Värsta skoter skrothögen du har farit och kikat på?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tja!
Vad är den värsta skotern du har blivit lurad av att titta på då säljaren inte har sagt allt?

Jag själv följde nydligen en polare och skulle titta på en mxz, Det ända felet som säljare hade sagt var att det var en 10cm spricka i buken.

Skoterkåt som min polare var så skulle han bara fara och köpa den.
Så vi satte oss i bilen och åkte ca:30 mil enkelväg upp till boden.

När vi kommer fram så måste vi skjutsa den här killen som skulle sälja skotern (låt oss kalla han kalle).

Så kalle sätter sig i bilen och guidar oss ute i skogen till ett hus typ 2mil utanför boden och där i garaget skulle skotern stå!

Sagt och gjort så när vi väl var framme så öppna han garaget och där stog skotern.
Första blicken man fick såg den ju riktigt bra ut (bak ifrån).

Men....

Jag började titta runt på skotern, Den där 10cm sprickan var hela vägen framtill i buken förutom kanske 10 cm som höll ihop den.
Trailingarmen fanns en stor och fick buckla på.
Tändhattarna kunde en myra lyfta lös.

Då jag inte orkade säga nått dumt så bad jag han skruva lös tändstiften så vi kunde kolla kompen iaf.
Så han skruva lös dem och jag skruvade fast kompmätaren.
Då skulle han dra igång skotern.
Han drog 1 gång och mätaren visade 2 kg.
Han drog en till gång och SVICH där gick tydligen mangnapullen sönder.

han hade satt ut skotern för 19999 och vägrade gå ner under 19,000 även fast det var bara skrot av hela skotern.

Då sa jag bara åt min kompis att nu drar vi,
Sagt och gjort så satte vi oss i bilen och drog hemmåt och kalle stannade kvar där.

Dock slutade allt inte olyckligt , vi gick in på blocket via mobilen och hitta en annan skoter vi köpte istället :)

Så vad har du varit med om? :)
 
W

Wettainen

Haha as skön kille den där " kalle " :) Visst var det en crossfire?
Men vad blev det för skoter för din kompis då på hemvägen ? :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nej det var en mxz :)
Vi hittade en mxz 440/600 istället som vi då skambjöd på vid riktigt snabb affär :) Så den fick vi ner 6000 :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
For till Luleå ifjol i tron om att köpa en (för åldern) fräch, F7 -05. Säljaren förklarade defektenra som var (inget märkvärdigt).

Körde upp 35 mil, synade den och den va helt okey i skicket. Provkörning... hade jag haft med mig min Jag 440 så hade den lätt vunnit i ett dragrace. Bluddrade på tomgången upp och ner, varavade aldrig ur helt, hostade och tvekade vid gaspådrag.

Kul skit. Silvrig Figher pilot var det. Synd bara att det var säljarens farsa som visade upp den, för han va trevlig och höll med om att det va svinig och försökte hjälpa oss hitta en annan F7 för samma pengar.

Hade sonen varit där så hade han fått slänga fram bensinpengar och en ursäkt, men då farsan va så trevlig for vi hem glada=)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag åkte till husum nånstans 30 mil tor o och hyrde en släp dessutom för att kolla på ej "Tjejkörd" ZR-600.
Kom fram och såg att den var full med Ek-löv i motorn. Alltså från stockholm. Den hade dekal från hyrfirman i sälen som photoshoppats bort i annonsen. Sen i övrigt var det bara rat.

