Fransning/Varmgång av rem Pro-Rmk 800 2012

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det finns ju alltid en orsak till remslitage, hjälper inte rengöring måste man ju gå på nästa steg. Och det är ju att kolla över linjering på motor och sek. variator.

Ett enkelt sätt är att "hänga" ner över styret och titta ner på remmen, ser man att remmen vill vika av åt något håll får man shimsa ut eller in sekundär variatorn tills det är bra. Att se med ögat hurvida motorn är korrekt linjerad är svårt att se med ögat och linjeringsverktyg behövs för att få det så rakt som möjligt.

Snöån: Blev besöket hos ÅF lyckat eller var det i vanlig ordning, "inget fel, kör in remmarna"?
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Det finns ju alltid en orsak till remslitage, hjälper inte rengöring måste man ju gå på nästa steg. Och det är ju att kolla över linjering på motor och sek. variator.

Ett enkelt sätt är att "hänga" ner över styret och titta ner på remmen, ser man att remmen vill vika av åt något håll får man shimsa ut eller in sekundär variatorn tills det är bra. Att se med ögat hurvida motorn är korrekt linjerad är svårt att se med ögat och linjeringsverktyg behövs för att få det så rakt som möjligt.

Snöån: Blev besöket hos ÅF lyckat eller var det i vanlig ordning, "inget fel, kör in remmarna"?
ska dit imorgon så då får vi se ....... återkommer.
dock kommer jag inte att köpa dålig inkörning då jag vet att jag är mer pedant än andra när det gäller inkörning och justering av variatorerna. och för dom flesta håller det ju mycket bra (på dessa maskiner)
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
att corden åker på just utsidan tycker jag mest tyder på dåligt linjerade variatorer.
jo så tycker man men kollat idag ligger bra enligt linjalen.
Allt man kan kolla är inom tolerans så där ligger inte felet.
Fick bra bemötande och hjälp trots full verkstad .
Tipset från högre ort (Polaris swe) är att skruva tillbaks orginalvikter (10-68) kör 11-66 nu och att byta sek fjäder då den kan ha tappat tryck eller vara fel från början.
Ska göra detta å se vad som händer annars ???????
Det märkliga är att jag känner flera som kör samma setup som mig utan problem så det gör ju en något förvillad men men ...........
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
kör du på 11-66 och innte bytt fjädrar ??

skulle sätta på min 11-68 vikter utan fjädrar när den lika var in på 50mila service men då hade dom fått 11-66 vikter och jag ifrågasatta om det verkligen kommer att gå ! JO blev svaret!
Jaha vad händer, jo den övervarvar på 0.00005 s och går inte att köra å så glömde jag vikterna hemma i huset ca 6mil från skotern så då var hela lördagens körning förstörd !!! Tack så mkt.

Funderar på att skruva tillbaka orginal och köra imorgon!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
kör du på 11-66 och innte bytt fjädrar ??

skulle sätta på min 11-68 vikter utan fjädrar när den lika var in på 50mila service men då hade dom fått 11-66 vikter och jag ifrågasatta om det verkligen kommer att gå ! JO blev svaret!
Jaha vad händer, jo den övervarvar på 0.00005 s och går inte att köra å så glömde jag vikterna hemma i huset ca 6mil från skotern så då var hela lördagens körning förstörd !!! Tack så mkt.

Funderar på att skruva tillbaka orginal och köra imorgon!
Jag har också svårt att se att 11-66g vikterna ska funka bra på rmk -12 med de fjädrar som sitter där.
Jag kör slp mtx i min med originalfjädrar och är uppe i 73gram. Ligger perfekt i varven nu.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Kör mina mtx på 74g men då har jag andra fjädrar och helix och den ligger oxå perfekt i varv och var den rapp original så kan man väl säga att nu är den nästan hysterisk:)
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
tror ni det är nån ide att ens prova 11-68 med allt annat orginal då ? Får med orginalvikterna 2-3 ggr på en 6mila sväng att den övervarvar.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
tror ni det är nån ide att ens prova 11-68 med allt annat orginal då ? Får med orginalvikterna 2-3 ggr på en 6mila sväng att den övervarvar.
Många som kör med enbart 11-68 vikter så det är garanterat värt att prova.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Jag kör 11/66 på min Assault -12, funkar riktigt bra, har förvisso bytt sekundärfjäder till 160/240 samt primär.

