Stora öl tråden. (18+, för yngre har ju aldrig smakat på det.)

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Nu är jag inte på långa vägar någon ölkännare. Men nog är det skapligt trist med bara vanlig ljus lager i längden.

För ren njutnings skull dricker jag hellre ett par veteöl, kanske någon ale eller varför inte börja krogkvällen med en Murphys ihop med en stadig köttbit?

Efter några bärs kan man gå över på nån billig ljus lager, då är ändå smaksinnet rubbat :) Sen om det står Norrlands, Carlsberg, Bellman etc. på flaskan/burken har då ingen betydelse..
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
New castle, bellman och carlsberg sort guld är det som i huvudsak gäller när det handlar om öl. Och många av julölarna som nu borde finnas(?) på bolaget är ju toppen!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Mina tips är:

1698
Leffe Bruin
Maredsous 6

Dessa är ej bastu öl.

I bastun dricker jag gärna Andersson i glasflaska.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Går hotell och resturang så har det fina privelegiet att få ha ölprovningar på riktigt fin öl mest stup ikvarten !. personlig favorit är Trapist öl och mer precis Chimay,

Trapist öl är överjäst och har en alko halt mellan 6% och 11% och är bryggd av kloster munkar

En kolega till mig nämde nått sånt där, han säger att dom är goda. och inte smakar som tex sofiero 7,5 = mycket sprissmak. vet dok inte vart eller om dom finns på systemets hyllor.?
 
E

eMe181

cola och sprite är en riktig värsting som man blir full på !!!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tycker om de flesta ölsorter, drar mig inte för att pröva någon. Veteöl, IPA, porter etc. Guiness är fint, likaså Kilkenny samt Erdinger (hefeweiss) och övriga populärsorter i samma kategorier.

Favoriter bland ljust lager är tyska och tjeckiska, t.ex. Königspilsner och Pilsner Urquell. Bästa budgetölet är utan tvekan Royal Export 5,6 % (Danmarks populäraste öl). Finns inte på systemet, så man får ta sig till Tyskland/Danmark, kostar i dk ca 150 spänn/flaket och smakar mycket bättre än svenskt fulöl (Norrlands etc).

Det enda jag inte klarar av att dricka är billig julöl (dvs. mörk lager)! Hemskt!
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Heiniken, Miller, Corona, svensk starköl är de väl de bästa om man ska dra i sig ett gäng