Pickup

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
Undrar vilken pickup som man kan lasta en summitarna 146 på? Den får gärna vara fyrhjusldriven och inte allt för dyr.pris kring 40-50k. Har ni några tips?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Ska lasta på min RRSE 144" på chevyn min på måndag, så får du se utsticket.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag har 8 fot's flaket på min pickup å skotern sticker då inte ut mycket,
Här min M8 153" lastad.



Trodde ja hade flera bilder men det verkade inte som så.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Några dagar försent men iallafall:



Sticker ut ca 20cm utanför flaklämmen och trots IQn breda spårvidd så ryms den mellan hjulhusen.

Fördelen med en VW Transporter är att du har ett mycket smidigare flak att lasta på, samt att det utan tillbyggnad ryms två maskiner. Och att de är ganska bekväma efter landsväg faktist och snålare på bränsle än en fullsize pickis.
Det bör dock vara en syncro då den framhjulsdriva är rent hopplös i snön med last på flaket.
 

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
Några dagar försent men iallafall:



Sticker ut ca 20cm utanför flaklämmen och trots IQn breda spårvidd så ryms den mellan hjulhusen.

Fördelen med en VW Transporter är att du har ett mycket smidigare flak att lasta på, samt att det utan tillbyggnad ryms två maskiner. Och att de är ganska bekväma efter landsväg faktist och snålare på bränsle än en fullsize pickis.
Det bör dock vara en syncro då den framhjulsdriva är rent hopplös i snön med last på flaket.
saken är att en fullsize pickis är snyggre och eftersom jag inte bara ska transportera skotern på den så vill jag även ha en pickis att åka i vardagligen. lutar år en silverado bed det långa flaket.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Jo givetvis, beror helt på hur man prioriterar.
I min mening ser VW transporter i svart med flak kjol väldigt bra ut.
Jag hade haft kvar min transporter om det inte vore för att den var just framhjulsdriven.

Ska du leta efter en 8 fots cheva så kan jag inte annat än rekomendera att du riktar in dig på en 1,5hyttare minst.
Enkelhytten känns snabbt liten och väldigt opraktisk när man ska ha med sig grejer som inte bör fraktas på flaket. (Har även ägt en sån också).
Är ni tex bara så lite som 2st så blir det väldigt trångt i kupen med alla kläder, skor, hjälmar osv.

Sen spelar det i min mening ingen roll om du köper en bensinare eller diesel. Vi är 3st på arbetsplatsen med cheva fullsize (5,7L bensin, 6,2L Diesel, 6,5L turbodiesel) och har kommit fram till att landsvägskörning så drar alla de tre ganska lika medans min bensinare drar något mer i stan.

Å andra sidan är skatten billigare och eftersom jag går i planer att c-regga den blir det ännu billigare..
 

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
Jo givetvis, beror helt på hur man prioriterar.
I min mening ser VW transporter i svart med flak kjol väldigt bra ut.
Jag hade haft kvar min transporter om det inte vore för att den var just framhjulsdriven.

Ska du leta efter en 8 fots cheva så kan jag inte annat än rekomendera att du riktar in dig på en 1,5hyttare minst.
Enkelhytten känns snabbt liten och väldigt opraktisk när man ska ha med sig grejer som inte bör fraktas på flaket. (Har även ägt en sån också).
Är ni tex bara så lite som 2st så blir det väldigt trångt i kupen med alla kläder, skor, hjälmar osv.

Sen spelar det i min mening ingen roll om du köper en bensinare eller diesel. Vi är 3st på arbetsplatsen med cheva fullsize (5,7L bensin, 6,2L Diesel, 6,5L turbodiesel) och har kommit fram till att landsvägskörning så drar alla de tre ganska lika medans min bensinare drar något mer i stan.

Å andra sidan är skatten billigare och eftersom jag går i planer att c-regga den blir det ännu billigare..
okej tack för all hjälp. ska leta efter en silverado 1,5 hytt, långa flaket och fyrhjulsdrift