Arctic Cat ZRT 600

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Oljewiren behöver inte vara spänd när du inte håller någon gas.. Bilden som jag tog var när jag höll fullgas och när jag släpper så är wiren långt ifrån spänd.. Jag lyckades få ner min telefon iallafall. Lättare om du tar bort förgasarna :) Kanske ska ta o limma mina insugsgummin o då :)
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Förgasarna har jag självklart plockat bort!:)
Blir inga bra bilder iaf, kan posta en på själva oljepumpen, varför vet jag inte men jag gör det ändå:
http://imageshack.us/photo/my-images/266/bild429.jpg/

Ja, lika bra att limma!
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Det ser inte exakt lika ut mellan zr och zrt så jag har lite mer utrymme :) Men du har förstått var märkningen är? Kan annars rita in på din bild
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Har bifogat bilden då.. Har ritat ringen runt själva "gasarmen" och strecken sitter på sidan av den ungefär där jag ritade fast på sidan.. :)
 

Attachments

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Precis! Det var inte vad jag ville se, ville justera eftersom han sa att skotern ville ha för mycket olja..
Finns det flera faktorer till detta?

Tack :)
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Som du kanske har hört förut.. Det är inte den exakta blandningen utan bara ett humm. Vill man vara mer exakt tankar man i 5 liter i tanken och fullt med olja och kör tills du får soppatorsk. Kontrollera sedan hur mycket olja den dragit så kan man justera ner pumpen lite i taget :)
1dl olja på 5l är 2% blandning om du inte visste det. :p
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Har nu varit ute och satt ihop skotern nu. Drog igång och drog ur slangarna som går från oljepumpen till oljetanken, det kom olja där iaf, så oljepumpen funkar.
Kommer nog att blanda i tanken för axeln måste få smörjning nu. Spelar ingen roll om jag sätter dit slangarna på insugen och kör på oil injection?!
Såg även att ett utav luftburksgummina hade spruckit en bit upp. Spelar detta någon roll eller kommer snö att tränga in här? Bara att använda vulktejp eller gummilim isåfall.
:)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Limma isåfall insugsgummina med Boost IIIs tips.

Angående oljepumpen så förstår jag itne hur du menar. TÄnkte du köra med både oil injection och i tanken?
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Ja, insugsgummina är limmade. Jag skrev luftburksgummit som sitter på förgasarnas andra sida :)
Nej, just nu är slangarna dragna från oljepumpen till oljetanken så oljan cirkulerar.
Så jag kommer att fortsätta blanda i tanken hade jag tänkt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Ja, insugsgummina är limmade. Jag skrev luftburksgummit som sitter på förgasarnas andra sida :)
Nej, just nu är slangarna dragna från oljepumpen till oljetanken så oljan cirkulerar.
Så jag kommer att fortsätta blanda i tanken hade jag tänkt.


Att blanda olja i tanken på äldre zrt 600/800/thunderrcat900a och ev även "thundercat 1000 97or?" är en bra ide för de har bristfällig förblandning på olja. Oljan pumpas in efter förgasare rakt upp i insuget bara och det blandar sig inte lika bra med soppan som nyare zrt och thundercat har från 98-. Ev har även 97orna det nya oljeinblandningen i soppa pumpen som är 7 reser bättre och säkrare inbland.

96or och bakåt in tiden har det sunkiga insprutmunstyckert för varje insug viket kan både bli täppta och sprider ojämt in i vevhuset.

Men tänk på att blanda rätt %. Man måste blanda oljan efter varvtalet vs slasglängden på full gas så den drar helt klart bet mer olja när man blandar i tank.

3% är absolut minsta inblandet du ska åka med den där varvapparaten och 4% gör bara att den håller ännu längre. Det går åka 2% men kolvarna håller bara en tredjedel av normal livslängd på 4% och ligger farligt nära skärning hela tiden!!! Oljepumpen ger ca 4-5% på full gas på alla skotrar ber på hur mycket de är påställda.

På min Tc 1000 som varvar allt från 8800-9500v (hög kolvhastighet) måste jag blanda minst 4% . TC 1000 har ju längre slag än zrt600a så därför kräven den högre oljeinbland vs varvtal än 600an.

Men jag kör min specialblanding 3% Payback vanliga Challenger helsyntet och ersätter den sista 1% med 0,5% Payback drivmedelsförstärkare som reduserar friktionen med uppimot 70%. Påsåvis ryker den lite och håller bättre än normalt + går bättre.
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Mycket bra information Boost! Kommer att blanda 4% då. Axeln som driver olje och vattenpumpen måste få sin smörjning i nuläget också. Duger Biltemas skoterolja eller vad ska man egentligen satsa på?
Nu får fan snön visa sig snart.
+8, 10 m/s, samt regn just nu i mörka Småland.....
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Ni talar om kolvhastighet .

Vad vet ni om den och hur mycket olja som krävs för det ? .

Vad jag tagit reda på så har zrt 600 lägre kolvhasstiget än en Thundercat 1000 vid samma Max varvtal 8500 rpm .