Kvinnan i 40 års ålders som påstod sig vara brukare av skotern stod bredvid och sa ingenting. Hon svarade inte ens på frågor. När jag till slut sa att den här verkar inte alls tjejkörd sa hon "Den är visst tjejkörd. Jag har kört den". Dom kom hennes karl ut och skickade in käringen. Han sa som det var att dom fått skotern i en båtaffär och ville bara få ut pengar för den. Jag sa lite surt att jag kört 30 mil, hyrt släp och skaffat barnvakt. Men gubben hade då lite heder i kroppen. Vad säger man? BÅTFOLK !!
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
For och köpte min xlt och ja jag köpte den,

Den var till salu för 15tusen, Pruta ner den till 12 via mail ,och for 17 mil för att hämta den,

Då fick vi inte tag på säljaren, 1h senare kommer en kvinna utrusandes från huset brevid
Det är hans mor som sa att han ligger i umeå och är så bakis så han inte kan fara hem,

Ahopp tänke jag, men då kom det än man på en cykel upp för gatan, det visade vara hans bror, som visade var skotern stog, den såg ju rent utsagt FÖRJÄVLIG ut, och 1297 mil på mätaren istället för dom 700 han sa i annonsen och det nya dynöverdraget för det hål i, inga styrstål huven gick i princip 2 delar, rutan va halv, Det tog ca 1,5 h och få igång den.

Men ja tänke jag lägger ett bud som passar den även om det är brosan och hans mor som skötte försäljningen, så efter efter 2h jävlandes och att halva byns befolkning stog och titta på , så bjöd jag han 5800 kr, Då sa han tveklöst ja "den är inte värd en krona mer" sa han.

Japp tänkte jag billigt och bra för den gick ju trots allt och de var en trippel !


Men elendet var inte slut, När vi skulle upp med han på vagn så Sa de pang och han flög i väg i varven, då for remmen, Jaha tänkte jag aja remmen såg ju ut som den var gjord av svartlackad silver tejp en då,
men han pruta ner den till 5500 besväret och fick en ny remm,

och kul grejj bara när jag fråga om regplåten och papper så sa han ja just de fan, sprang in genom garaget på brorsans hus sen genom fönstret som knöt ihop huset med garaget, Han hade användt regg plåten som tätning för ett hål han hade i golvet i hallen!
HAHA

Dock så är det den ända skoter jag kört över 100 mil med som inte har skurit.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
För övrigt så har skotern gått över 1800 nu från rapport från ägaren efter han jag sålde den till. kolvar bytta vid 650 mil är det ända som är gjort på den
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Everest 500 -79a för många år sen

Skulle vara fin enligt säljaren och funka som den ska, är ju en gammal skoter så man hade inte så höga krav.

Huven var av, motorn gick på en cyl, träskruvar(!) överallt, allmänt rappligt inget satt som det skulle, smala snören som balataremm, krokig vev, som tur var fick man pruta över halva priset så det blev affär ändå! fixade iordning den körde hela vintern och sålde den för utsatt annonspris som förra ägaren hade!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
For och tittade på en RMK 700 -01 i piteå, var inga fel på den och den gick bra sas det över telefon, hade prutat ner den en 2 tusen har jag för mig.
Kom fram till gården, första jag märker är att motorkudden fram är av, jaja tänkte jag killen verkar ju inte vara spec kunnig och kanske inte märkt det då skotern såg faktiskt fräsch ut.
Kollade igenom hela skotern innan det var provtur, skotern gick aldrig bra på nått varvtal.
Kommer tillbaka från provturen och säger som det är, tänkte att jag kan ju ge han ett bud på 28.000, nej inte en chans då flera andra var intresserade av skotern, frågar då om dom ens hade sett skotern och svaret var ju så klart nej. Tack och hej så drog jag vidare och hämtade en RMK 800 -01 i nyskick både chassiemässigt och motormässigt för 29.000, prutade inte ens då den var värd det.

Och så har jag ju träskmonstret som var i bra skick över telefon men det synade jag ganska fort och var ganska obrydd då jag bara köpte motorn och fick en skoter på köpet (RMK 800 -00 med XCR 800 motor) så det gills inte enligt mig :)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Va å kollade på en indy 500 i Edsele som det inte skulle vara nå fel på.

For dit å kollade på den i ett mörkt garage/förråd, såg väll använd ut men den såg inte våldsamt sliten ut (i mörkret)

Provstartade den och den gick på tomgång men ställde man ner den på marken och skulle köra ut den ur garaget så orkade den inte gå en meter (han menade att den var felbestyckad)

Hade en storm 800 motor som endå skulle i den så tänkte inte så mycke på de.

