Vad kolla på Polaris 700 Dragon innan köp?

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
hehe ja hade jag kommit undan med 3liter/milen så hade jag varit sjukt nöjd=), men som sagt jag har inte kört en meter på led sen jag köpte den. Den hade nog legat på samma som din om jag kört en långtur på fjället.
haha jag får väl se det på den ljusa sidan då ;D men alltid lika tråkigt när man få höra dom etecarnas bensinförb,, men börjar tro att dom ljuger dom jävlarna:D

Ang. Dämparna, det är inte orginaldämpare utan sitter Ryde FX på den, gäller samma förfarande då?
Okej amen det kan ju vart att kolla endå

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Vad kan det bero på om tomgången sjunker efter en liten stund på tomgång så pass mkt att den vill stanna..? (Dragon 700 -07)
Trycker man till på gasen lägger den sig stabilt en stund, och sjunker sedan igen.

Kan det ha med dåligt bränslefilter att göra? Är det sprickor i gummina stiger ju tomgången så borde inte vara det..
Min ligger på lite högre RPM tills den fått upp värmen men sen ligger den stabilt på samma RPM. Har du köpt skotern nu eller haft den under vintern som var? Om JA har detta fenomen kommit smygandes eller blev det bara över en natt?
Gissningar på fel utan motivering:
*TPS inställning
*smutsig spridare
* dåligt bränslefilter

Ett tips till er som köper en 700 cfi, låt den värma upp på tomgång tills vattentempen i displayen är på runt 25grader innan ni rör på gasen. En del 700or kan vara lite känsliga på att gasas innan de fått lite värme. Så får ni problem med döda stift så följ mitt ård ovan om varmkörning utan att röra gasen.

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Min ligger på lite högre RPM tills den fått upp värmen men sen ligger den stabilt på samma RPM. Har du köpt skotern nu eller haft den under vintern som var? Om JA har detta fenomen kommit smygandes eller blev det bara över en natt?
Gissningar på fel utan motivering:
*TPS inställning
*smutsig spridare
* dåligt bränslefilter

Ett tips till er som köper en 700 cfi, låt den värma upp på tomgång tills vattentempen i displayen är på runt 25grader innan ni rör på gasen. En del 700or kan vara lite känsliga på att gasas innan de fått lite värme. Så får ni problem med döda stift så följ mitt ård ovan om varmkörning utan att röra gasen.
Tack, det ska jag ta till mig.

Hur svårt är det att rengöra avgasportarna? Behövs det några nya packningar eller är det bara att ta av systemet rensa med en stålborste och sätta tillbaks? =)

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Säger så här: Köp BPR9EIX stift till den så slipper ni krånglet med stiftkäkning. det är rocksolid att köra på dessa stift. Har själv åkt över 200 mil på samma stift utan att den så ens har blinkat till att släcka ett stift. :) så mina extra stift var fortfarande blanka och fina när jag sålde min rmk 700 dragon! :)

www.snoperformance.se hittar du dem på!

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Säger så här: Köp BPR9EIX stift till den så slipper ni krånglet med stiftkäkning. det är rocksolid att köra på dessa stift. Har själv åkt över 200 mil på samma stift utan att den så ens har blinkat till att släcka ett stift. :)
Har inte haft några problem med mina orginalstift men kan inte svara på om BPR9EXI stiften är bättre. Ville bara tipsa om att dessa motorer mår ofta bra av att varmköras utan att de pumpgasas, där av mitt inlägg om varmkörning.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
jag har smällt stift på min då stiften inte tål när den sköljer motorn med soppa vid vissa gaspådrag. BPR9EIX stiften är så kallade iridiumstift och står pall för pumpgasning när den är kall.. de är även bra när du har skotern på tomgång och drar iväg med den för det har även hänt att den sänkt motortempen såpass mycket så att man tutat ett stift bara därför, så för att veta att man inte ska sitta fast i någon uppförsbacke bara pga att den tar stift så är det säkrast att åka på bpr9eix som är motsvarigheten mot originalstiften som kommer från fabrik.

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
jag har smällt stift på min då stiften inte tål när den sköljer motorn med soppa vid vissa gaspådrag. BPR9EIX stiften är så kallade iridiumstift och står pall för pumpgasning när den är kall.. de är även bra när du har skotern på tomgång och drar iväg med den för det har även hänt att den sänkt motortempen såpass mycket så att man tutat ett stift bara därför, så för att veta att man inte ska sitta fast i någon uppförsbacke bara pga att den tar stift så är det säkrast att åka på bpr9eix som är motsvarigheten mot originalstiften som kommer från fabrik.
Tackar för infon.

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Nu är pipan borttagen, det var lite oljigt i kanalen men inte något samlat slagg vad jag kunde se.

Ska det vara oljigt?
Funkar det bra att rengöra med avfettning även på "motorsidan"?

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Tjena, tycker det var onödigt att starta en ny tråd för denna fråga.

Min kylarbehållare saknar avluftningsslang, ska jag bry mig om att stoppa dit en slang eller behövs det inte?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Du tänker att du inte har nån slang för nippeln där det ska sipra ut vid övertryck? =) Alltså i halsen på burken?
Jag har då ingen slang där heller, kanske inte optimalt men inget jag ligger sömnlös över. Är väl bara vid övertryck (kok) i systemet det ska komma nå vatten där?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Tjena, tycker det var onödigt att starta en ny tråd för denna fråga.

Min kylarbehållare saknar avluftningsslang, ska jag bry mig om att stoppa dit en slang eller behövs det inte?
Bra att ha så man kan styra vattnet dit man hellre vill ha det om den skulle vilja trycka ut lite vatten någon gång. Men det är inte nödvändigt att ha någon...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Nä, är ju fjädern i locket som bestämmer när den ska "säga ifrån" =)
Om du hänger med på luddiga den förklaringen.

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jepp jag är med! Tack för hjälpen, kändes inte som att det behövdes en ny tråd för det här stora problemet :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Nä. Är ju nackdelen när man inte köper lika nytt som alla andra. Finns liksom inte en stor generell tråd likt Polaris 2012/13 m.m. =)