någon som kör ledkartor från kartman.se i sin garmin?

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jag har införskaffat en etrex med friluftskartan, är det någon som har en sån med kartman.se:s kartor i som kan ge mig ett omdöme? tänkte att en ledkarta måste ju vara det perfekta för att se var man inte ska vara :D
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Har gjort det i ett år. Det är ganska bra men det hänger ju givetvis på hur bra info folk har samlat in i det område du kör i. Där jag normalt har skotern har det varit ganska stora hål i kartan. Men det är ändå inte sämre än skoterklubbens/kommunens karta över leder...

Den blir ju än bättre om du kan köra i kombination med en topografisk karta. Jag har bara haft en ganska enkelt bilgps med europa kartor som jag lagt in den på. Bara att aktivera / avaktivera kartor vart efter man vill köra skoterled eller bilväg.

Nu efter att ha provat hade jag hellre haft en mer ruggad GPS men det var den enkla lösning just då på grund av behov av bilvariant.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har gjort det i ett år. Det är ganska bra men det hänger ju givetvis på hur bra info folk har samlat in i det område du kör i. Där jag normalt har skotern har det varit ganska stora hål i kartan. Men det är ändå inte sämre än skoterklubbens/kommunens karta över leder...
Har du gpsspår från ledkörning i 'hålen' så skicka dem gärna så kan jag fylla igen dem. :)
 
A

axelsson_vpg

jag har skoterledskartan från kartman. Får ej friluftskartan v2 ihop med skoterkartan :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Att skaffa skoterledskartan om man har en gps och en skoter borde vara högt uppe på köpalistan. Känns som en av de billigaste grejerna man kan införskaffa för att ha ännu roligare med skotern.
Kartman har bra support på hemsidan och skoterkartan kostar hälften och ingenting.
 
A

axelsson_vpg

Har du kollat på Kartman-forumet?


Här är filmer på installation, överföring till GPS etc.
http://www.kartman.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=889

Och här lite läsning om att överföra kartan med Frilufts.
http://www.kartman.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=1511&p=6495#p6495
Tjoho,

Joo det var av dig jag köpte kartan tidigare i år :)

Jag fick den aldrig att fungera med friluftskaran pro norra norrland v2. Den la bara över skoterkartan så den andra försvann...

Har kollat dina instruktionsvideor utan resultat... Sitter och försöker i detta nu också. hehe

EDIT: Har en Gpsmap 62
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du skall skicka in bägge kartorna samtidigt, dvs först markera själva ledkartorna, sedan växla till Frilufts och markera området och sedan skicka in i GPSen. GPSen raderar alltid tidigare inlagda användarkartor som finns på det minnet man överför till.

Har man förprogrammerat SDkort så skall man för säkerhets skull ta ut minneskortet och sedan överföra kartan till internminnet.

Kom ihåg, endast ledkartorna, dvs de som heter 6969697x.

Allt detta står i mailet jag skickat till dig, finns även på webben.
 
A

axelsson_vpg

Du skall skicka in bägge kartorna samtidigt, dvs först markera själva ledkartorna, sedan växla till Frilufts och markera området och sedan skicka in i GPSen. GPSen raderar alltid tidigare inlagda användarkartor som finns på det minnet man överför till.

Har man förprogrammerat SDkort så skall man för säkerhets skull ta ut minneskortet och sedan överföra kartan till internminnet.

Kom ihåg, endast ledkartorna, dvs de som heter 6969697x.

Allt detta står i mailet jag skickat till dig, finns även på webben.

Jag har inget SD kort. bara internminne i gpsen på 18 gb... :S

Jag har friluftskartan v2 pro inne i gpsn nu. Måste jag ändå lägga in skoter + frilufts igen för att de ska fungera? :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Yups. Kör in allt igen så funkar det.
Har man bara en minnesposition och skall samköra med flera kartor så måste alla kartor man tänkt samköra med (eller kunna växla mellan) köras in i en och samma överföring.
 
A

axelsson_vpg

Yups. Kör in allt igen så funkar det.
Har man bara en minnesposition och skall samköra med flera kartor så måste alla kartor man tänkt samköra med (eller kunna växla mellan) köras in i en och samma överföring.

Fan alltså de här fungerar inte... Får antingen eller.. Kanske är fel på min gps, fast den är använd 2 ggr sedan ny då de aldrig fungerat. Hehe.

De finns ingen gratis bakgrundskarta att tanka då om ja nu inte får in min frilufts pro v2 ?

Har just nu skoterledskartan och en kolsvart bakgrund.. Inte nå vidare festligt.
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mest troligt är din Friluftskarta inte upplåst för din GPS, dvs du har ingen kod för Frilufts.

Det följer med en ganska enkel bakgrundskarta tillsammans med skoterledskartan, dock inte alls på samma nivå som Frilufts.
Markera alla kartor, även de som heter "Bakgrund xxx" i skoterledskartan och skicka in i GPSen.

Vad jag vet så finns det ingen gratis Topo-karta, men man får med 2 licenser när man köper Frilufts. Så om du känner någon som är intresserad av Frilufts så kan ni köpa in den tillsammans och ge honom SDkortet och du tar CDn.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Skaffade en GPS jag å, med friluftskartan med dalarna och uppåt men va fan gränsen går ju precis mitt i där jag åker. Då måste jag skaffa en till friluftskarta a ca 1200 spänn å skifta microkortet hela tiden å sen skulle jag haft ledkartan uppepå detta skit. Måste skaffa hjälp för jag är ett ufo när det gäller datorer å tekniska prylar. Vill inte ens försöka, Blir bara ett svart hål i huvet vid datorn. Undrar om det är så här en analfabet känner sig när dom ska läsa.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Eller så har du CD-versionerna av Frilufts och markerar alla kartor och skickar in allt i GPSen i ett svep. :)

Dock är det trist när man hamnar i gränsen.
När första Frilufts kom, den med 9 olika områden eller liknande så låg mitt körområde på 4(!) olika Friluftskartor, smått missnöjd man var...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jodå, dom är sparade men inte skickade. Ligger nog i en utkorg och väntar på bättre tider. Ska bara ta mig till den datorn så kanske det blir ändring på det.
Ah, låter gott. Hoppas du hittar till datorn och mailar dem så kan jag langa in dem i kartan. Alltid något att kunna uppdatera kartan i väntan på snön.