Gym/tränings tråden!

R

räsern

Hej! Tänkte starta en tråd och se om det finns några som tränar här.
Själv har jag börjat gymma igen efter ett avbrott inför sommaren. Just nu tränar jag mycket armar och ben där det tär på när man kör skoter, jobbigt att måsta stanna och ta en paus för handleder och underarmar domnar, lika bra och vara i form! Försöker även följa ett schema för optimalt muskel bygge :)

När ni tränar har ni något schema ni går efter, och vad har ni för erfarenheter av gym/träning tidigare?

mvh Räsern :ciao:
 
Last edited:

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Gymma i 5 år förut, det är inte bra att vara biff! Mycke kondition är att föredra! Jag tränar thai boxning och har gjort det i 5 år, absolut bästa träningen, självklart kör man vikter med men bara som komplement. mvh anders
 
W

Wettainen

Jag kör hemma träning, hantlar,cyklen och löpband! Får av fotbolls tränaren ett " schema " på vad vi ska göra varje dag i veckan. Te.x Måndag, 100 armhävnigar(olika varianter) 200 situps. Tisdag 50 knäböj, osv. Håller kroppen i bra form och speciellt till vintern när det är dags för det tunga! att skotta lös skotern :)

Ett bra tips är väl att vara uppvärmd innan man börjar lyfta skrot på gymmet, kan sluta illa att man sträcker sig nånstans osv. Ta alltid en tur på löpbandet så kroppen kommer igång.
 
R

räsern

Jo det är sant det ger inte mycket av att ha stor muskel massa, Har tävlat ganska mycket motocross och där gäller det att väga kring 70kg och ha enorm uthållighet i musklerna, med explosivitet kan man glömma att ligga i täten en hel tävling :)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Om man som mig föredrar ospårad körning så passar det fint med enbart styrke träning:)
Med närmare 100pannor hyffsad kvalitet så gör man vad man vill med skotern i puder snön:eyebrows:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Om man som mig föredrar ospårad körning så passar det fint med enbart styrke träning:)
Med närmare 100pannor hyffsad kvalitet så gör man vad man vill med skotern i puder snön:eyebrows:
Ehhhh, rent spontant så tror jag att det är precis det motsatta.
Det har iofs lite att göra med hur långa stints man gör, men jag har varit ute många gånger med killar som enbart fokuserar på styrka vid tränig-och det vanligaste är att dom sitter och tittar på efter en stund...

Själv har jag tidigare kört mycket roddmaskin, spinning och styrketräning-men under sommaren och hösten har det tyvärr varit katastrofalt lite av allt. =(
Just nu känner jag mig mest fet. Och slö.
Men jag har dock fått en del träning i armarna mha öldrickning! =)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har faktiskt aldrig gymmat, däremot motionerar jag en hel del och är väl vad man så vackert kallar "naturligt stark". Försöker hålla bra kondis och vara uthållig.

Är ca 190cm och väger runt 110kg, är väl bredaxlad och en såndär som du kliver åtsidan för på gatan ;) (skämt åsido) Dock har jag inget fancy sexpack att skryta med och orkar faktiskt inte ens lägga tid på att försöka få det heller, är däremot väldigt imponerad av er som faktiskt orkar träna 4-5 dagar i veckan men jag är alldeles för slö för att göra det själv.

