hitta någonstans, men generellt brukar det väl vara 200 psi på dessa rackare.
Information/siffror kan (om man är snäll å trevlig) inhämtas direkt från svensktalande FOX Tech på
Lmatheney@foxracingshox.com (Lars Matheney)
OBS. Endast för mekaniker med god vana och handlag.
Jag tar inget ansvar för ev. glömda moment eller annorlunda åsikter (mina "kunskaper" ur AC servicemanual från 2005 har inte praktiserats eller lästs på sedan 2008)