Arctic Cat ZRT 600

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Får se hur jag gör där med drivlagersatsen. Blir nog att beställa snart!
Fick 4cm snö här i Småland inatt, var bara tvungen att testa hehe! Var inne på en stor gräsplan där jag drog några fullgasrepor, helvete vad det pinnar på, skidorna i luften. Verkar lovande! :)

Har tidigare kört skoter i 5 minuter, tror att det var en Yamaha Venture 480, på dryga 50hk. Så det var lite skillnad.
Har ni fått någon snö uppåt landet? Verkar bli en sen vinter iår!
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Näe, sånt jävla pissväder här! Har varit 9 plus här hela dagen.. Är så sugen på att testa riktigt, men jag tror nog inte det blir förrän nästa vinter..
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Äntligen har vintern visat sig här nere i Småland också, vilket betyder att det har blivit några mil körda :) Caten funkar kanon!
Siktar på att köra på 3,5-4% olja. Hade tänkt att köpa hem en 20liters dunk och har fått ett riktigt bra pris. Det är från bolaget Scandia Oil, Såhär står det om den:
TVÅTAKTSOLJA SUPER
Tvåtaktsolja Super har mycket goda korrosionsskyddande egenskaper
samt är förblandad vilket förenklar inblandningsförfarandet.
Produkten har mycket goda smörjegenskaper, och har genomgått test
enligt Husqvarna 380 CD med gott resultat. Oljan rekommenderas i
första hand till luftkylda tvåtaktsmotorer. Produkten är avsedd för
motorer med höga varvtal och höga temperaturer såsom motorsågar,
snöskoters m m.
Specifikationer:
API TSC-2,
TSC-3.

Har någon erfarenhet av denna oljan?
Ska jag satsa på någon bättre eller duger den här gott och väl?
Danke!
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Har avverkat några mil till. Har bara en fråga då min erfarenhet av skotrar är i princip obefintlig.

När man står stilla och ska iväg så uppfattar jag att det hugger till ganska bra precis när det börjar driva framåt. Gäller inte varje gång men ibland! Ska det vara såhär eller börjar något bli slitet?
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Blir många inlägg nu, detta hoppas jag att någon kan hjälpa mig med!

Skulle ut med Caten idag. Drog ett tag och den ville verkligen inte starta.
Kollar gnistan, det ger bara gnista på de tändstiftet som har en ensam tändspole. Ger väääldig svag på ett annat och det sista är helt död.

Testade alla tändstift, kapade några cm på kablarna, bytte hattar, sprayade kontakterna. Inget hjälpte..
Gick kanon sist jag körde!

Några testvärden?
Vart tror ni att felet ligger?
Tack!
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Hej igen!
Har idag skaffat mig en multimeter för att kunna mäta värdena.
Hittade värdena på Youtube där en kille demonstrerar bra:
Grön-Vit= 450 Ohm. (250)
Grön-Svart/Röd= 20 Ohm. (20)
Svart/Röd-Vit= 470 Ohm. (270)
Mina resultat inom parentes.
Tycker det är lustigt att mina resultat är EXAKT 200 ifrån rätt värden. Några tankar kring detta?

Stoppade i stiften och drog, då startade skotern och gick i någon minut innan den dog. Stiften var rätt blöta.
Eldade och kollade så att stiften var funktionella. Skotern startar i några sekunder innan den dör. Drog 10 drag till men då var skotern död.

Är det statorn som ska lindas om eller vad säger ni grabbar?

Får tacka för visat intresse!
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Antar att det är dina uppmätta värden som står inom parentes... Det är nog statorn om du har de värderna.. I vilken temperatur mätte du? De mätvärden som det skall vara gäller vid 20*C om jag inte är helt borta. Om du mätte med minusgrader bör du skruva ur den och mäta statorn någonstans där det är 20*C, skiljer det fortfarande mer än 5% från mätvärdena är det garanterat statorn!

Om statorn verkar ha rätt värden (+/- 5%) bör du kolla efter tjuvjordningar.
Hoppas det löser sig!
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Det var någon minus ute, men det lär inte göra så stor skillnad om jag låter statorn ligga inomhus ett tag?
Konstigt bara att det blev just exakt 200 ifrån rätt värden.
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Ska plocka bort statorn på tisdag och kolla om det blir någon skillnad. Allt pekar på att det är den felande länken dock. Satsar på att skicka den till Timrå, verkar vara ett bra och prisvärt ställe!
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Skickade statorn till Stormlyktan.
Han ringde idag och sa att statorn är i dåligt skick, kommer bara att hålla ett tag om han ordnar till den.
Han sa att det brukar hända såhär på ungefär 3 av 10 statorer.
Stort plus till honom för att han ringer och är såpass ärlig att statorn inte kommer att hålla någon längre tid, tipsar om vart man handlar en ny billigast och han tar inte ett öre för det arbete han ändå gjort.

Jag har precis beställt en ny stator från RMSTATOR.COM, 240$ ink. frakt.
Någon som har handlat därifrån? Dela gärna med av era erfarenheter isåfall!
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Hej igen! Har fått hem statorn nu, skotern funkar kanon!
Dock en sak som är lite störande är att när man ska iväg hugger skotern ganska rejält, är runt 5000 varv. Ska det vara såhär eller behöver något bytas? Remmen är fin iaf!
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Blev en jävligt kort vinter här nere, hann köra 3 gånger och då var det max 15cm snö...
Jag hade tänkt att byta lite grejer på skotern nu snart.

Så jag har en fråga angående "hugget" när man ska köra iväg. Variatorn slår till ungefär vid 5000varv och då hugger det till ganska kraftigt om man inte smyger iväg. Vad brukar detta bero på?
Ska inte variatorn skicka iväg innan 5000 varv? Remmen ser fin ut.

Tack!
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
förmodligen är bussningarna i viktarmarna helt slut. Det gör att viktarmarna glappar väldigt mycket längst ut och tar i korset i variatorn. Det gör att den hugger ibland. Kolla så den inte har nött för mycket i korset. Har den det så rekommenderas ett byte av korset eller variatorbyte
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om nummer 8 är dåliga, så kan nummer 7 ta i på dåliga ställen... Och om bussningarna nr 4 och 21 som glider på variatoraxeln är dåliga kan du också få samma problem som du har.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Ser att det här är en gammal tråd, men tänkte fråga vart ni har köpt era insugnings gummin.
det är skapliga sprickor i 2 och i 3:de så är det hål för mej.
enligt sprängskiss så ska jag ha Arctic Cat - 0670-516 och dom är ersatta av 1670-402
vilket jag sett här http://www.gearhead.com/0670-516.html#/s/ARC//0670-516/1
och ersättare är då här, http://www.gearhead.com/1670-402.html#/s/ARC//1670-402/1
det står att det är GENUINE PARTS och kostar nästan ingenting, har ju läst här i tråden att dom kostar uppåt 1000kr, kan dom här vara OEM?
och om inte, vart hittar jag det isånnafall?