Tränar armar hemma och cyklar mycket på sommaren så då får ju mage, ben och rumpa lite stryk också. Skoterkörning, hockey och twintips är vad som gäller på vintern!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Alla delar av träningen är lika viktiga! Att ha starka armar eller ben hjälper ju inte om du har en svag bål=ryggont. Nä träna hela kroppen och var inte rädd för att bli "biff". Det blir ni inte över en natt direkt.. Utan det värsta som kan hända är att ni går upp några kilon för att senare stanna där, men då det förmodligen är i muskler ni ökar så bär ni även upp er lättare och på så vis orkar mer. Jag har tränat både hockey, fotboll, skotercross mm mm. Men har alltid kört styrketräning som komplement, fram till för ca 5år sen. Då blev det bara styrka och kondition, pga en massa skador i kroppen som gjorde sig påminda. Nu mer kör jag styrketräning seriöst som f-n och väger in på 109kg på 176cm med rutorna inte långt borta. Och jag lovar att jag fixar en heldag med friåkning, vilket jag gör så ofta jag kan! Det är inte din vikt i muskler som håller dig tillbaka, utan bristen på kondition och "fetma". Ett exempel, innan jag drog igång min hårdsatsning nu så var jag "tjock", vägde in just över 100 och det var inte muskler. Det var jobbigt att köra skoter, och ut på löpning var inte att tänka på! För då fick jag ont ÖVER allt.. Sen tog jag tag i mitt liv och droppade en hel del i vikt, trillade ner till en hög 80 i vikt. Började löpa, som nu var enkelt och smärtfritt! Började köra styrka seriöst och har sen tränat upp mig till där jag är idag, fortfarande smärtfri och kan löpa. Kör skoter utan problem. Så det jag menar är att det är inte bara i storleken det sitter i, utan hur du tog dig dit. Gör du det på rätt sätt är det inte dumt med muskler, snarare tvärt om.
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Jag försöker träna 3 -4 ggr per vecka och blanda kondition (löpning) med styrka. När jag kör styrka är jag crossfit inspirerad och försöker köra relativt korta men mkt intensiva pass. hög belastning och hög mjölksyra nivå. funkar bra för mig iaf.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag försöker träna 3 -4 ggr per vecka och blanda kondition (löpning) med styrka. När jag kör styrka är jag crossfit inspirerad och försöker köra relativt korta men mkt intensiva pass. hög belastning och hög mjölksyra nivå. funkar bra för mig iaf.
Tror det funkar för dom flesta som inte siktar på att bygga storlek.
I roddmaskin brukar jag köra ca 10min uppvärmning, sedan maxa järnet det jag kan i tio sek, ro lugnt i tjugo, maxa tio osv i tio repetitioner. Grymt effektivt! Efter ett sånt pass gör man inte så mycket mer i träningsväg den dagen... =)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som en parantes:
Jag känner nuvarande tränaren för Finska Skidlandslaget sedan jag var liten. (Jo, han är Svensk! :) )
När jag skulle iväg förra året och köra skoter på hög höjd (~2500-4000m) så pratade jag med honom och frågade om han hade ngt bra, enkelt program för höghöjdsträning-så man inte "dog" efter en halv dag pga syrebrist?
Nu är ju apelsinskalarna lite väl extrema kanske-jag bad om ett program för motionär, inte för världscup som det i mina ögon blev-det här var det jag fick: (Tänk på att jag fick det i augusti och skulle iväg i slutet på januari-det här förväntades jag göra i 5½ månad för att "komma iform"...)

Månd:

Crosst 45min
Sty bröst triceps mage 3*10reps 2övningar på varje muskel.. Bänkpress, sned hantelpress, french press dips sedan 2 magövn

Tisd:
Gå på löpband 45min

Onsd:
Sty rygg biceps axlar 3*10reps 2 övn Latsdrag, sittande rodd, bicepscurl med stång, axelpressar med hantlar, framåtlutande hantellyft,

Torsd:
crosst 45min

Fred:
Gå på löpband 45-60min
Sty Ben vader mage
3*10reps 2 övn Knäböj, raka marklyft, utfall, stående vadpress. valfria mag övn

Skönt att man fick vara ledig lö-sön iaf... :D
Nu följde jag inte programmet slaviskt-men jag var nog i rätt ok form när jag åkte. Tyckte jag.
Likt förbannat funkade kroppen kanon tre första dagarna. Fjärde började det ta emot. Femte...upphörde kroppen att fungera efter halva dagen!
Har aldrig varit med om ngt liknande-det gick bara inte.
Bara att sitta ner och hålla i styret var ansträngande-att hoppa från sida till sida var inte ens att tänka på.

