Skoterkläder...en djungel??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag skall investera i nya skoterkläder nu till vintern. Helst skulle jag ju vilja köpa på mig ett komplett KLIM ställ men det tillåter inte budgeten.
Har t.ex. sett att skoterdelen har byxa + jacka från Ride North till ett bra pris. Men detta set är ju ett såkallat "skalställ".
Jag gissar då att det är tunnare och vad behövs under för att det skall bli vettigt att kunna använda även då det är kallare?

Så frågan är är det smart att gå på ett skalställ och sen komplettera med ett bra underställ + kanske fleacekläder under....elelr är det lika bra att försöka hitta ett ställ med färdig "isolering" i :)

Ibland tycker jag det är svårt också att avgöra från hemsidor om det är skalställ eller fullt fodrade...t.ex. FXR har ju en massa modeller till väldigt varierande pris men inte så lätt att veta vilka som är skal och vilka som är fodrade.

Alla tipps är välkommna :)

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
jag har fxr backshift serien, den är fodrad med en löstagbar innerjacka som man kan ta bort när temperaturen stiger. FINA kläder, fast jag just beställt klim själv=)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kan tipsa om att dom har 60% rabatt på vissa kläder på www.oneoff.se dock lite olika stl. därav rabatt. Dessa kläder är av snowboardtyp, men vill man ha loosefit är de klockrent, du hittar inte kläder till dom priserna å kvalité nån annan stans. Ride North kan jag inte rekommendera, skall du köra rent skoterställ som är mer formsydda och bra kvalité skulle jag varmt rekommendera Castle X som har urtagbart foder i dom flesta modeller... men är ju betydligt dyrare än skrivet ovan...

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Kör på skalkläder är bara klä sig bättre under när de är riktigt kallt och på våren så behöver man inte ha lika mkt under så har du ett ställ som funkar året runt.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kan bara hålla med i lovsången kring skalkläder.
Det enda tillfället jag kan känna av att jag skulle haft lite mer kläder under är dom där en-två tillfällena/säsong när man är på väg hem över sjön, det har varit varmt på dagen och slår om och blir kallt och klart på natten-med dimma över sjön som resultat.
Fast då brukar man å andra sidan vara för kallt klädd under ett fodrat ställ också. ;)

Det är inte ens några mängder kläder jag använder under skalkläderna-ullunderställ (ullmax tror jag det heter, nån blandning mellan ull och ngt annat för att det inte ska klia så förbaskat) längst in, tröja och ev en hoodie. När det är riktigt kallt (körde i -35 förra säsongen en dag!) har jag även en fleece-men bara då, annars blir det för varmt.

Reactions: j84

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK...då låter det som att jag nog an komma lite billigare undan med skalställ :).

Men är det fler som har erfarenhet av Ride North? Är det bara "skit" eller funkar det hyfsat?

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
som skrivet ovan så kan ja varmt rekommendera castle x kläder, snygga o bekväma, urtagbart foder och sitter för jävla bra, men prislappen är hög

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
OM du har råd tycker jag du köper KLIM, men ett plagg i taget. T.ex börja med Jacka och sedan kan du t.ex. köpa ett par helt OK snowpeople på REA (enligt min erfarenhet fungerar dessa kläder ofta bra, men kanske inte håller lika länge) . Sedan komplettera nästa eller näst-nästa år med mer KLIM.

mickemax

Medlem
4 jan 2011
36
0
1
Borlänge
Prata med "trogen" här på forumet han har ett par svarta brallor från Klim till salu. Otrolig kvalité på dom grejerna om jag får säga det själv.

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Kör själv med Scott Shield skalställ, funkar kanon, underställ närmast kroppen sedan ett fleacelager.
Ride North funkar säkerligen hyfsat bara man klär sig rätt under.

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Skalkläder är grejen nu!
Som tidigare sagts så klär man sig bättre under bara.
Tänk bara på att du ALDRIG ska ha tex en vanlig t-shirt närmast kroppen.
Närmast kroppen ska du ha något som transporterar fukt, ull är ypperligt för detta eftersom det även värmer när det är dyngsurt. Har du ett bra underställ närmast kroppen som första lager kan du som dom tidigare skrivit komplettera med tex en fleecetröja eller fleeceunderställ som andra lager.

Kommer själv köra med TOBE i år och ett woolpower underställ, sen ett fleeceunderställ som andra lager när det är riktigt kallt.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.557
424
83
Malå/Adak
Förr i tiden var det jävligt bra kvalisort på Snowboardkläderna i alla fall. Min Burtonjacka från mitten av 90-talet kör jag enduro i forfarande och den är (nästan) hel. Och mina gamla Four Square brallor från samma epok används dagligen vinterhalvåret av min gamla mor och dom funkar fortfarande fastän dom en gång mörkblå brallorna snart är vitnötta...... köpte mej dock ett helt Klimställ nu, dyrt blev det, vi får väl se om dom pallar =)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Den där är fodrad.
Jag har en sån fast utan Yamahaloggan som backupjacka, funkar att köra i men är i varmaste laget för lössnöåkning...Jag brukar ha en "tränings-tskirt" (sån som andas), Tek Vest, och jackan. Mer behövs inte om det är varmare än -15...

Just dom där jackorna säljs som kampanjvara ganska ofta här hemma, du hittar dom utan problem för 2500 här hemma-så jag tror inte att det är ekonomisk poäng att importera om du inte absolut vill ha med Yamahaloggan.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar för alla tips...nu till slut så bestämde jag mig så nu har jag beställt Klim jacka + byxor från USA...till överkomligt pris.

haugell

Aktiv medlem
2 jan 2006
50
0
1
Bollnäs / Oslo
Instämmer helt. Jag har discovery jacka och byxa därifrån som jag körde hela förra vintern. Jag är i vanliga fall en som fryser jämnt men i det stället blev det nästan för varmt. Vid -20 räcker det med ett ull underställ och är det -10 eller varmare räcker det med ull understället och ta ur fodret i jacka och byxa.