Gym/tränings tråden!

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Jag har två barn iaf. Har dock turen att kunna träna på arbetstid. Jag arbetar i försvaret och har märkt att crossfit lämpar sig utmärkt för den verksamheten, både styrka, kondition och smidighet
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Håller på med styrkelyft
Emil :ciao:

Jag håller, liksom Emil, också på med den ädla styrkelyftsporten. Jag är dock inte lika ung och utvecklingsbar som ovanstående så man får leva på envisheten istället :bigsmile: Jag tränar för tillfället sex pass varje vecka fördelat på fyra dagar; mån, ons, fre och lördag. Dubbla pass två av dagarna. Naturligtvis går det inte att köra på maximal belastning alla pass utan det gäller att prioritera andra saker såsom explosivitet och teknik. Överlag är det absolut så att folk klarar betydligt mer mängd i sin träning än vad man tror. Det gäller dock att planera vad man skall göra och inte bara spontanrycka i diverse redskap. Utöver lyftandet så har jag fördelen att även genomföra konditionsträning på jobbet (i form av att jag håller lite gruppträningar). Har aldrig någonsin upplevt annat än fördelar med att vara lite starkare än medelsvensson. Som token var inne på så är en stark rygg/bål absolut perfekt att vara utrustad med.

edit; erfarenheter ja, det kan ni ju läsa här:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Foreningen/Tavlande/PatrikHedqvist/
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Sitter med träningsvärk efter första gympasset igår, skönt att komma igång, är dags kan man lugnt säga.
Var på ett "pump-it"-pass med instruktör, gick igenom hela kroppen med och utan skivstång, kan dock säga att kroppsvikten räcker gott och väl att träna med ;)

Och nu sitter jag och bokar in två nya pass på Torsdag, ett med PT i gymmet för att få en genomgång och träningsprogram och ett cirkelträningsprogram för styrka/kondition.

Hoppas på att komma in i det och att det blir 3-5 pass i veckan för att bygga styrka och kondition och kanske tappa ett par pannor på köpet! :)
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Precis som många säger här i tråden så är det väl inte någon nackdel direkt att "släpa" på mycket muskelmassa. Det är ju mer vad man trivs med som person, har tränat till och från under en tio års period, som mest vägde jag 115kg för några år sen...tränar fortfarande och väger numer in på 91 kg, en vikt jag personligen trivs bättre med. Det här med styrketräning är ju en hel vetenskap och det är sällan det finns så många självutnämnda experter inom ett område som just styrketräning. Men skit samma, det är jävligt kul i alla fall och alla har ju sina egna mål och syften till just sin träning.

Ett varningens finger bara, tänk på hur ni behandlar era axlar och vilka övningar ni gör, har fortfarande problem med en axel(rotatorcuffen) trots diklofenak-kur, vila och snälla övningar(plus några lager linnex vid axelträning:Cry: ) Detta börjar på att bli några år sen nu...