Vridgas?

R

räsern

Hej, som topic lyder undrar jag om någon därute kör eller kört skoter med vridgas? Isf hur känns det jämt emot tum gas? Kan det hända att det blir svårare att burka som exempel?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om det blir svårare att burka kan du väll räkna ut själv? Pröva självmordsgas så märker du själv om det är något för dig, det kan ingen annan berätta.

Men innan du gör det så pröva sökfunktionen. Finns en tråd om just detta som det står en hel del i.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ha ha vridgas är skitfränt. Hade det på en gammal yamaha 340 som när jag hade pulka efter, skulle över en inte så liten snödriva halkade jag förstås på dom fantastiska fotstegen å vart hängande som en apa i styret. Krampaktigt höll jag ju så klart fast i styret med full gas som påföljd. Som tur var så var det en åkerplätt på andra sidan snödrivan istället för en massa träd. Men men hur som helst kommer jag ju på att hängandes där likt superman att jag måste ju släppa gasen, Vilket jag gjorde med följd att jag så klart hamnar i snön och vad händer sen, jo pulkjäveln så klart kommer ju bakom å kablam så är man överkörd av den å... JaJa skaffa rullgas den som vill. Jag tänker inte göra det
 
R

räsern

Men den andra tråden undrar han hur man gör för att montera.. Orkade inte bumpa!

Repeter haha det känner man igen fast ifrån cross..

Men hur går det att köra om man bortser från allt negativt?
 
E

eMe181

Men den andra tråden undrar han hur man gör för att montera.. Orkade inte bumpa!

Repeter haha det känner man igen fast ifrån cross..

Men hur går det att köra om man bortser från allt negativt?
Min morfar har en venture 480 med rullgas. Själv tycker jag att det blir oskönt... går typ aldrig hålla jämn gas, antingen ingen gas eller max gas :p
 
R

räsern

haha det där med att det inte går att hålla jämn gas lät lite individuellt ..
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det lilla jag har prövat så känns det helt puckat.
Det är säkert en vanesak men det känndes inte rätt för mig i alla fall.
 
R

räsern

Det jag upplever att det kanske hade vart skönare med vridgas är när man ska bryta ner han i en kurva på banan Ex :)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Min pappa har berättat att när han var yngre så var det "inne" med vridgas på skotrarna, så det första han gjorde när han köpte ny skoter var att sätta på vridgas. Eftersom det var kväll så for han ut och provade den efter gatan där det var gatlysen, och när han svängde så lossnade handtaget.
Han ramlade av och skotern fick gashäng och åkte rakt in i grannens bil...

Efter det slutade både han och hans kompisar med vrid gas på skotrarna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
På terrängfordon har man tumgas, av lätt insedda skäl (när man tänker en stund). På isracing hade man nog vridgas, det var väl det bruket som spred sig - då ligger man och burkar i vänstervarv så då kanske det är skönare med vridgas.

(Rullgas eller "Snabbgashandtag" har man "för snabba och riviga starter" - som det stod i den sönderlästa Hobbexkatalogen, vars moppesidor utgjorde ständig kvällslektyr i pojkrummet på 1970- och 1980-talet).
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Det finns en anledning till att alla skotrar och fyrhjulingar/quadar har tumgas... prova gärna vridgas om du känner för det men du kommer snabbt inse varför det är bättre med tumgas.