50 mil och remmen är fin fin, har inte vart snäll körning.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Lugn å fin nu grabbar självklart har jag inte bara 11-66 vikterna och övrigt orginal för då tror jag inte den varvar speciellt bra. Skrev väl lite slarvigt som vanligt.
Men idag så åker orginal i igen gällande allt för att se om rem problemen ligger i v-setup eller i annat.
Har dock mina misstankar vart problemet ligger men måste testa lite innan jag talar.
Synd att det inte funka då maskinen gick som satan med denna setup .............
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Jag har också svårt att se att 11-66g vikterna ska funka bra på rmk -12 med de fjädrar som sitter där.
Jag kör slp mtx i min med originalfjädrar och är uppe i 73gram. Ligger perfekt i varven nu.
Hört flera som är nöjda med slp mtx så kanske sådana man ska ha ?
Antar att man måste schimsa om med dom va ? vad kör du med för mått rem till skiva ?
Och har du orginal drevning ?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Tjena igen.

Kanonväder i Luleå idag, var ut en sväng och hitade en helt orörd myr att busa runt på!

Vanligvis så kör jag bara norrut i Kvikkjokks trakterna så detta var första turen här nere.

Jag har tidigare skrivit att min -12:a funkar bra med 11/66, nu när jag körde så tappade maskinen orken, brölade till några gånger så jag började kolla upp varven. övervarvar ganska rejält 8400-8600 vilket förklarade varför maskin tappade orken.

Ni som provat, hur fungerar 11/68 på -12 kontra 11/66??
Nu har jag inte kört med orginalvikterna men körde med ett par -12 Pro i lördags och dessa verkade spinna på bra med 10/68 vikterna.

Tja, ska man prova på några andra vikter månne och i så fall MTX eller 11/68?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Ändra inte ramp vinkeln säg gå från 10 serien till 11 serien eller tvärtom, hela utväxlingen ändras till det sämre. Justera topp varv med original ramp på primärvikten gå +- på tyngden det räcker garanterat. Polaris har garanterat testat ut rätt utväxling med XXXX timmars utveckling.

Gå då inte och förstör det med någon annan ramp + andra fjädrar.
Många av er förstör bara prestandan och funktionen.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Ändra inte ramp vinkeln säg gå från 10 serien till 11 serien eller tvärtom, hela utväxlingen ändras till det sämre. Justera topp varv med original ramp på primärvikten gå +- på tyngden det räcker garanterat. Polaris har garanterat testat ut rätt utväxling med XXXX timmars utveckling.

Gå då inte och förstör det med någon annan ramp + andra fjädrar.
Många av er förstör bara prestandan och funktionen.
Dock måste jag kontra å säga att Polaris valt fel vikter till dessa maskiner, i af här i sverige, då dessa motorer behöver lastas på rejält mycket mer på lågvarv, och 11 serie vikterna passar utmärkt till detta. Men 10:ans profil är det tokenkelt att slå i varvstoppet från midrange, typ 6000rpm genom att bara pumpgasa till en gång. Dessa motorer verkar bygga effekt blixtsnabbt och med originalvikterna som har så flack ramp och låg vikt i hälen så möter man varvstoppen ganska friskt. Kan hända det fungerar betydligt bättre med 10 serien på höghöjd, men här i låglandet så behöver vi betydligt mer vikt i hälen och brantare ramp.

Så 11-serien eller mtx vikterna är vägen att gå på dessa motorer om man inte vill åka runt å tomvarva med gummisnoddseffekt samt träffa varvstopppet emellanåt.

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Antar att det är samma variator kalibrering på 11:ans RMK som på 12:ans? Har problem med att min inte varvar ur. Kommer bara upp i 8150rpm för att sedan sjunka till 8000. Kör med orginal fjäder i primären, 11/66 vikter och annan sek. fjäder, tror det var 165-344, svart-lila från team. Har ett par slp mtx vikter 71g på väg, kan det vara lösningen tro?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag väntar fortfarande på variatorkit från IAmFredrik och han har utlovat att skotern ska "vakna till liv" med 8300rpm på mätaren konstant. Så det ska bli spännande att se vad det är för grejor han har skickat! ;)
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Testat xxxx antal timmar för vem? Och var och på vilken höjd? Polaris har alltid haft en helt okej grund setup på de jag ägt men du menar på fullaste allvar att den inte kan bli bättre? Jag nöjer mig med att konstatera att det som sitter i mina variatorer är bättre än det som satt där original :)
 

danne20v

Ny medlem
10 feb 2012
4
0
1
Kiruna
Kört 350 mil på första remmen i min rmk dragon-07, den blev till reserv rem nu. nya har nu gått 70 mil..