F7 går dåligt HJÄLP!

Jakobszon

Medlem
7 okt 2011
8
0
1
Övertorneå
Skulle behöva hjälp med vad som kan vara fel på skotern, segstartad och men går bra på tomgång, men direkt du gasar så blöddrar den och dör.

Saker jag gjort:
Rengjort APV
Justerat APV vajrarna
Testat byta databox, spridare, pump.
bytt bränslefilter + ny bensin.
kopplat ur TSSen
kollat alla bränsleslangar

nu är jag sjukt less! fattar inte vad den kan vara?

tacksam för snabba svar!

Mvh Jakobszon
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Letat efter kabelbrott? avskalade kablar etc

En kompis hade liknande symptom, han hittade inte felet, men den som köpte skotern hittade det.

Den gick ifos hyffsat endå, men blöddrade och smällde lite ibland. Den blev bra efter kabelbyte, kolla där kablar ligger utsatt, samt där dom går ihop med en större kabelstam osv
 

Jakobszon

Medlem
7 okt 2011
8
0
1
Övertorneå
tokerik: Nu kanske jag låter dum, men vad är TPS? har inte hört om det tidigare.

Mange^: har försökt kolla så gott det går, men inte hittat någonting, men som sagt den har går knappt att köra så.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
tokerik: Nu kanske jag låter dum, men vad är TPS? har inte hört om det tidigare.

Mange^: har försökt kolla så gott det går, men inte hittat någonting, men som sagt den har går knappt att köra så.
Throttle positioner sensor. Sitter på spjällhuset på mag sidan. Det skulle kunna vara så att den är trasig och då får inte databoxen signal om att skicka in bränsle.

Prova mät upp den med en multimeter, den ska ligga på 0,7 V på tomgångs läge och sedan öka jämnt och fint till 3,78 V på full gas med en tolleransnivå på ca 5%. OBS du mäter med skotern "avstängd".

Problemet är att du behöver koppla in en extern strömkälla för att mäta spänningen eftersom EFIn är batteryless.

Det du kan börja med att göra är att mäta resistansen mellan TPS:ens yttre stift (är ofta enklare än att klippa kabeln och då ska du mäta mellan den vita och svarta kabeln). För detta finns (vad jag vet) inga exakta värden men kan ge en vink om TPS:en är helt fel inställd eller trasig. Eftersom du har ett så "grovt" fel så borde det räcka med att mäta resistansen.

Du ska då i tomgånsläge erhålla ca 0,7 k ohm som sedan jämnt och fint ska öka till ca 2,0 k ohm på fullgas läget.

Om du får ett avvikande värde så kan man justera den genom att lossa lite på TPS:ens 2 skruvar och vrida på den försiktigt, kommer dock inte ihåg vilket håll som är vilket men jag tror medurs ökar spännigen/resistansen vilket i sin tur ger en snålare blandning. OBS lossa inte skruvarna helt och tänk på att det krävs bara nån mm:s vridning för att ändra värdet med 10%.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du har inte kopplat ur tss felaktigt ? kablarna skull twinnas ihop tror jag eller så var det tvärt om , inga felkoder heller ?
 

Sniperno1

Medlem
15 dec 2011
10
0
1
Ingemansland
Har du en stator du kan prova? annars skaffa ohm värdena av en arctic handlare. Det sitter 2 spolar som har med tändningen att göra en låg + en hög. brukar vara den sistnämda som pajar. mät spolarna och se om värdena är inom ramarna. om inte byt stator eller linda om spolarna.
tyvärr ganska ofta att värdena stämmer vid ohm mätning men inte under drift så därför är det altid bäst om man kan prova en annan stator. det går att mäta under drift men kräver speciella mätinstrument. sen har du också en triggerspole vid svänghjulet du kan mäta. Tror hursomhelst att du har problemet kring svänghjulet.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Min kusin hade kabelbrott under dynan. Det jordade mot chassiet. Löste hans liknande problem.
Tips..
 

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
hade samma problem men satt in munstycke på soppa slangen sen gick den som en dröm + plus att ja bytte tändkil