Alla exempel här är för 800cc.
Hur mycket av all text i den här tråden kan man snegla på för att göra något åt variatorerna på en 600 E-tec?
Lägre drevning minskar helixens vinkel vad jag fattar det.
23/45 R48 grader sitter det original på RE 600 -09
Om man drevar ner till 21/45 vad är då helixens grader och kan man räkna ut det på något sätt själv?
Jag kör sällan mer än 100km/h så söker en uppsättning till det.
Tänkte pröva den här uppsättningen i vinter.
D: 21/45 H: 44-42 F: Grön. 44mm 307cm matta.
Blir det för mycke tryck på sekundären med att både dreva ner och lägre vinkel på helix?
Och en sista. Hur mycket mjukare blir fjädrarna efter en ca 300mil generellt?
Allt som jag beskriver kan över översättas. Det visade sig att QRS sekundären har fått en lite speciel funktion som andra sekundärer inte har. Den är helt enkelt lite speciel. Rent generelt så måste man ge den rackarn mer helix alt mjukare fjäder för att den ska sluta bråka.
600 har inte haft på lång väg det värme problemet som de längre och lägre drevade 800 maskinerna.
Dreva inte ner om du vill byta helix. Rak 48 fungerar mycket bra med 21-45, 414 med 130-350, vill man ha ett lite hetare betende är 160-350 alt 185-360 primärfjäder ett alt. Justerbart pinkit 15-16g.
En 600 kan inte ha lika mycke belastning i variatorn som en 800, och det medför att om primären ska ha någon som helst möjlighet att öppna sekundären så måste en 600 ha en lite mjukare sek uppsättning.
44-42 rekomenderar jag inte. Finns en chans att den kan fungera men blå (160-220) fjäder
Som svar på din fråga om du drevar ner från 23-45 till 21-45, så blir det ungefär samma som att gå ner till en rak 44, 45 med 23-45.
En sek fjäder slackar 20-30lb efter 300 mil. så en 180-300(som du har) blir typ en 160-280..
En primär fjäder 10-20 lb, det tar lite hårdare på slut trycket.
Jag hade en -09 600 e-tec gade (21-45)och jag provade lite allt möjligt, bla en Cudney CR 8 helix med graderna 48-38(nu jä.. blir han sur) funkade fint med 414 men vad än jag gjorde så gick den i över varv(8400) vid typ 130 på mätaren. Det enda som funkade var att ge den mer helix på slutet. Då rätade växlings kurvan ut och den gick med 8100-8200 till 150 på mätaren.
Christian