rengöra avgasportar (mxz 800R)

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
tjena

har nyligen rengjort mina avgasportar på min 800R. Felet är nu att maxvarvet är på 7500 varv. Innan jag rengjorde dessa låg den på 8100-8200 som den ska göra. Vad tror ni felet är? Jag är helt säker på att jag har satt dem rätt väg och i rätt cylinder, men sen vet jag inte vad som är felet.

Tacksam för snabba svar

Mvh Andreas
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Släpp på bultarna som håller portarna mot cylindrarna,rör dem upp och ner samtidigt som du drar åt och känn efter så dem inte kärvar märkvärt,ibland kan dem komma lite på sniskan när man monterar tillbaka vilket gör att dem "nyper fast" i godset på cylindrarna.Om det inte hjälper kolla så inte bälgarna läcker,ta av slangarna och tryck ner bälgen samtidigt som du håller för slanganslutningen(bälgen ska stanna nere).Om problemet kvarstår har du förmodligen nå knas på någon av solenoiderna som styr portarna.Starta skotern med locken till bälgarna bortplockade.När du startar ska bälgarna sugas ihop,tomgång till 6200 varv ska dem vara helt stängda,6200 varv till7900 delvis öppna och 7900 varv till maxvarv fullt öppna.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Håller med föregående. När du rengjort och monterat tillbaka dom, kolla så att dom löper lätt ut och in. Alltså när du satt dit bultarna och bälgen men innan du monterat plastskrotet som är överst
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
har kollat lite saker. tycker att dem löper ganska lätt ut å in, inget krångel med det. såg i början att den läkte lite olja genom packningen men det är åtgärdat nu, men ändå så är problemet kvar. har tyvärr inte kollat det där med bälgen men ska göra det imorgon. men har sett ett litet mysko, visst ska det vara 2 st o-ringar kring vardera ventil? har nämligen sett att det är en liten "höjdskillnad mellan de stora fjädrarna på vardera ventil innanför bälgen (om ni förstår vad jag menar), kan det vara det som är felet om jag har råkat "tappa" en o-ring på den ena avgasventilen när jag monterat bort den som gör att fjädrarna inte jobbar på samma sätt i jämförelse med varandra?
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Det stämmer,det ska sitta två fjäderringar.En liten vid foten av membranet och en stor högst upp,sitter även en fjäder inuti membranet som kan ställa till problem om det inte sätts ihop som det ska.
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Det stämmer,det ska sitta två fjäderringar.En liten vid foten av membranet och en stor högst upp,sitter även en fjäder inuti membranet som kan ställa till problem om det inte sätts ihop som det ska.
Men kan det vara den lilla fjäderringen som saknas som är orsaken till detta problem? Är det så att den inte orkar öppna hela ventilen på grund av att det saknas extra ring? För tillfället är det på den ena ventilen endast 1 ring, medan på den andra är det 2...
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Glömde skriva en viktig sak.. Efter jag fixade packningarna fick jag upp maxvarvet till 7900. Det saknas ju inte så mkt men man känner ändå att de där lilla extra finns inte när man drar på.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Tycker du borde skaffa en ny ring om du saknar en.Portarna jobbar med både vacum och tryck om du saknar en ring kan det va så att membranet läcker och inte kan hålla porten öppen,som jag skrev tidigare så vid 7900 varv till maxvarv så ska porten va fullt öppen dvs membranet är luftfyllt.Prova och blås i slanganslutningen o lyssna om det pyser alt använd såpvatten och titta om det bubblar någonstans.Blås ej med kraftig tryckluft då kommer du blåsa isär hela membranet.Om båda membranen är täta,fjädrarna inuti membranet är hela och sitter där dem ska(kolla sprängskiss) och portarna inte kärvar i cylindrarna så sitter problemet någon annanstans,men börja där för vad jag förstod det så började det spöka efter att du hadde plockat isär o rengjort dem?
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Tycker du borde skaffa en ny ring om du saknar en.Portarna jobbar med både vacum och tryck om du saknar en ring kan det va så att membranet läcker och inte kan hålla porten öppen,som jag skrev tidigare så vid 7900 varv till maxvarv så ska porten va fullt öppen dvs membranet är luftfyllt.Prova och blås i slanganslutningen o lyssna om det pyser alt använd såpvatten och titta om det bubblar någonstans.Blås ej med kraftig tryckluft då kommer du blåsa isär hela membranet.Om båda membranen är täta,fjädrarna inuti membranet är hela och sitter där dem ska(kolla sprängskiss) och portarna inte kärvar i cylindrarna så sitter problemet någon annanstans,men börja där för vad jag förstod det så började det spöka efter att du hadde plockat isär o rengjort dem?
Ska fixa en ny ring å kolla om det är det som är problemet.. Jo det började efter jag hade haft isär dem å rengjort dem, innan jag tog bort dem så gick den utan problem upp till 8200 varv.