Vi bar ut den på släpet och lastade.
Prutade 500 och skrev papper, sedan skulle jag spännafast den och märkte att dämparen gick i botten men gick inte upp igen, pipan satt inte fast och var sprucken, boggieskenan var sprucken, alla lager var slut, har för mig att de var nån defekt på chassier osv...

Slutade med att vi lastade av skotern tog tillbaka pengarna och for hem.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Var å kolla på en 06 800 powertek rev idag, enl. ägare skulle den vara fin och nyrenoverad motor, jovisst..

sprucket glas på mätare x2, handtagsvärmarna satt knappt å fasttejpad, hälften av kammarna borta, oxid överallt på cyl o dyl samt rost på hela avgasysstemet (inte normal oxid utan det syndes verkligen att den har badat), kände på kedjespännarn kunde dra 12varv på den, hoppa från 1 till 2 cylindrar hela tiden på tomgången, variatorn rassla som på en gamm ockelbo, dock var det bra ryt i den!

visst en beg maskin men den här var verkligen inte värd pengarna
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Polaris 500. Visade sig vara ihopbultad med M8-bultar och plåtar, för tunneln var sprucken sisådär 30 cm!
Nä, jag köpte den inte.
24 mil blev det den kvällen.
 

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Var å kolla på en 06 800 powertek rev idag, enl. ägare skulle den vara fin och nyrenoverad motor, jovisst..

sprucket glas på mätare x2, handtagsvärmarna satt knappt å fasttejpad, hälften av kammarna borta, oxid överallt på cyl o dyl samt rost på hela avgasysstemet (inte normal oxid utan det syndes verkligen att den har badat), kände på kedjespännarn kunde dra 12varv på den, hoppa från 1 till 2 cylindrar hela tiden på tomgången, variatorn rassla som på en gamm ockelbo, dock var det bra ryt i den!

visst en beg maskin men den här var verkligen inte värd pengarna
Man kan ju undra vad en sån skoterägare har för krav själv när han tittar på en skoter! Finns många som säljer "fina" skotrar och bilar sen när man väl åker och tittar så undrar man vilken jordhög den har legat under de senaste året.

Nu blir det offtopic men måste bara berätta min historia hur det gick till när jag skulle byta bil i höstas.

Hade Bestämt mig för att köpa en fyrhjulsdriven bil, hade kollat en del på Blocket och såg en Mitsubishi Pajero -92 som enligt annonsen och säljaren var i mycket bra skick. Åkte dit och ser en Pajero som står på gården, säger till min far som följer med att det kan ju inte vara den, men mycket riktigt, den fina (enligt säljaren) bilen var den jag såg. Jaja, tänkte ge den en chans iaf trots ett risigt yttre, frågade säljaren om det var nåt speciellt och det enda var att den vibrerade lite när man kom upp i 50 km/h men det slutade rätt snart då man ökade. Men i övrigt skulle allt vara i sin ordning.

Startade bilen, började åka ut på vägen och mycket riktigt i 50 km/h började den vibrera, men inte lite utan väldigt mycket, dessutom ökade vibrationerna ju fortare man körde, vid 80 km/h skakade allt så mycket så jag vågade inte öka mer.

När jag sen kom tillbaka förklarade jag för säljaren att difflåset bak inte funkade, takluckan läckte och gick inte att öppna, alla elhissar utom en var ur funktion, hela motorn var insmetad i olja, en stor spricka i framrutan, en reva i baksätet, bilen hade dessutom gått drygt 34 000 mil och inte drygt 23 000 mil som säljaren "trodde" när jag ringt.

Det enda han säger är: Ja men den går ju, eller hur! :mad2:

Förklarade vänligt att min syn på fint skick och han syn på detsamma gick isär rätt kraftigt och sen åkte jag hem.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Klassiska är ju när man vill pruta, så säger ägaren "Jag har flera andra som är intresserad å köpa den", MEN SÄLJ DEN DÅ?!