ski doon tvärdog

perlar

Ny medlem
11 dec 2011
4
0
1
Sunne
Hej, var ute och provkörde skotern och backade några meter när jag tryckte på knappen för att åka fram så dog maskinen, ingen gnista är det någon som har förslag på va det kan vara. är en ski doo 380 f grand touring-02.:)

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Hej jag är ny på forumet, jag postade ett inlägg men fick inget svar.
Hoppas på bättre lycka den här gången.

Jag har en ski-doo cheyenne -90, jag undrar varför de tar några sekunder innan den går ner på tomgångsvarv. I övrigt går den som den ska?

Mvh fredrik

R

räsern

Hej jag är ny på forumet, jag postade ett inlägg men fick inget svar.
Hoppas på bättre lycka den här gången.

Jag har en ski-doo cheyenne -90, jag undrar varför de tar några sekunder innan den går ner på tomgångsvarv. I övrigt går den som den ska?

Mvh fredrik
Kika om han drar tjuvluft genom insugsgummit eller cylinderfoten, testa även spraya startgas kring misstänkta läckor, fixar du inte tjyvlyften kan den skära!

Last edited:

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Jo jag har testat startgas på packboxen men den drog inte in nått, men den går ju som den ska på hela registret inga problem alls och den går som den ska på tomgång.
De är när man har stannat så tar de ett litet tag innan den går ner på tomgångsvarv.

Ska tillägga att de är ytterst lite, så den rusar inte eller liknande.

Mvh Fredrik

R

räsern

Ok märkligt! du får nog ringa någon återförsäljare kanske? :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Anledningen till att den gör sådär är att den får för lite soppa = dåligt, dåligt för kolvarnas kylning.

En god gissning är att du har skräp/avlagringar i nåt munstycke. Ta isär och rengör förgasarna GRUNDLIGT, lägg alla delar i diesel eller lacknafta över natten, sen borstar du allt med tex en hård tandborste, mässingborste eller liknande. Munstycken "klöser" du ur med lämplig smal ståltråd, tex rengöringstråd till gassvets, pianotråd eller liknande. Avlagringar bygger igen munstycken med tiden, så motorn får mindre och mindre soppa... Alla kanaler, nålrör osv i förgasaren gnuggar du ur ordentligt med Topz och tandkräm(!).

Återkom med resultat.

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Tack för tipsen. För de verkar inte som den drar tjuv luft iaf.
Har hört att de finns nått medel man kan hälla i tanken just för avlagringar?

Sen åter till tjuvluft, skotern går väl dåligt när den tjuvar luft?

Mvh fredrik

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sen åter till tjuvluft, skotern går väl dåligt när den tjuvar luft?

Mvh fredrik
Inte nödvändigtvis. Om man kör en skoter i bromsbänk och vill krama ut dom där sista hästkrafterna, så bestyckar man den snålt. Vilket i princip är samma sak som att låta den gå snålt pga tjuvluft. Men AKTA DIG för att ha full gas mer än några futtiga sekunder, eller ligga på halvgas länge... Då brinner kolvarna upp = haveri.

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Okey de var nytt för mej. Men du tror på att de är förgasaren?
Är de komplicerat att rengöra förgasaren?

Mvh

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vilken fin trådkapning vi just gjorde...

Fredrik, om du har frågor som du inte kan söka fram svar på, så skriver du ett eget nytt ämne i tex kategorin "Tekniksnack", klicka på röda knappen "Posta nytt ämne", skriv en lämplig passande rubrik, och skriv frågan nedanför... Denna tråd "ägs" av trådskaparen perlar, och handlar om just hans skoter...

Edit: Antingen tjuvluft eller smuts i förgasaren. Inte komplicerat. Fota eftersom du tar isär, så vet du hur allt ska sitta. Och var försiktig med prylarna, dom är dyra...

Lycka till!

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Okey. Jag har sprutat start gas på motorn och den verkar inte dra nån tjuvluft för den stiger inte i varv.

Men tusen tack för din hjälp, återkommer när jag har prövat de nämda.

Mvh Fredrik