:biggrin1:Borde inte brp vara intresserade av den där "torque link control" som Arctic har?
:biggrin1:Borde inte brp vara intresserade av den där "torque link control" som Arctic har?
Nämen du, vilket seriöst svar, du råkar inte heta Bosse Strandberg va, eftersom du verkar kunna så mycket om allt det här?:biggrin1:
Nämen du, vilket seriöst svar, du råkar inte heta Bosse Strandberg va, eftersom du verkar kunna så mycket om allt det här?
Vad jag har förstått var det ganska länge sedan dom var intresserade av Arctics DD. Skulle tippa på att det var när BRP kom med insprutnings-systemet och Arctic fortfarande hade förgasare. Rätta mig om jag har felSamarbeten inträffar nog bara då båda parterna tjänar på det. Och nu finns det väll inget som arctic har, som brp är intresserad utav.
För övrigt förstår jag att arctic inte bytte DD emot insprutningen, då jag inte tycker brps system är bättre än AC. Iallafall inte bränsleförbrukningen. Men kanske förbränningen om det handlar om EPA-Krav kan spela in.
Vet inte riktigt varför AC gick ifrån DD tills i år, men jag har nån fundering......jo de var ett tag sen, men om vi ser var de står i dag, skidoo har utvecklat sin bränsle tillförsel från halvinsprutning till direktinsprutning.
Medans Arctic har övergett sin halvinsprutade 600 till förmån för en 1100 4t. Samt övergett sin DD till förmån för ett traditionellt kedjehus. (kanske för att få backen att funka? vet inte hur de ligger till)
Som sagt ska bli intressant att se hur de går, tror ju inte att AC kommer att måsta avsluta sin tillverkning av chassiet.
Men som sagt, väldigt spännande, ifall de nu skulle torska på detta pga att de inte ville vara med och dela på lite hemligheter ang. den oerhört framgångsrika och välfungerande DD. Som de övergett.
A-C Lynx=A-C Manx utanför NordAmerika.
Puma var en helt annan modell.
http://www.bikepics.com/pictures/1093431/
http://www.dagensfordon.se/2010/10/arctic-cat-manx-1992.html
http://www.bikepics.com/pictures/244972/
-09 kom arctic cat med back växel som vänder motorn -ingen elservostyrd backväxel som det var på -08Vet inte riktigt varför AC gick ifrån DD tills i år, men jag har nån fundering...
DD funkade väl skapligt, det gick att få back på den, satt ju en elservo som styrde backväxeln...
Men med DD så hamnar sekundären väldigt långt ner i chassit. För att kunna få en mer kompakt maskin så höjer man upp sekundären så att det finns utrymme för en fotholk under... Vips så kunde man flytta fram föraren 1-2dm...
Ungefär samma som Skidoo gjorde med Xp-chassit, men inte lika extremt...
Det behövs fortfarande en backväxellåda till alla 4T-maskiner...-09 kom arctic cat med back växel som vänder motorn -ingen elservostyrd backväxel som det var på -08
förmodligen drifsäkerheten och tillverkningskostnaden man ville komma åt då man gick över till kedjedrift -12
Svårt att veta försäljningssiffror men typ 7100stKlockrent
Men detta är såå spännande, that it destroy those in stock.
Alldeles oavsett om dom är lik eller inte spelar det ingen större roll-eftersom vad jag vet, SnoWolverine inte är i drift i dagsläget?Borde inte Arctic stämmas för att ha snott linjerna ifrån Svenska Snowolverine också, tänkte på huven i profil? :weird:
Svenska snöjärven: http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/78/1004049_520_292.jpg
Arctic 2012: http://i53.tinypic.com/1pjs07.jpg
Någon kan fortfarande äga varumärket fast dom nu inte är produktion.Alldeles oavsett om dom är lik eller inte spelar det ingen större roll-eftersom vad jag vet, SnoWolverine inte är i drift i dagsläget?
Har dom ingen verksamhet kan dom knappast heller klaga på att dom lider ekonomiskt av att ngn stulit deras design...
Är väl bara Racern som är "tvåfärgad"? Och den ser i mitt tycke sjukt brutal ut. Men som sagt så är ju smaken som bakenNågon kan fortfarande äga varumärket fast dom nu inte är produktion.
Men tänkte bara lite att "once a thief, always a thief" stämmer in på arctic
Tur för dom om dom kommer undan med det där för det är ju första gången en skoter ifrån dom ser hyfsad ut, förutom färgsättningen på vissa. Men vad fan har man för designavdelning som lägger olika färger på skoterns högra och vänstra sida?