Ta lös primären på 800 e-tec

jokke311

Medlem
6 nov 2011
8
0
1
Tjena.

Har gått och köpt mig en Summit X 800 E-tec -11 som jag tänkte slänga dit ett variatorkitt på. Läste på dootalk att på E-tec motorerna att variatorn är balanserad mot vevaxeln, om jag nu förstod rätt med mina dåliga engelskakunskaper.

Måste man alltså linjera upp variatorn mot axeln så det inte blir obalans eller har jag förstått det hela helt fel?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kan inte svara på den frågan, Men, inre remskivan blir kvar på vevaxeln om du bara skruvar ur bulten och drar av yttre skivan, jag brukar rita ett streck på skivorna så dom blir monterade lika som dom var.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det finns ingen indexering mellan vev och primär på 2011, det kommer på 2012:an...
Testade att flytta primären gentemot vev för att få mindre vibrationer, märkte dock ingen skillnad. Vet att det funkat för andra.

På primären finns det markeringar som bör stämma när man satt ihop variatorn igen.

För att få isär primären måste du ta lös hela variatorn från veven, det går inte att dra av den yttre skivan som det gör på äldre TRA. Yttre och inre skivan sitter ihop på med kona. Ta lös primären, skruva in avdragaren en bit och slå avdragarhuvudet hårt i golvet eller en stabil bänk, då hoppar dom isär...

jokke311

Medlem
6 nov 2011
8
0
1
Tackar.

Hur många nm ska man dra fast primären med? Fortfarande 120nm som på dom äldre?
Och hur hårt ska man dra dom resterande bultarna, dom tre som håller primärfjädern, dom fyra för helixen på sekundären och bulten inne i kedjehuset för axeln till sekundären?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, jag tror det är 120 nm. Dock så känns det i mesta laget, hade av min primär förra säsongen och drog sedan fast den med rätt moment. I år höll jag knappt på att få av den...

De övriga bultarna vet jag ej moment på, dra dom "lagom" hårt bara :blink1:

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Dom som håller primärfjädern är 21 nm har jag för mig inte helt säker, brukar dock dra dom på känsla då mitt momentskaft inte går så lågt, kom ihåg att sätt lite fett på gängorna och på änden av utdragaren då du tar loss primären.

Skruvarna som håller helix måste värmas då dom är loctitade annars kan dom knäckas. Kom ihåg att använda stark loctite på dom sen, inte roligt om helix lossnar.

jokke311

Medlem
6 nov 2011
8
0
1
Har fått lös primären men har problem att få lös sekundären. Har lossat hållaren som sitter på bakom variator och lossat spänningen på kedjan. Har lånat ett verktyg för att man inte ska behöva riva hela kedjehuset som man skruvar in i variatoraxeln, typ samma som dynamoe joe har i sin instruktion på youtube. Men när jag försöker slå ut axeln händer ingenting, den rubbas inte en mm. Har jag glömt något eller måste jag ta i ännu mer?

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
värm lagerhållaren bakom sekundär variatorn om det sitter hårt. sedan ger ju verktyget en riktig smäll med slägga. Ska inte vara några problem att få lös.

har rivit lös en hel drös. väldigt sällan jag behövt värma.

för jag förmodar att du lossat lager hållaren ????

Mullelull

Ny medlem
29 okt 2011
4
0
1
jag håller också på med att sätta variatorkitt i min freeride men jag lyckas inte dela primären. Har avdragaren iskruvad och drämmer allt vad jag har i cementgolvet men den vägrar dela på sig. Hur göra för att få isär dom?

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
du skruvar in avdragaren några gängvarv. Sedan håller du i den rörliga skivan och slår med släggan på avdragaren. funkar varje gång. men man kan få slå hårt. funkar bättre än att slå den i golvet....

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
precis det måste nästan vara mot nåt som inte ger efter det minsta dvs hårt stål, betonggolv är inte idealiskt, håll den i handen och slå med 1 kilos slägga funkar alltid. :)

Mullelull

Ny medlem
29 okt 2011
4
0
1
Har provat att värma och sen slå på avdragaren men i helvete att den delar sig, vi har varit 2st, den ena har hållt i variatorn och den andra slagit men händer ingenting. Nån annan som har nått bra tips för att få primären att dela på sig?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har provat att värma och sen slå på avdragaren men i helvete att den delar sig, vi har varit 2st, den ena har hållt i variatorn och den andra slagit men händer ingenting. Nån annan som har nått bra tips för att få primären att dela på sig?
Vad slår ni med? Ta en rejäl hammare, helst en 1 kgs slägga och banka rejält ett par ggr då ska den komma isär. Ni slår för löst eller är för klena. :) Skämt åsido ni får knacka på en stund.