Hur är IQ 600 RR?

A

axelsson_vpg

Okej, man får hoppas man får dom bra då med andra ord då det verkar vara lite luddigt :)

Ska fara och kolla på den imorgon som sagt..
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nu kör man visserligen inte skoter för att det är billigt, men en polare till mig har en RR -09 och han kom upp i 8.4 liter milen i slutet av förra säsongen. Han kör de alltså upp 135 liter soppa på 16 mil...

Ska man ha en banmaskin så visst, då är det ultimat med en IQ, ska man ut i snön kan man ju likagärna köpa någon 800 som går både bättre och billigare.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Orginal sitter det Gripper på alla IQ RR, har du haft något annat monterat så är det inte orginal eller så har din ÅF lurat brallorna av dig.

På maskinen i Kalix sitter det Röda SLP PowderPro skidor, riktiga skräpskidor, får du med Gripperskidorna så rekomenderar då jag att montera på dessa istället.

För övrigt, är så less på detta "RR tar 10L milen snacket"...

Kan ingen av er bestycka era maskiner korrekt?

En 600cc förgasar maskin med ynka 120hk ska och kommer inte att ta så mycket bränsle per mil om den är rätt bestyckad.

Jag har som sagt ägt både en kort RR -09, byggt en 440/600 med -10 600R motor, portad, race topp, race tändning, dubbelpipor (140hk+) och äger nu en RR SE 144".
Ingen, och då menar jag verkligen ingen av de tre har tagit såna hiskeliga mängder "tro sig påare" förespråkar.

RRen är otroligt fett bestyckad orginal, mina RR har jag inte ens kunnat köra med utanför leden utan att bestycka ner då de annars total dränker sig själv i soppa.

Rätt bestyckat tar den inte mer än någon annan 600cc förgasare med likvärdig uteffekt och körstil.
Rätt bestyckad så går RRen dessutom riktigt bra redan orginal, har du bara lite fäste i snön så är det inga som helst problem att ställa upp IQn i vertikalt läge.

Jag tror att många luras utav tanken på IQn, när det tex ser ut som att man max har 5-10L kvar i tanken är det i själva verket garanterat över 20L kvar. För att inte tala om att tanken bara är på 32L.

Till iår har jag beställt en svart trailtank (40L) med tankmätare, ska bli intressant att se hur pass bra den funkar.

Är någon RR ägare intresserad utav den förgasarsetup jag kör på i dagsläget så dra iväg ett PM.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag skrev helt enkelt bara vad min polare som faktiskt äger maskinen rapporterade till mig, han har nog inte bestyckat om sin maskin heller då han köpte den i slutet av förra säsongen.

Det var ingen "hatgrej" mot IQ alls, jag tycker det är riktigt trevliga maskiner.

Orginal sitter det Gripper på alla IQ RR, har du haft något annat monterat så är det inte orginal eller så har din ÅF lurat brallorna av dig.

På maskinen i Kalix sitter det Röda SLP PowderPro skidor, riktiga skräpskidor, får du med Gripperskidorna så rekomenderar då jag att montera på dessa istället.

För övrigt, är så less på detta "RR tar 10L milen snacket"...

Kan ingen av er bestycka era maskiner korrekt?

En 600cc förgasar maskin med ynka 120hk ska och kommer inte att ta så mycket bränsle per mil om den är rätt bestyckad.

Jag har som sagt ägt både en kort RR -09, byggt en 440/600 med -10 600R motor, portad, race topp, race tändning, dubbelpipor (140hk+) och äger nu en RR SE 144".
Ingen, och då menar jag verkligen ingen av de tre har tagit såna hiskeliga mängder "tro sig påare" förespråkar.

RRen är otroligt fett bestyckad orginal, mina RR har jag inte ens kunnat köra med utanför leden utan att bestycka ner då de annars total dränker sig själv i soppa.

Rätt bestyckat tar den inte mer än någon annan 600cc förgasare med likvärdig uteffekt och körstil.
Rätt bestyckad så går RRen dessutom riktigt bra redan orginal, har du bara lite fäste i snön så är det inga som helst problem att ställa upp IQn i vertikalt läge.

Jag tror att många luras utav tanken på IQn, när det tex ser ut som att man max har 5-10L kvar i tanken är det i själva verket garanterat över 20L kvar. För att inte tala om att tanken bara är på 32L.

Till iår har jag beställt en svart trailtank (40L) med tankmätare, ska bli intressant att se hur pass bra den funkar.

Är någon RR ägare intresserad utav den förgasarsetup jag kör på i dagsläget så dra iväg ett PM.
 
