Skuren XC 700

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Jag köpte en skuren XC 700 liberty -00 i veckan. Ena cylinder har centimeterdjupa jack. Är det lönt att fodra om?
Såg det fanns en firma i skellefteå som gör sånt. Eller är det om nicasilning som gäller. Vad går det loss på ? Hört det tar månader.

Helst skulle jag vilja få tag i en OK cylinder.

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Racingkonsult tog 2500:- för omnikasilering och lagning per cylinder, tog mindre än 2 veckor totalt. Vart mycket nöjd med resultatet. Skicka ett mail till han och kolla. http://www.racingkonsult.com/

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Problemet är bara att loppet är VÄLDIGT demolerat. Killen som sålde den verkade tycka det var viktigare att slippa gå några meter än att stanna skotern när den slamrade och det sprutade eld ur kröken. har aldrig sett en sån ful kolv nångång. Det var egentligen bara materialet runt kolvbulden som var kvar. men ag ska höra med racingkonsult vad dom kan göra.

Tack, men det är ingen panik än. Ska vänta en stund rätt som det är ska nån skrota en liberty 700 ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Men billigt var det då inte. Dom tar ju rejält betalt för inytescoren som man inte kan skicka in.
Brukar hamna på ca 2000kr eller strax där över för en cylinder inkl frakt från usa och då behöver jag inte skicka in den gamla. Inte alltid man har en gammal änns.
Kolla lite på ebay, brukar finna där.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu har jag fått tag i en cylinder. Chansade söka på bildelsbasen.se innan ebay och tror du inte att det fanns 2 felfria cylindrar för 2000 kr st :) Beställt.

Veven går runt nu efter jag fått ut två enkrona stora kolvbitar men jag måste hursomhelst klyva motorn och rengöra och putsa vevhuset. Jag vill inte sabba ny-cylindern och kolven.
Har fått tag i en topp också för 300 kr.
Den har också varit med om ett kolvhaveri men betydligt mindre skador.

Med packningssats blir det ungefär 4500:- att laga motorn.
Rätt bra ändå med tanke på att skotern såldes som objekt för 7500:-, i övrigt såg den okej ut.
Får kosta 1000kr på skotern i övrigt men då är den helt felfri. :)

Och så kanske man får nån tusing för slp enkelpipan som följde med för att finansiera delarna.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ojdå...

Du bör nog ta en ordentlig titt på vevaxel och vevstake också, om det smäller sådär ordentligt kan det vrida veven på tapparna, och i värsta fall knäcka lagerlägena i blocket. Inte helt ovanligt att vevstaken blir lite s-formad heller...

Been there, done that.

Lämna vevaxeln på riktning.