Yamaha 700

Trapper500GL

Ny medlem
13 dec 2010
4
0
1
Örnsköldsvik
Är det någon som kan förklara skillnaden mellan SRX 700, SXR700, XTC700 och SX700??

Det verkar vara 700 kubiks trecylindriga maskiner allihopa men vad skiljer dem åt? Motormässigt? Effektmässigt?

Vilken ska man satsa på?

:eyebrows:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sx, sxr, vmax, MM: redtop-motorn. Singelpipa, fasta avgasportar. Ca 112-114 hk.
Srx: bluetop. Trippelpipor, rörliga avgasportar, runt 138-142 hk.

Välj den skoter som passar dig bäst, båda motorerna är riktiga pärlor. Går bra, gött morr, fantastiskt hållbara.
Största skillnaden mellan skotrarna torde vara fjädringen, där jag har förstått att sxr är bäst följt av xtc. Men detta kan andra bättre, sök o du ska finna.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
SRX är en go-kart med mkt motor, SXR har en ngt mindre motor men kan köra i djupare snö p.g.a högre fjädringsväg, ingen av dom är lössnö maskiner dock.

Personligen hade jag valt en SXR:en av dom där.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Dessa motorer bruka omnämnas som de bästa skotermotorer Yamaha någonsin gjort - och det vill inte säga lite! :)

1000 mil är ingenting, bara motorn har fått normalt underhåll. Vid samma miltal är en R***x 800 inne för sin andra renovering....
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
andra? menar du inte 3:e eller 4:e renoveringen ;)

Nej men skämt åsido, motorerna är skottsäkra sägs det, och jag har aldrig hört något som tyder på motsatsen.
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
kan inte säga annat än att jag håller med. körde min sxr 600 med redtopmotorn drygt 700 mil utan att byta en pinal. Den fortsatte bara att yla, grymmaste motorljudet från en orginalskoter enligt mig också.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Läser man på amerikanska forum verkar 3500 svenska mil inte vara någon omöjlighet - utan att öppna den alltså.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nej tror kusinen min hade en sådan där, den hade väl gått en 2000 mil innan dom öppnade den, och sedan skruvade ihop den. Fanns inget att åtgärda på den.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kan instämma med att redtoppen är grym, körde ca 3mil med fingerstora hål i insugsgummina, bla 2 mil sjö 7000+varv. En normal motor från vilket annat märke som helst skulle ju ha skurit :)

Dock så är väl min MM700 i särklass den värsta kabelgrävare jag ägt, i stort sett varenda skoter jag ägt har tagit sig fram bättre :( och då har jag bara åkt 307cm maskiner före denna.

Men håller för fullt på med lite hempulade framvagnshöjningar och förlänging av boggie, hoppas på en bättre skoter då. Men det är nästan så att motorn väger upp allt det dåliga, har aldrig mött dess like i hållbarhet.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Sx, sxr, vmax, MM: redtop-motorn. Singelpipa, fasta avgasportar. Ca 112-114 hk.
Srx: bluetop. Trippelpipor, rörliga avgasportar, runt 138-142 hk.

Välj den skoter som passar dig bäst, båda motorerna är riktiga pärlor. Går bra, gött morr, fantastiskt hållbara.
Största skillnaden mellan skotrarna torde vara fjädringen, där jag har förstått att sxr är bäst följt av xtc. Men detta kan andra bättre, sök o du ska finna.
Vad har jag för motor i min SX viper 700 från 02? Om jag har förstått rätt så är det väll ca 119 hk och rörliga avgasportar?

Mvh Hans
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Redtop motorn är en av dom bästa 2-takts motorerna yamaha har tillverkat genomtiderna.
srx motorn är också en j*vligt hållbar motor av egna erfarenheter, min motor gick 2200 mil på orginal kolvarna! men just som många säger så är srx:en en led skoter ingen djup snö maskin.
och det finns lappar som kört med redtop motorn över 2800 mil innan första kolvbytet, till och med fabriks horningen i cylindrarna var kvar så nog håller redtop och bluetop motorerna.
men viper motorn är lite mer känslig, monterar du pipor så får du byta kolvar efter 400 mil .
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Fan va najs, då har man några mil kvar då kanske på blå faran, har inte ens passerat 700 än :)

Ang amerikanska uppgifter så uppger de väl ofta hur långt skotrarna i miles va, tänkte så man inte blandar ihop detta med våra mil, är ju en viss skillnad.. 1 Mile = 1.6 km.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Bengan75. Då är den precis inkörd. Men ta och kolla avgasportarna brukar samla mkt sot där. så ta och rengör giljotinerna och sen justerar du in dom.
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Va just rengjorda avgasportarna då jag köpte de, har inte hunnit köra 50 mil än så en stund till ska de väl klara sig.. En sak jag funderade på, är det bäst köra med originalrem eller nåt annat? Sprängde den nya Dayco förstärkta för dryga tusenlappen som satt på då jag köpte på sista turen i blötsnön våras.. Känns osäkert om det e värt lägga så pass mycket pengar om original duger?