Åkte faktiskt hem efter halva femte dagen och bara vilade-och tog en rejäl fylla på kvällen!
Ändå var jag såpass i form att det funkade att köra en till dag dan därpå.
Lärde mig att om man ska köra på hög höjd så är det nog en förutsättning att ta en vilodag efter tre dagar när man annars lever på havsnivå-annars ska man vara i väldigt bra form! =)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
väl skrivet skotertoken! Håller med fullständigt, har själv tränat styrke träning 5 dagar i veckan i cirka 6år och jag upplever bara fördelar med all muskel massa jag byggt. 183 lång och Väger in på 97 kilo med ett riktigt 6pack på buken. Har även varit upp i 110kilos klassen under en Bulk period, orörlig var jag men orken var det inge problem med!:)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Håller på med styrkelyft å tränar 4 dagar i veckan, dag 1 knäböj, dag 2 bänkpress, dag 3 marklyft, dag 4 blandat mark bänk knäböj. Även kompletterings övningar såsom, rodd, mage etc etc. Håller ju då alltså på med utrustningslyft(bänktröjja, böjjdräkt ,lindor etc)

Har ett SM silver i Styrkelyft och kom 4a i helgen i Bänk SM,5 kilo ifrån silver :)

Knäböj: 235Kg, Bänkpress: 120Kg RAW, Marklyft: 215Kg
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Emme de var fan inte dåligt!

Har ett gäng polare som fan det ända som gör att att gymma och spela dator . en av dom tar ju fan 170 i bänk och armjävlarna är ju som en normal människas ben :S

Jag brukar bara gå i skog mellan 1-2 h per dag varje dag i princip, sommar, längd skidor ca 3h varannandag på vinter, festliga är att jag är fet som få, relatift lång alltså allmänt stor.
men ändå bra kondision. antar de mesta styrka har man fått från hockeyn (sluta för ca 5 år sen) och ve klyvningen! och de har bara vela vare kvar ! slu
 
R

räsern

Emme de var fan inte dåligt!

Har ett gäng polare som fan det ända som gör att att gymma och spela dator . en av dom tar ju fan 170 i bänk och armjävlarna är ju som en normal människas ben :S

Jag brukar bara gå i skog mellan 1-2 h per dag varje dag i princip, sommar, längd skidor ca 3h varannandag på vinter, festliga är att jag är fet som få, relatift lång alltså allmänt stor.
men ändå bra kondision. antar de mesta styrka har man fått från hockeyn (sluta för ca 5 år sen) och ve klyvningen! och de har bara vela vare kvar ! slu
Jag tycker du borde "ge dig fan på" att börja gymma,
Jag har nästan spelat hockey hela livet,å slutade för ett par år sen, och om jag går ut på is så orkar jag typ 2 byten xD
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
njae ! nog stark att båda starta och lyfta skotern, och nog stark i bena att lyfta denna tvättmaskin til mage så jag klarar mig nog :D och på tal om hockeyn så gick jag in och gjorde en match förraåret och det gick alldeles prima så :D
 
R

räsern

njae ! nog stark att båda starta och lyfta skotern, och nog stark i bena att lyfta denna tvättmaskin til mage så jag klarar mig nog :D och på tal om hockeyn så gick jag in och gjorde en match förraåret och det gick alldeles prima så :D
Jag skulle nog inte orka gå tillbaka till elitserien :)





eller j18 haha ...
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag är nog lite överseriös med mitt gymande. Tränar 4 ggr i veckan á 1.20h. Det jag har märkt är att man orkar mycket mer på skotern. Det jag rekomenderar att satsa på om du tänker på skoterkörningen främst är det framsida lår, underarmar och en jävla massa deadlifts.

Kan hjälpa dig med ett schema om du vill. Dock rekomenderar jag inte att enbart köra det jag nämnde. :)
 

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Tränar 5 dagar i veckan, vilar över helgerna. Har ett schema som jag går efter, funkar utmärkt.
Viktigt att träna HELA kroppen, inte bara det man känner för.
Många grabbar tränar bara överkropp, sedan ser det ut som ett Y.. och det är ju inte riktigt rätt. Så träna hela kroppen, tänk på att inte köra stora muskelgrupper under samma pass för bäst utveckling!

Det finns ju väldigt många sätt att träna på beroende på vad man vill få ut av träningen.