tokerik: Nu kanske jag låter dum, men vad är TPS? har inte hört om det tidigare.
Mange^: har försökt kolla så gott det går, men inte hittat någonting, men som sagt den har går knappt att köra så.
Throttle positioner sensor. Sitter på spjällhuset på mag sidan. Det skulle kunna vara så att den är trasig och då får inte databoxen signal om att skicka in bränsle.
Prova mät upp den med en multimeter, den ska ligga på 0,7 V på tomgångs läge och sedan öka jämnt och fint till 3,78 V på full gas med en tolleransnivå på ca 5%. OBS du mäter med skotern "avstängd".
Problemet är att du behöver koppla in en extern strömkälla för att mäta spänningen eftersom EFIn är batteryless.
Det du kan börja med att göra är att mäta resistansen mellan TPS:ens yttre stift (är ofta enklare än att klippa kabeln och då ska du mäta mellan den vita och svarta kabeln). För detta finns (vad jag vet) inga exakta värden men kan ge en vink om TPS:en är helt fel inställd eller trasig. Eftersom du har ett så "grovt" fel så borde det räcka med att mäta resistansen.
Du ska då i tomgånsläge erhålla ca 0,7 k ohm som sedan jämnt och fint ska öka till ca 2,0 k ohm på fullgas läget.
Om du får ett avvikande värde så kan man justera den genom att lossa lite på TPS:ens 2 skruvar och vrida på den försiktigt, kommer dock inte ihåg vilket håll som är vilket men jag tror medurs ökar spännigen/resistansen vilket i sin tur ger en snålare blandning. OBS lossa inte skruvarna helt och tänk på att det krävs bara nån mm:s vridning för att ändra värdet med 10%.