:ciao:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Ni talar om kolvhastighet .

Vad vet ni om den och hur mycket olja som krävs för det ? .

Vad jag tagit reda på så har zrt 600 lägre kolvhasstiget än en Thundercat 1000 vid samma Max varvtal 8500 rpm .

:ciao:
Det finns tabeller någ stanns på nätet om kolvhastigheter vs oljeinbland men jag minns inte vart. Nu går jag mest på långa erfarenheter från andra och själv + tester av oljer.

Ja som jag skrev måste en thundercat ha mer olja på samma varvtal än en kortslagigare 600 trippel. Men exakt hur mycket mindre är svårt att säga.

Jag baserar mina inblandsförhållande från otaliga mc crosstester och självtestyer genom åren.

Proffsåkare har ju testat det mesta för att få bra effekt vs lämplig hållbarhet och skrivit i tidningar o internät med utförliga bra tester.
Ett test på en 250cross som varvar 8500v max och har likvärdigt slag som en zrt600a så höll kolvarna mer än dubbla tiden på 3% vs 2% inbland. Kolvarna skar inte på 2% men såg väldigt slitena ut efter 30 tim men 3% kolvarna såg ut som ny och klarade lätt slitagemåttet.

Proffsåkare i cross 250cc kör ju medvetet neremot 1,5% bara för effektens skull (på tävling) På träning 2,75-3% av bästa tänkbara olja. 125cc åkare blandar 5% på träning och bet mindre på tävling.

Jag och mina närmaste kompisar har förr i tiden alltid kört 3% castroil helsyntet TTs (dyr) i 250cc crossar och kolvarna höll otroligt länge , över 100 tim och inte en enda skärning eller spruckna kolvar. Dessa körningar var under mer än 15år cross o isåka. 500cc kawasaki cross körde jag inte mer än 2% i för den varvade bara 7000v max och sällan fulla varv så den klarade 100 tim lätt på 2%. I vm kördes 500 crossar på så lite som 1% av vissa förare men då byttes kolvara efter varje lopp.

Nu varvar ju zrt 600 lite mer än 8400v har jag för mig + att skotrar ofta ligger på höga varv hela tiden så frågan är hur högt i varv man tar sin zrt600a? Varvar man bara 8500v duger 3% men varvar den närmare 9000v bör man ha 4%.

Jag har ingen erfarenhet av Biltemas helsyntet men den klara ju de flesta kraven och dragracingåkaren här på forumet Dynomite kör ju Biltema utan problem i sina flera hundra hk maskiner.

Jag är feg och törs inte byta märke från Payback/Statoil/Aspen men det finns såklart fler märken som är lika bra.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16

Ja denna ZRT600 förmodar jag är original och då skall deninte varvas mer än 8500 rpm , och bara för den har kort slaglängd innebär intedet hög kolvhastighet , det har samband med slag , vevstaks längd och varvtal ,har själv ett program och kan räkna ut kolvhastighet i olika förhållandenmellan slag , vevstake och varvtal och hur tändnings förskjutningen blir likaså , så zrt 600 är inte extrem på såsätt , men har mycket från MC sidan då man tog fram den och har en fin karaktäroch bra med pover .



Men mer än 3 % standard kan jag tycka bli för mycket !



Du beskriver ju mycket olja som possetiva fördelar , men dåskall man inte glömma dom negativa också ! . hur mycket sotbelägning man får påkolvtoppen , stiften , det riskeras att slå igen , detta är är väldigt fin avvägningsom man kanske inte som nybörjare bör laborera för mycket med .

Om man nu inte har en extrem motor och vet vad man håller påmed !! ..



Sen är en cross motor något mer extremare än en skotermotor, det tas ut lite mer där och det är ju en tävlings maskin , en standard skoterär ju inte så extrem och inte rekommenderat kolvbyte efter ex 30 tim …



Är man osäker kan man köra lite mer än 2% , max 3% , men somsagt , upp till var och en , men för den ovane skruvaren kanske man bör hållaigen från överkurser .

Fastän det kan vara bra information så kan det blir förmycket för en del ..



Lycka till med nyför värvet , har du bara koll på saker ochting kommer det gå bra ..
:ciao:
 

Smithhh

Aktiv medlem
8 nov 2011
96
0
6
Småland
Bra svar!
Har nu mina funderingar på att ordna så att hastighetsmätaren fungerar. Vajern är hel så det är väl lagret som är slut då.
Hur går man till väga för att byta detta? Är det endast lagret som behöver bytas? Har nämligen riktigt bra priser på ett momentum så benämning på lagret hade varit bra.

Tack :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Enklaste är om du tar loss det gamla och tar med det och till momentum så tar dom fram ett likadant, brukar gå på 150-200 kr på momentum här iallafall, du kanske har bättre priser.

Inte svårt alls att byta lager.

Lossa sekundärvariatorn med en ½" nyckel (13mm funkar), sedan lossar du de 3 muttrarna som sitter runt vinkelväxeln (under variatorn).

Sedan får du trilskas lite men lagret bör "falla ut" därefter.