Helt ny på skoterfronten hjälp mig snälla välja skoter prisklass från 70-120k

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Hejsan allihopa!!!

Det är så att jag bestämt mig för att köpa en snöskoter nu.
Har aldrig innan suttit på en snöskoter och kan absolut ingenting om snöskotrar.

Jag vill ha en maskin som håller och som jag slipper meka med allt för mycket och därför väljer jag hellre en nyare modell än en värsting.

Dom skotrarna som jag fattat tycke för nu är en polaris iq 600 rr eller en polaris iq 600 r.

Det som jag kommer åka mest är ju på isen och ute i terräng då vi inte har allt för mycket leder härikring + att det blir ett par veckor i sälen per vinter.

jag vill ha en maskin med lite pulver i så att jag inte tröttnar det första jag gör men jag vill inte heller stå och meka allt för ofta.

Så snälla hjälp mig nu och ös på med tips om vilken skoter som ni tror skulle kunna passa mig:nuts:

M.v.h Mojja
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skall du åka omkring på isen fattar jag inte varför du vill ha en maskin gjord för crossbanor. Dessutom kommer du att (om du inte köper helt nytt) få meka mer eller mindre hela tiden då dessa maskiner köps av de som kör skiten ur dem innan de säljer.

Bestäm dig för en prisklass, sedan scannar du blocket och letar efter en lugnt körd skoter med bra andrahandsvärde. Tids nog lär du med stigande kompetens och referensramar veta mer om vad du egentligen skall ha för skoter utifrån dina referensramar.

Oavsett maskin är det roligt att köra skoter, du har nästan lika kul första åren med en gammal Ockelbo för tretusen som med en helt ny 160.000kr-maskin.

Köp en billigare skoter första gången, och absolut ingen söndertuktad cross/lek&hoppmaskin...
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag skulle rekommendera en switchback eller renegade. Skruva kommer du få göra oavsett vilken maskin du köper, om du inte köper helt nytt då. Men en IQ600R eller RR är absolut ingen maskin du ska köpa för att åka på isen med. Och den funkar väl inte kanon utanför leden heller.. Om det inte sitter en skaplig 44mm matta på den. Men den skulle nog vara hysteriskt rolig på en sönderkörd led i Sälen.
 

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Ok grejen är väl att det säkert kommer utveckla sig till en hel massa lössnö körning och terräng körning i framtiden,
Ute på isen kommer jag skaffa mig den grundläggande körkänslan och prova på tills det blir aktuellt att börja avancera inom skoterkörningen.

Det värsta är ju att jag vet hur jag funkar, Köpte min första båt för 2 årsedan då började jag med en 135 hk och 18 ft lång bowrider.

Idag är det dubbel montage 28 ft och 850 hk :(

Nu med skotern vill jag köpa en maskin direkt så att jag är nöjd ett par år framöver och inte behöver känna att jag vill byta upp mig det första jag gör.

Vilka modeller på skotrar ska man titta på för den sorts körning jag kommer att ha. Som sagt det finns knappt några som helst leder häromkring där jag bor och det man får förlita sig på är det naturliga snöfallet och isarna. Terräng finns det gott om och likaså skog med grusvägar.

Har även kollat lite på att köpa en helt ny Polaris SwitchbackAssault 144 eller en 155.
Vad är skillnaden mellan dessa två?

Dom veckorna kompisgänget drar till sälen varje vinter så åker dom mycket led men även en hel del utanför lederna så det är en riktigt svår kompromiss jag söker här.

P.s tack för ditt snabba svar D.s
 
Last edited:

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Hmm 200 k är jag inte riktigt berädd att lägga på en skoter i dags läget.

En begagnad mellan 70-120 k känns ok

En ny kan jag lägga upp till 150k på

Och då vill jag ha det absolut bästa som går att få för dessa pengar. Jag köper gärna skoter för 70 k om jag vet att det är bra grejer man får och att jag kommer vara nöjd ett par år iallafall.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Switchback Assault är en crossover/hybrid , som är riktad mera åt lössnö hållet än vanliga crossovers, med 51mm matta, fina gripperskidor och ett grymt chassie kommer du långt i djupsnön samtiditg som du har stötdämpare som tål att sköras hårt på led med, fotsteg som håller mm.

Rmk Assaulten är en lössnöskoter med bredare mellan skidorna, kraftigare dämpare och en stenhård 54mm matta.

Finns vettigare första skotrar än dom, skulle nog sata på en Renegade 600e-tec alt. en Pro Switchback 600 136.

Skulle nog våga säga utan egen erfarenhet att 600: orna är betydligt skottsäkrare också.

Lycka till! :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Vänta nu.. köp ingen beggad för mer än 110k 125-135 kostar dom ny.. Vill inte att du ska betala överpris för första skotern.

Men jag tycker du är helt i rätt linje när du pratar om assault switchback. Kolla även Arctic XF 800 då spöar du dom flesta på isen. Båda är nog bra i snön.
 

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Hej!!

Tack för ditt svar.

http://www.blocket.se/pitea/Ski_doo_Renegade_x_600_E_tec__09_36873156.htm?ca=8&w=37
Typ en sådan här du menar?

Det största problemet för mig är att jag finns i Örebro län och att alla skotrar finns så djäxxa lång upp i landet. Blir inte så enkelt att åka kolla på en skoter och sedan backa ur affären om skotern skulle visa sig vara ett lik.

