Snopro 440/700 goes mint and black

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Du kunde ha fått köpa plasten av mig ist... Kanske skulle satt ut en annons på lite grejjer jag ist..
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Du kunde ha fått köpa plasten av mig ist... Kanske skulle satt ut en annons på lite grejjer jag ist..
Amen vafan.. :)
[video=youtube;LimMVoxDfxA]http://www.youtube.com/watch?v=LimMVoxDfxA[/video]

Trodde först att inte firecat plastem skulle passa snopron, men med som all annan plast så är det bara att kapa lite så det passar det.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Nu är huven prov-lackad med 2 olika typer av färger. Ytan är fortfarande inte bra och det syntes ännu tydligare efter att den lackats så det ska såklart ordnas.

IMG_2578.jpg

IMG_2574.jpg

Huven är lackad med en lågglans färg med mjukmedel i, tyvärr så ökade mjukmedlet till ca 30 glans. Jag tuktade huven ganska bra utan tendens till att ge några färgsprickor.

Scoopet är lackad i en annan mer matt färg som ska vara rätt flexibel. Denna färgen går dock inte att blanda mjukmedel i. Böjde och bände lite på scoopet och det bildades inga sprickor.

Skulle vilja ha hela huven i mattsvart men det sista jag vill är att det ska bli sprickor i färgen. Det nattsvarta scoopet som satt på när jag köpte den hade flera spindelnäts-formade sprickor.


Frågan är om man ska köra på mattsvart eller inte av 2 skäl, vad är snyggast och klarar sig en "rätt så elastisk färg" utan mjukmedel från att spricka?

Eller ska man ha en kombo av matt/blank...?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
tyckte huven vart sjukt snygg sådär!!
Riktigt snyggt, kör på den kombon :)
Som du har på bilden nu var jäkligt snyggt !
lacka inte om! det galet snyggt nu! :D
Kul att höra :) va mer på prov från början men tyckte det såg grymt ut. Både det matta och det halvblanka kommer att mattas ner, jämnas till och sedan lackas igen. Ev kommer den blanka få lite mer glans.

Tunneln är nu lackad i en 2-komponent polyurea färg som enligt spec. är: "Elastisk, extremt tålig, och med ogenomtränglig hinna med utmärkt motståndskraft mot nötning samt slag". Detta skall tydligen vara senaste färg teknologin och används bla. till verkstadsgolv. Ska bli intressant att se hur bra den håller i jämförelse med en klassisk pulerlack.

IMG_2568.jpg

IMG_2592.jpg

IMG_2571.jpg

IMG_2588.jpg
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tunneln är nu lackad i en 2-komponent polyurea färg som enligt spec. är: "Elastisk, extremt tålig, och med ogenomtränglig hinna med utmärkt motståndskraft mot nötning samt slag". Detta skall tydligen vara senaste färg teknologin och används bla. till verkstadsgolv. Ska bli intressant att se hur bra den håller i jämförelse med en klassisk pulerlack.
Det lät intressant! Var har du köpt den? Tillverkare?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Det lät intressant! Var har du köpt den? Tillverkare?
Tikkurila, köpt via åf. Vet inte exakta namnet tyvärr. Måste påpeka att just denna typ säkert inte används till verkstadsgolv då man kan blanda i mer skit i färgen, men färg teknologin är densamma.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Polertrasan gick varm idag...

Avgas2.jpg
Avgasmanteln, en del utav huven inbränt plus lite bucklor osv.

Avgas3.jpg
Slagit ut bucklor, grovslipat och våtslipat

Avgas6.jpg
Maskinpolerat


Lyse1a.jpg
Lyset är rengjort och handpolerat, men tidigare ägare tyckte det va ball med lytktsköldar vilket har repat/mattat ner glaset.

Lyse4.jpg

Lyse5.jpg
Efter ha ha bearbetat med maskin,metallpolish, polish och vax så blev glaset som nytt. Var dock svårt att ta en bild utan att nåt i omgivningen speglade sig i glaset :)
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
vad än använde du för medel och hur gick du till väga för att få till lyktorna så snygga? Jag behöver nämligen göra samma på min och det du gjorde ser ju ut som det blev utmärkt resultat. Snyggt
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
vad än använde du för medel och hur gick du till väga för att få till lyktorna så snygga? Jag behöver nämligen göra samma på min och det du gjorde ser ju ut som det blev utmärkt resultat. Snyggt
Körde poe metall-polish (typ autosol, ev är inte denna lika elak) på en mjuk trissa på skruvdragaren. Sedan samma sak för bil-polish och vax. Tips är att maskera skarven på kanten så det inte kryper in nåt medel där.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Fjädrar, a-armar och lite annat har fått färg på sig.

1_IMG_2687.jpg

3_Dämpare2.jpg

Huven har mattats ner, jämnats till och sedan lackats igen. Gjorde även en fästplatta åt mätarhuset för infästningen i bakkant.

Huv3.jpg

Huv2.jpg

Huv1.jpg

Nu är även buksidorna omlackade. Väntar bara på att Scania ska ha några avgassystem lackade så blir mitt lackat i samma veva.. Sen är det bara att skruva ihop.

Nu blir det lite fix och service på motorn, byta slides, förstärka chassiet med ett par stag osv. Får se hur mycket man hinner med innan det går att köra.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Skruvade lite idag och drog en testrepa, den startade på andra tycket så jag är nöjd.

Pre-season skidorna sitter på och innan jag är klar tänkte jag rita lite dekaler i illustrator men annars är det mesta färdigt utseende mässigt.

Allt synligt är i stort sätt omlackat, jag blev mycket imponerad över buksidorna och resten nedanför huven som blev som nytt och samtidigt verkar extremt tåligt mot repor och liknande.

IMG_2830.jpgIMG_2810.jpgIMG_2815.jpgIMG_2821.jpgIMG_2816.jpgIMG_2813.jpgIMG_2817.jpg

Nån som vet vilken rem man ska ha eller om båda är skit:
IMG_2820.jpg
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Bytte slides, gick smidigt tack vare att det gick att dra dem genom mattan.

IMG_2917.jpg


Då det va ca 10 grader varmt så bestämde jag mig för att göra det enklare att ta med sig skotern. Därför tänkte jag bygga ett "sleddeck" till bilen:

IMG_2918.jpg

IMG_2920.jpg

IMG_2937.jpg

IMG_2936.jpg

Ska bli intressant att se hur det blir, har sett flera plattformar med skotrar på med då är det full size pickisar, nu blir det på en mid size. Kommer att fästa plattformen i dragkroken iaf så man har en säker fast punkt.

Till och börja med blir det en mer provisorisk lösning, med endast en förlägning till på själva flaket. Men då plattformen inte är högre än ca 70 cm från mark blir det inget större problem att få av den.

Tanken är att bygga fötter på plattformen och tillverka en vikbar ramp som går in mellan hjulhusen så det inte blir så jävla högt.