Fransning/Varmgång av rem Pro-Rmk 800 2012

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Originalsetupen är en kompromiss från tillverkaren det gäller alla märken. Man tar fram en setup som ska funka under varierande förhållanden . Sen är det så att en del har hittat mer rätt än andra. Pro rmk är inte optimal från fabrik likväl andra. 10-68 vikterna fungerar men känns lite lätta på havsnivå. Funkar säkert som bäst på 500-1000m däremot så kan man byta till en annan vikt med tyngre häl. Det gör att motorn kan jobba mer på vridet istället för toppeffekten. Det har säkert andra fördelar också, mer remtryck i början ger mindre remslir, mindre värme, remmar håller bättre. Bränsleförbrukningen sjunker vid lugn körning. Däremot är en nackdel att den blir känsligare för variationer i höjdförhållanden, på hög höjd kan man få vikta av om den går bra vid havet. Detta pga drivlinans ökade verkningsgrad. Motorns tappade affekt på hög höjd märks mer med en mer optimerad variatorsetup än med en icke optimerad. Vi ska komma ihåg att dom flesta standard skotrar tappar ca 50% av effekten mellan motorn och ut på mattan.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Brukar visa sig för eller senare att std ramp fungerar bäst.. är 10-72 största med 10 ramp. Den vägen hade jag valt men huvudsaken e att man själv är njöd.
Men ni påminner mig att det är ett måste att köpa ny maskin.. för många kockar och en jäkla soppa att sedan reda upp sen :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Pratade med Ed före helgen och fick höra att jag mest troligt måste byta 11/66 till 11/68 när maskinen passerat ~50 timmar...
Inkörningsprogram eller om det bara är att motorn börjar släppa -skitsamma.
Uppenbarligen blir den iaf starkare med tiden.

Är så SJUKT nöjd med hur den går som det är idag att jag har svårt att se hur den ska kunna prestera bättre!!
Absolut med marginal den roligaste skoter jag någonsin haft, den gör allt jag ber om och frågar lite hövligt om jag kanske önskar något annat...
Helt underbar! =)
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
böt till 10-70 idag varvade 8100-8300 detta var i luleå så undrar hur det blir när man kommer upp till fjällena till helgen ?? på 10-68 har den övervarvat ca 1-2 ggr per 5mila sväng!! vad tror panelen ??
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
70gram med originalfjäder och 136hk är ju rätt bra....

Kör mina mtx vikter 68+6g och varvar ca 8150-8200
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Har i veckan inhandlat SLP Mtx 71g vikter beggat. Fick hem dem idag. Tänkte montera och testa i helg. Det jag blev fundersam över, ska viktpinnarna sitta löst i hålen? Vad jag förstod av instruktionspappret jag fick med så ska man knacka in viktpinnarna? Antar att distansbrickan jag fick med också måste på, var väl för rätt remtryck?
Fick även med små runda tunna plåt schims, antar att det är något åt det hållet? Vars ska dessa sitta?
Måste kanske åka och ta en titt på skotern, kanske uppenbarar sig då..

Finns det någon svenska återförsäljare av Mtx vikterna? Såg att bussningarna till vikterna hade kunnat behövas bytas ut.
 

kronan

Aktiv medlem
26 nov 2011
64
1
6
Hej, ska sekundären gå att dra in/ut ett par mm? om ni förstår hur jag menar.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Andra remmen fransade sig idag. Den remmen höll 14 mil och skotern har totalt gått 39 mil.
Fick även smisk rakt fram av en standard M8 -09 (Ej HO) idag.
Kunde gått bättre idag känner jag.

Skotern ska in på Tisdag och trixas med, bra bemötande idag!
Kan kanske delvis bero på att jag var mindre arg idag än förra gången.. :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Låter ju helkonstigt,hoppas dom hittar något och får till den!

Min rem ser fortfarande ut som ny efter 35mil,hoppas den gör det länge till annars blir jag inte glad.

Vi körde ett race ospårat på en myr förra helgen,eftersom vi bara körde en gång ska man väl inte dra alltför stora växlar över det kanske :)

Det var min rmk 800 -12,pro rmk 163 -12,freeride 800 etec 146 -12 och en xf800 -12.

Enligt min färddator körde jag som snabbast 95km/h innan myren tog slut.
Jag tog starten och ledde upp till runt 85-90 då passerade xf:en,pro rmk 163 kom efter mig och sen freeriden.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Satte på en ny XS 809 igår, efter en mil hade den börjat fransas.. :)
Sen vart det en begagnad original från -11:an jag hade, den har gått hela helgen (10 mil) och den är fransad den också men den har hållit ihop! :D
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Verkar som de flesta är överens om att org remmarna håller klart bäst.

1115 är väl remmen som håller längst, dyrast och är maskinbearbetad med gummi på anläggningsytorna
1122 är "snik" modellen som endast är avskuren och har delvis synlig kord?
 
Last edited:

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Hittade även detta - Vert#ED

Dayco Ultimax XS är 3211080 remmen!
exakt samma.....det är Dayco som gör dom åt Polaris.....
Men vill man betala 300kr mer för en DaycoRem...
3211115och 3211122 är MBL kevlar
3211115 är maskinbearbetad för exakta toleranser istället för bara (Tillskuren)
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Kan rapportera 120 mil och min rem har just börjat fransa! Har varit extremt plågsamma mil de senaste :) Inget jag klagar över.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
50mil nu och remmen ser ut som ny. Kör aldrig led och ligger väl på ett soppa snitt på ca 4,5l/mil så ingen lugn körning direkt. Kör med 10-70 vikter annars orginal och är helnöjd med maskinen!

Tror tyvärr du råkat ut för ett måndagsexemplar! Har du kollat linjering på maskinen ??

Är det många andra där ute som upplever remproblem??
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag har ca 90mil på samma rem , ser ut som ny trots att det ibland rasslar igenom snöklimpar genom variatorerna och medför slir .