Stora öl tråden. (18+, för yngre har ju aldrig smakat på det.)

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
lägger upp en tråd och ser om det blir nått av den.
alldså, öl är en väldigt stor och intressant dryck.
men vilka är era favoriter. vilka höjer ni varningen finger för mm.


jag får väll lov att börja.
Kallholmen Levande Lager, fin öl som man inte dricker dig full på pga 22kr för 33cl.

sen har jag cheap thrills som en stor favorit. dok lite för lite % men 190kr för en karta 33cl i sverige är hel okej, för att bar aha hemma.

 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Cheap Thrills är absolut helt okej, har lite rolig erfarenhet från den och ett par kanadensare hemma i ladan på en kräftskiva hehe.

Förövrigt tycker jag dom amerikanska sorterna är kanon, Bud, Coors light, Corona, Heiniken, osv.

Även Red Stripe är fin, Jamaica.

Men, Svenska ölsorter är så klart de bästa, så som Pripps, Norrlands och Spendrups.

Gärna ljust och mycket.
 

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
Cheap Thrills? Den är god jämfört med piss, annars inte. Jag är sannerligen inte kräsen men detta skämt till öl ska det mycket till innan jag inmundigar.
Gillar Carlsberg Hof på glasflaska.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Innis & Gunn, öl lagrad på whiskeyfat. Dyr men så inåt helvete god.

En varm sommardag så tycker jag att en Corona med en limeklyfta i funkar bäst. Att den bara är på 4.5% tycker jag är helt perfekt.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Uscha, inte förstöra ölen med lime! ;)
Men och andra sidan tycker jag inte om corona, miller m.fl då jag tycker dom är för blaskig, men visst slinker dom ner i brist på annat.

Själv tycker jag om lite mörkare öl, finns en öl som heter Vildmark som är riktigt god men den säljs tyvärr inte på glasbanken.
 
R

räsern

Tacka vet jag Lapin Kulta Mariestads Norrlands, hehe har inte så öppet sinne, så har inte riktigt provat någon finare öl
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Går hotell och resturang så har det fina privelegiet att få ha ölprovningar på riktigt fin öl mest stup ikvarten !. personlig favorit är Trapist öl och mer precis Chimay,

Trapist öl är överjäst och har en alko halt mellan 6% och 11% och är bryggd av kloster munkar
 
Last edited:

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Gillar också tjeckiskt öl. Starobrno, Staropramen mfl är riktigt goda. Vill man bara bli full brukar det bli en låda Carlsberg Export.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
För den som är tveksam till mörkt öl, testa 1856 på röd burk det är en riktigt RIKTIGT god öl svart som natten men är ändå ett mellanting mellan ljus o mörk i smaken. 5 solar av 5 möjliga.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Staropramen Dark Beer. Hujedamej som öl den är, ej bättre tänkas kan! (hehe) Eller ja, det går ju så klart diskuteras. Men den är en personlig favorit. Å som tidigare nämnt; Tjeckiskt öl är i allmänhet väldigt bra.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Glömde ju vara lokalpatriot... ;)
Zeunerts Werde är en bra lager, väljer den framför Carlsberg Export till exempel. Och Zeunerts Höga Kusten, bärnstensfärgad och riktigt god, framförallt till maten.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
En kall en, och vill jag bli full så flera sådana.
Norrlands, Heineken, Mariestads, Lapin och ibland någon slumpmässigt vald tjeckisk öl är väl det man oftast råkar komma hem med från bolaget.