Yamaha Mountain Max 700

ski-doo_670

Medlem
14 feb 2010
32
1
1
Trångsviken
Hejsan!
Funderar på att köpa en Yamaha MM 700.
Är det en bra skoter? Visst, Yamaha har bra kvalitet på sina grejor men hur är lössnö egenskaperna t ex? Motorn som sitter i är såvitt jag förstår en trippel, är det en bra motor? Har läst i andra ämnen att det finns sånna motorer som gått över 2000 mil utan renovering(!)? :confused:
För/Nackdelar? Vad bör man kolla innan man köper? Kända fel, osv

Tacksam för svar!

MVH Henke
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det får betecknas som en crossover, men som en sådan är den bra. Härlig motor som är mycket hållbar och driftsäker så länge man inte börjar fjanta med pipor osv. Vill man ha mer effekt än 112-115 hk får man välja en annan skoter.

Lössnöegenskaperna blev bättre 2000 vill jag minnas, då boggien ändrades litegrann.

De allra flesta som haft eller har en är väldigt nöjda, medan det som vanligt finns en massa märkes***eri i sammanhanget...

Det viktigaste är att du hittar en orörd och välskött, dvs undvik "slutburk", "pipor", "styrhöjare", "crosshuv" och liknande sökord...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag är inne på 3:e (eller var det 4:e) vintern med min. Är nöjd. För att vara en billig gammskoter så går den hyggligt i snön.
Motorn är mycket mycket mycket driftsäker, finns många trådar om folk som kört flera 1000 mil utan att behöva byta en endaste grej.
Variatorremmen håller längre än vad motorn håller i vissa andra märken...

Fördelar:
+ Driftsäker.
+ 51 mm kammar = skottar på bra.
+ Funkar hyggligt till det mesta, från pulkdragning på led till lössnöbus.
+ Prisvärd.
+ Motorljudet är hårresande gött! :D
+ Bra andrahandsvärde, de har legat på 25-35k på blocket i 3 år nu.
+ Sitt rykte till trots, inte särskilt tung. Torrvikt 232 kg.

Nackdelar:
- Standardskidorna s*ger riktigt hårt.
- Mattan rappar om man vill spänna den löst.
- Smalt mellan skidorna & halvlång = inte sådär jätterolig på led, iaf om man ställer in den för lössnö.
- Tungdragen när det är kallt. En skoter som ger dig manliga biceps, kan man säga...
- ... kommer inte på nåt mer faktiskt. :)


Bra modifikationer (mitt förlag till prioordning, sett till nytta kontra kostnad):
1. Lossa kränghämmaren på ena sidan. Gör maskinen mer lättburkad. Gratis.
2. Quickrods. Förbättrar lössnöegenskaperna dramatiskt.
3. Bättre skidor, typ SLP PP. Gör underverk för styrning o bärighet.
4. Nonslipdrivhjul. Ett måste (sägs det) vid quickrods.
5. Högre dyna. Stoppa originaldynan (runt 4-5 cm funkar med orig. överdrag) eller köp en BOSS-dyna.
6. Reedspacers minskar bluddret på lågvarv. Sägs det.

Köp en 2000-2003. Helt annan maskin än 97-99 sägs det, finns trådar om det.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Inte bäst på något men bra på allt och en otroligt driftsäker motor.
Men som sagt, undvik sökorden som nämndes innan.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Fjanta med pipor? Vad är det för snack? En motor som har pipor är grymt hållbar under förutsättning att den får rätt mängd bränsle. Denna motor ska enligt min åsikt ha pipor för att komma till sin rätt då den är otroligt tam med singelpipa.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tappar bara 1 skoterlängd mot Rx1-03 upp till ca 80 km/h (har provat), så tam vet jag inte...men pipor lär gebra effekt, helt klart. :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
+
BRA motor!
Lite remslitage!
Underbart motorljud!
Rigktigt rapp med reedspacers.
Tar lite bränsle jämfört med konkurrenterna.


-
Inte bästa lössnömaskinen jämfört med andra i samma prisklass.
I övrigt inte så mycket minus.. :)


Vad du ska köpa är alltså upp till vad du prioriterar...

http://www.youtube.com/watch?v=g6UTD3YG2Mk&feature=related

Visserligen en Sx-r 700, men ljudet är detsamma. Bensinen tog slut efter min repa.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Pipor ger kanske 20 hk, inte illA men då dubblar du bränsleförbrukningen och halverar hållbarheten. Tycker man att det är bra deal så... Bättre då att gå på en Viper mtn och skaffa pipor då den har knacksensor, avgasportar etc...
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
beror på vilka pipor man sätter. men dom piporna som ger mest är slp, bender och hauck. men själv tycker jag bender piporna är bäst för dom låter inte så sp mkt, fint register. sen det där med soppaförbrukningen tycker jag folk ska sluta hänga upp sig på, drar den för mkt KÖP en 4-taktare då!
mountain maxen blir inte så mkt törstigare med pipor, ja allt beror ju på personen som äger skoter och hur han bestyckar in den och fixar variatorerna och underhåller den, givetvis rengör man aldrig variatorerna så får man räkna med mer remslitage och högre förbrukning.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Bara man vet vad man håller på med, så. Men jag tror att de flesta föredrar 2l/mil än 4l/mil och hållbarhet, när skillnaden är så pass liten.
Skall en tvåtaktare hålla så måste man mata på med soppa, därför är ju redtopen eftersträvansvärd då den är både hållbar och snål som den är.