A

axelsson_vpg

Nu kör man visserligen inte skoter för att det är billigt, men en polare till mig har en RR -09 och han kom upp i 8.4 liter milen i slutet av förra säsongen. Han kör de alltså upp 135 liter soppa på 16 mil...

Ska man ha en banmaskin så visst, då är det ultimat med en IQ, ska man ut i snön kan man ju likagärna köpa någon 800 som går både bättre och billigare.
De lät som en riktig kryddning! :D Men en 3-4 liter milen har jag hört och de är inget problem, de är ju vad alla mina andra maskiner alla gånger har tagit...

Sen tror jag de ligger ganska mycket sanning i de 600rr SE skriver, dom går ju faktiskt fett från början, och man borde hitta en ett safe bestycknings setup och ändå gå ner ganska mycket på munstycket.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja som sagt, jag säger bara vad han sa. Och nog är det mycket möjligt att man kan få dom rätt så snåla med rätt bestyckning också :)

De lät som en riktig kryddning! :D Men en 3-4 liter milen har jag hört och de är inget problem, de är ju vad alla mina andra maskiner alla gånger har tagit...

Sen tror jag de ligger ganska mycket sanning i de 600rr SE skriver, dom går ju faktiskt fett från början, och man borde hitta en ett safe bestycknings setup och ändå gå ner ganska mycket på munstycket.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
har inte den blekaste om jag ska va ärlig.. köpte den i somras som den står.. men säljaren pratade om steg 2, slp system, nerbestyckad å klar, v-force m.m..
Satte den i bänken mest för att se så allt kändes rätt å att effekten fanns där.. väntar på att få kurvan skickad till mig snart..

Är ingen tekniker men är det lätt att kolla så får jag väl görat =)
 
A

axelsson_vpg

Tjoho. Det blev aldrig RRen i kalix, den var risig (lik) som tidigare nämt i tråden.. Det blev en skidoo renegade 600 sdi istället... Hoppas de blir bra, tack för svaren iaf!
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
har inte den blekaste om jag ska va ärlig.. köpte den i somras som den står.. men säljaren pratade om steg 2, slp system, nerbestyckad å klar, v-force m.m..
Satte den i bänken mest för att se så allt kändes rätt å att effekten fanns där.. väntar på att få kurvan skickad till mig snart..

Är ingen tekniker men är det lätt att kolla så får jag väl görat =)
Låter nästan som lite lite effekt för de arbete som gjorts på maskinen, närmare 130 bör ju inte vara helt omöjligt att komma?
Av de bänkningar jag sett så har man ofta lyckats komma hyfsat nära de 120hk som anges orginal.

Men det är ju klart, jag har ingenarning hur den har portats. Behöver ju inte alls vara för att få en hög toppeffekt.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
tur att du inte köpte den i kalix. har tittat på den när jag var i butiken. och den är krokig som fan. och allmänt våldtagen.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Låter nästan som lite lite effekt för de arbete som gjorts på maskinen, närmare 130 bör ju inte vara helt omöjligt att komma?
Av de bänkningar jag sett så har man ofta lyckats komma hyfsat nära de 120hk som anges orginal.

Men det är ju klart, jag har ingenarning hur den har portats. Behöver ju inte alls vara för att få en hög toppeffekt.
Eftersom jag inte haft upp något på skotern, vare sig rengjort VES portar å inte kollat skick på kolvar så vet man ju inte hut mycket som försvunnit med milen sen ny. vad jag förstod på grabbarna som bänkade var att enligt dom så låg ofta original maskinerna kring 110hk då dom bänkat. Kan ju vara beroende på vilken bänk man kör å en massa andra saker som spelar in. Dom tyckte den gick riktigt bra så då är jag nöjd åxå..
 

Boomchak

Medlem
3 jan 2010
44
0
1
Piteå
Lånar tråden lite.
Går det att se hur många timmar en RR har gått? För hastighetsmätaren går ju knappast att lita på på den här modellen.. :p
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Därför att det extra viktigt att kolla igenom skotern ordentligt innan man gör ett köp.
Ta med komperssionsmätare och mät när motorn är genomvarm, kolla efter oljeläckage bakom variator, runt VES, cylinderfot osv.
Ta även lös tratten till luftburken och stick ner handen för att se så sekundäraxeln inte har nött hål i luftburken.

Utöver det så är chassit ganska stabilt, sprickbildning brukar i första hand uppstå längst bak på tunnelavslutet, runt a-arms infästningarna, högst upp på a-ramen och vid svetsen mitt på svingarmen.