Problem med lynx rangerking -98

93jop005

Medlem
30 dec 2011
6
0
1
Tjo! ny här på forumet... lite problem med lynxen!
Dels så har hastighetsmätarn slutat fungera, lyset fungerar inte då handtagsvärmarna är på slagna, skulle byta olja i kedjehuset men fanns ingen olja att byta ut... vars fan har den tagit vägen? Och så hittar jag inga smörjnipplar i boggien! nån kunnig som kan svara på nått så är jag väldans tacksam!! :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Välkommen hit!!

Hastighetsmätare: Gissar att din mellanvajer är av, sitter mellan vinkelväxel och drivaxel, och är 7,5 cm lång. Skruva loss vinkelväxeln och kolla om den är hel. Ganska vanligt att dessa går av, särskilt om drivaxellagrena är dåliga.

Lysen: Inte roligt fel att sitta och gissa på... Min bästa gissning är att nån jordning lossnat. Alternativt att handtagsvärmarna kanske drivs av likriktad spänning, och lysena av växelspänning, och dom av misstag jordats i chassie båda 2. Vilket ger kortslutning i lysspolen varannan växelspänningsvåg.

Oljan: Den gillar att läka ut. Så är det. Antingen far den genom locket pga dålig packning, eller så far den genom packboxen bakvägen. Så brukar det bli om man har dåliga drivaxellager...

Smörja: Tyvärr fanns det inga fettnipplar i Finland på 90-talet, verkar det som. Många tar lös boggien, drar ur axlarna, borrar hål på strategiska ställen som man svetsar en m8-mutter över. Då kan man dra dit egna fettnipplar, vilket förlänger livet på dessa boggies mångfalt. Gissningsvis är din boggie inte smörjd så många gånger sen 1998 pga detta, så den kan nog behöva lite nya bussningar på axlarna. Mycket vanligt "fel".

Hoppas det är till nån hjälp!

93jop005

Medlem
30 dec 2011
6
0
1
Tusen tack för ditt svar! Kan mycket väl stämma med hastighetsmätarn! Trodde de hörde ihop med lysproblemet, då klarar jag mig utan mätare! ska kika det där med tjuv jordningen nån dag!! läge att byta drivaxellagerna och busnningar med andra ord... Risk för ras om jag inte byter lagrerna den här vintern?

93jop005

Medlem
30 dec 2011
6
0
1
Har inte förmågan att byta dem själv... bor också i luleå! nå tipps om en "billig" skoterservice hos nån firma?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kolla med marindemonteringen, en polare anlitade dom med gott resultat häromdan. Till vettigt pris.