Man köper väl inte en MM för att ha högst effekt (och vara tvungen att meka hela tiden, då kan man liksom köpa en trimmad Arctic på en gång). ;)
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
ja det är ju fördelen att man vet vad man håller på med , klart den drar 4 liter milen om man ligger och pumpgasar hela tiden, men man behöver inte meka hela tiden när man lägger pipr på MM. så länge man vet vad man gör nör man monterar pipor och variatorkit, men köper du en trimmad a-c då köper du dig verkligen ett stort problem ! arctic cats motorer går inte att jämföra mot yamahas motorer.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har en MM700 2002, oklart hur långt den gått, då mätaren stod på 928mil när jag köpte den, och mätaren var paj.

Motormässigt funkar den kanon, verkligen driftsäker, jag körde utan att veta om det med 3 hål i förgasargummina i 2-3mil fulla spett över en enorm sjö/älv, inget gick sönder.

Ta sig fram gör den väldigt dåligt, tilläggas att min matta är/var slut, men det blir snart en 388.38.57 och nonslip på den.
för att optimera den så skulle man behöva bygga om den fram, den är väldigt låg, och blir snön för hård under buken, då orkar den inte trycka sig över den, och gräver ner sig bak, kollar man på dagens skotrar så måste det ju finnas en anledning att man kan åla under hela buken när skotern står på ett garagegolv, inte så tung skoter, men vikten är felplacerad, all vikt fram gör sitt till nergrävningarna med.

Om jag fattar jänkarna rätt så bygger dom om sina MM, andra tunnlar/chassien, ändrade attackvinklar osv, för skotern är fortfarande extremt populär "over there" antagligen för motorns egenskaper.

Slutsats: generellt en väldigt bra skoter, tack vare hållbarheten och driftsekonomin, dynan som nämts är bland det sämsta med skotern, orginalskinnet är det halaste jag suttit på, och stoppningen den tunnaste, man sitter bokstavligen på tunneln när man sitter på dynan.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Om en pipad mm drar dubbelt mer, halverar livslängden och måste mekas hela tiden då är det inte pipornas fel utan personen i fråga som monterat dom och justerat in förgasare/variatorer. Självklart är en original lite snålare och hållbarare men skillnaden är inte så stor som vissa påstår. Sen finns det givetvis exemplar som är trimmad med okunskap och då kommer dessa problem som ett brev på posten.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Tappar bara 1 skoterlängd mot Rx1-03 upp till ca 80 km/h (har provat), så tam vet jag inte...men pipor lär gebra effekt, helt klart. :)
Tappar du en skoterlängd upp till 80 mot en rx1 tycker jag det är ganska stor skillnad. Då har du ju faktiskt ändå utnyttjat mm:en stora fördel. Acc från start (Lång matta och höga kammar) Men självklart är yamahas redtop en trevlig motor, helt klart men den saknar det där lilla extra från fabrik rent effektmässigt.
 

ski-doo_670

Medlem
14 feb 2010
32
1
1
Trångsviken
Tack för alla svar!
Tanken var att ha en skoter med lagom (omkring 110-130 hk) men ändå slippa skruva, det har jag fått nog av nu efter 8 år med "poor quality" skotrar. Riktigt less är jag faktiskt.
Har skruvat lite med en yamaha viking åt morfar och det allting ser mer gediget och igenomtänkt ut där än på ski-doon som jag har nu.
Det som nämns om motorn verkar ju riktig lovande :) hade inte tänkt att trimma med pipor etc.
Har hört dåliga rykten om tripplar som har gjort att jag har föraktat dessa motorer, med det var nog polaris och arctic cats tripplar man hört om.
Boggien brukar vara vid behov att renoveras efter 1000 mil, i alla fall på ski-doo. Men det är inga problem om det skulle behövas.
Bränsleförbrukningen är inte heller några problem. Har haft andra skotrar som dragit 5-6 l/mil vid pumpgasning.
Har lagat/sytt om några dynor så att fixa stoppningen ska inte vara heller vara några större problem.
Att den inte äter rem är också ett plus då det har varit ett stort problem på ski-doon.
Även fast det är en bra skoter kommer jag nog att gå igenom den grundligt då det finns nissar som gillar att skruva och sedan montera tillbaka fel. Kolla så att allt är grett helt enkelt. Ett exempel var i kedjehuset på min nuvarande skoter då man vänt ett drev fel som resulterade i att drevet åt sig in i kedjehuskåpan. Eller att man hade satt i två olika kolvar. Tur att man kollade :)
Ska också kolla att det är original bestyckning då nedbestyckning brukar vara populärt.

Men köpet får dock vänta till nästa vinter. Behöver en paus nu då det blivit väldigt intensivt mekande nu på sistone.

Än en gång, tack för alla tips!

// Henke