beställa från usa?

kxkrut

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Obbola Sverige
Tjena, är det någon som har nån erfarenhet av att beställa tex en aaen pipa från usa, står på deras hemsida att den kostar 399 dollar, i sverige kostar den 6500 hos hendlare. Hur mycke kan de bli innan man har den hemma till dörren?
Nån som vet någon bra sida att beställa grejer från?

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ta priset på delarna ($399) plus det frakten kostar, sen multiplicerar du det med 1,3 så får du hyffsat ungefär. Alltså både summan för delarna och frakten..

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
okej, tack för hjälpen... har du beställt grejer någon gång? funkat bara bra eller?
Det är ju helt omöjligt att rent generellt säga om det funkar bra eller inte-om du handlar hemma är ju vissa jättebra medan andra får man nästan be om ursäkt för att man kommer och stör med en beställning.

Säg så här: Sök runt lite i forumet så får du ett hum om firmor som det normalt inte är några problem med.

Samtidigt ska jag säga att jag hittills bara varit med om problem vid ett enda tillfälle-och det var från kina. Normalt är det inga som helst problem-ofta bättre service än etablerade här i sverige är min uppfattning.
Sedan har vi i sverige några riktiga superhandlare också ska nämnas, speciellt om man åker Yamaha-tänker just nu på NTC.

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Har beställt en del från usa, mest via ebay och det har aldrig varit några problem. Även haft att göra med ronnies mailorder och de var heller inga problem. Räkna dock med att dom lägger på i enlighet med exemplet ovanför. (Frakten är relativt grym)

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jodå har beställt några gånger och aldrig haft några problem. När du hittar en sida du vill beställa ifrån, googla på firman/sidans namn och kolla om det är skrivet något om dem i amerikanska forum.

Frakten kan ju bli rätt dyr på en pipa med burk o tillbehör, stort och tungt paket. Men det ser du ju i "kundvagnen" innan du checkar ut i kassan.

Kan ju tillägga, anledningen till att du ska multiplicera med 1,3 är för att du måste betala tullavgift och moms när du tar in det i sverige. Har du tur slipper du det helt och då blir det ju bara billigare. Visst firmor är också schyssta och skriver ner värdet på paketet så momsen inte blir så dyr. Säg att dina delar + frakt kostar 500 dollar så kanske dom skriver 200dollar på paketet (utsidan, fraktsedeln) och när det kommer till tullen i sverige beräknas det på 200 iställer för 500 vilket blir billigare för dig.
Men som sagt, räknar med ca1,3 så kan det ju bara bli billigare.

Då jag har köpt delar (gissar dom flesta andra också) så betalar man när man beställer antingen via internetbanken eller paypal. Då betalar du bara för delarna och frakten. Sen när du hämtar paketet hos posten eller motsv. så får du betala resten, om du inte har så tur att slippa det..

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
köper ofta och mycket från staterna och i snitt så blir totalasumman (när du har sakerna i handen och alla avgifter är betalada) 8 * vad sakerna kostar i $..
för att göra allt enkelt för dig, ta bara vad varorna kostar i $ och gångra det med 10 så vet du vad det MAX kostar efter att du har sakerna i handen och alla avgifter är betalada ...

i ditt fall $399 * 10= 3990kr...

men, be säljaren skriva ner värden så blir det billigare ..

dogbert

Aktiv medlem
2 aug 2004
78
0
6
men, be säljaren skriva ner värden så blir det billigare ..
Något man inte ska glömma när man pratar om att skriva ner värdet på varorna är att om något händer med paketet (om det försvinner eller skadas) så förlorar du mellanskillnaden. Du betalar $500, skriver ner värdet till $200, någon bakull lastare på DHL backar över ditt paket med sin truck och vips är du torsk på $300.

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
Jag har beställt från www.sled-parts.com förra året, de har allt och grymma priser!Jag och 4 andra kompisar beställde slp skidor. På sidan blev det endast 2499 kr med frakt om vi var 5 st. och så fråga vi dom hur de var med tull/moms och sånt tjafs och då sa de att de skriver på paketet att de är en gift (gåva) så då äre det ju ingen tull och de, och när vi fick paketet så kom först 4 skidor för totalt 2499 kr styck utan tull och grejs helt perfekt men sista paret kom en vecka senare själva eftersom han hade beställt typ grön,lila, orangefärgade och de fick nån typ av tull/moms, som blev 300 kr till.

så för 4 av oss blev de 2500 kr st och de sista paret 2800 kr, inte så farligt tycker jag, är väll om man har tur att de inte kollar!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag köpte bossdyna hos Firstplaceparts förra året.
Funkade klockrent. Bara att beställa, betala med Visakortet, och 3 veckor senare kom ett stort härligt paket.
Räkna med tull & moms, särskilt när det gäller lite större grejor. De slinker inte igenom.
Tänk på att fråga om fraktkostnad! Ibland är frakten från USA grisdyr.