Här kommer ett utdrag av det mejl jag skickat till Peter Söderhäll Chef på KGK idag.
----------------------------
Hej Peter.
Jag vet inte om du hört något om att en Arctic Cat ProClimb M1100T 50th tog eld
efter totalt 40 km körning?
Här kommer en kort beskrivning på vad som hänt.
Jag beställde en M1100T den 20/3 2011 av min handlare, jag
betalade även en handpenning/bokningsavgift på 5000:-
Fredagen den 9/12 2011 får jag hämta ut min nya skoter jag blir informerad om
att det kan vara svårt att få i backen men att det ska åtgärdas vid första
service.
På fredagen far jag och en kompis till Kittelfjäll med bilen och skotrarna på
släp, en resa på ca 10mil t.o.r från min stuga. vi hinner precis upp på fjället
så märker jag att mitt styre sitter löst, jag stannar till och fixar det sen far
jag vidare. Efter totalt 6 km körning så kommer jag lite tokigt till mot några
björkar och lägger i backen det går bra men sen när jag ska lägga i framåt så
"skorrar" det bara i växellådan, provar igen backa går men ej framåt. Jag
ringer handlaren och får tips om hur jag ska gör men inget hjälper. Jag blir
ner bogserad av min kompis till bilen igen.
Under lördagen kommer handlaren förbi och vi får till så att jag kan köra
framåt i alla fall.
Söndagen åker jag med min kompis till klimpfjäll med bilen och skotrarna på släp
ca 30mil t.o.r. Vi får en riktigt fin dag där med mycket snö och strålande
solsken. Jag får äntligen testa skotern på riktigt och är mycket nöjd med mitt
nyförvärv. När dagen börjar lida mot sitt slut vänder vi om ner mot Klimpfjäll.
Jag hinner knappt ett par kilometer och sen hör jag en kraftig smäll och lågor
på ca 50cm slår ut genom alla öppningar på skoternshuv. Vi stannar till och
försöker släcka skotern med snö men branden är väldigt intensiv och jag sliter
av sidokåporna för att kunna släcka branden bättre. Jag försöker även rädda min
personliga utrustning GPS väska med packning mm.
efter ca 4-5min så har vi branden under kontroll och vi kan pusta ut lite.
Även denna dag blev jag hem bogserad...
Handlaren får ner skotern på måndag och orsak till branden konstateras, det
vara ett bränslefilter som var fel monterat från fabrik.
Det var lite bakgrundsfakta om detta fall.
Handlaren meddelar mig att de gärna skulle ha gett mig en ny skoter om det
funnits någon, jag säger då till dem att det finns några kvar hos ett par andra
handlare som jag varit i kontakt med men får till svar att så fungerar det inte
att man kan ta en skoter från en annan handlare. Jag får tillbaka köpesumman
144650:- Handlaren häver köpet.
Jag står nu men 144650:- och för denna summan får jag ingen likvärdig maskin hos
ngn annan handlare då det bästa priset jag får i dag på en likvärdig maskin är
155000:-.
Enligt vad jag förstått av konsumentköpslagen så har jag rätt till att få
mellanskillnaden till en likvärdig maskin men vilket handlaren nekat mig. Skall
jag drabbas av ett fel som en av era maskiner har från fabrik och bli lidande
ekonomiskt?
Enligt den jurist jag varit i kontakt med så har jag rätt till allt detta varvid
jag skickat ett krav brev till handlaren för alla mina utlägg inklusive ränta
på mina pengar som de haft sen mars.
Det tråkiga för min del är ju att man inte får den skotern man sett fram emot.
Jag kör årligen ca 500-600mil med skoter.
Hela denna historien mer utförlig finns att läsa om på Snowmobile's forum, se
länk nedan.
Där har jag hitintills haft drygt 21000 visningar angående mitt äventyr med min
nya Arctic Cat.
Detta fall är känt i hela Sverige bland skoterentusiaster.
När jag släckte skotern som brann så sparade jag värden för åtskilliga
tiotusentals kronor för handlaren/KGK. Responsen jag fått för det är att jag
borde låtit skotern brinna upp istället från handlaren, är det så? Ser ni inte
värdet i att jag släckte branden?
Hur ser du/ni på saken? Har ni gjort det ni är skyldiga att göra och kunnat göra
för mig i detta fall?
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?52788-Mitt-Proclimb-M1100T-%C4ventyr
För att se film på branden i sitt slut skede kan du gå in på
http://www.snowlers.com/
Tacksam för svar.
Mvh David