Vad behöver man kolla upp på en begagnad skoter för att förvissa sig om att maskinen inte är helt slut körd?

Hur många mil klarar en skoter utan att det stundar stora servicar och operationer?

M.v.h Mojja
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Hej!!

Tack för ditt svar.

http://www.blocket.se/pitea/Ski_doo_Renegade_x_600_E_tec__09_36873156.htm?ca=8&w=37
Typ en sådan här du menar? Det största problemet för mig är att jag finns i Örebro län och att alla skotrar finns så djäxxa lång upp i landet. Blir inte så enkelt att åka kolla på en skoter och sedan backa ur affären om skotern skulle visa sig vara ett lik.

Vad behöver man kolla upp på en begagnad skoter för att förvissa sig om att maskinen inte är helt slut körd?

Hur många mil klarar en skoter utan att det stundar stora servicar och operationer?

M.v.h Mojja
Yes, alt. en nyare 2011, 2012 Renegade BCX 600. Då får du smalare spårvidd och 44:as matta så den går lite bättre i djupsnön.

Angående service kan inte jag svara på , men man lämnar väl in på 200 mils service. (Nya maskiner ska in på 50 mils service).
 
E

eMe181

Hej!!

Tack för ditt svar.

http://www.blocket.se/pitea/Ski_doo_Renegade_x_600_E_tec__09_36873156.htm?ca=8&w=37
Typ en sådan här du menar?

Det största problemet för mig är att jag finns i Örebro län och att alla skotrar finns så djäxxa lång upp i landet. Blir inte så enkelt att åka kolla på en skoter och sedan backa ur affären om skotern skulle visa sig vara ett lik.

Vad behöver man kolla upp på en begagnad skoter för att förvissa sig om att maskinen inte är helt slut körd?

Hur många mil klarar en skoter utan att det stundar stora servicar och operationer?

M.v.h Mojja
Om du ska upp långt, se till att han snackade med massa annonser som är i norrland så kan du kika på dom andra oxå!
 

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Arcit xf 800 har helt plötsligt blivit en het kandidat,

Ni som har koll på skotervärlden vad kan man förvänta sig för rabatt på en ny skoter? 10-15% är det rimligt eller ren fantasi?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Finns vettigare första skotrar än dom, skulle nog sata på en Renegade 600e-tec alt. en Pro Switchback 600 136.

Skulle nog våga säga utan egen erfarenhet att 600: orna är betydligt skottsäkrare också.

Lycka till! :)
Du missade nog något i frågan.
"jag vill ha en maskin med lite pulver i så att jag inte tröttnar det första jag gör"
Enligt mig finns det inget vettigare än Swb Assault 800 för den körningen.

Arcit xf 800 har helt plötsligt blivit en het kandidat,

Ni som har koll på skotervärlden vad kan man förvänta sig för rabatt på en ny skoter? 10-15% är det rimligt eller ren fantasi?
Fantasi i nuläget. Gäller Arctic Cat och Polaris (övriga har jag ej brytt mig om att kolla.). Har du ro att vänta till nästa år är det lite närmare sanningen i iaf.
Jag sålde min Swb A -11 för 115k nyss. Förra året kostade den 9k mindre än i år. (då utan elstart och justerbar spårvidd)
 

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Du missade nog något i frågan.
"jag vill ha en maskin med lite pulver i så att jag inte tröttnar det första jag gör"
Enligt mig finns det inget vettigare än Swb Assault 800 för den körningen.



Fantasi i nuläget. Gäller Arctic Cat och Polaris (övriga har jag ej brytt mig om att kolla.). Har du ro att vänta till nästa år är det lite närmare sanningen i iaf.
Jag sålde min Swb A -11 för 115k nyss. Förra året kostade den 9k mindre än i år. (då utan elstart och justerbar spårvidd)

Hmm sökte Swb Assault 800 på blocket men det dök inte upp en enda skoter:eek:hwell:

Ja rabatten kanske är skit det samma men vad har en säljare för marginaler på en skoter?

Vad kan man förvänta sig att få med? Jag menar att när jag beställer min volvo med 3 års intervall så får jag 10-12% rabatt utan att tjafsa allt för mycket + vinterdäck och då handlar det ändå om bilar för 400-500 k jag köper.

En skoterhandlare måste väl även han ha marginaler att ta av?
 

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Eller menade du polaris swichback assult kanske? Är himla dålig på skoter slang :(
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Köp en nyare yamaha då behöver du inte skruva
Har man en båt på 850 hk så vill man knappast ha en icketurboYamma.
Har man en TurboYamma så bör man nog vara beredd på att både skruva och ha kul.. :)

Hmm sökte Swb Assault 800 på blocket men det dök inte upp en enda skoter:eek:hwell:

Ja rabatten kanske är skit det samma men vad har en säljare för marginaler på en skoter?

Vad kan man förvänta sig att få med? Jag menar att när jag beställer min volvo med 3 års intervall så får jag 10-12% rabatt utan att tjafsa allt för mycket + vinterdäck och då handlar det ändå om bilar för 400-500 k jag köper.

En skoterhandlare måste väl även han ha marginaler att ta av?
Sök på "switchback assault"
Jo, det är klart dom har marginaler. Både Polaris och A-c har sålt mycket i höst så dom har inte panik att bli av med dom sista billigt, det är därför.
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
nog är assault fina 09- uppåt dom hade en hel del problem när den kom men allt sånt där är väl åtgärdat på garanti