440 problem

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Dessa 440isar, nu har min börjat jävlats.

Ibland går han bara på en cylinder och det är alltid den samma som han slutar gå på. Och när han väl går så vill han inte gå på fulla varv ? Går alltså inte att varva ut som han ska, bytt stift och färgen på stiften är som dom ska, alltså gyllenbrun. Haft ner förgasarna och gjort rent dom med...

Och idag när jag var ute och for och körde på fullgas så efter ett tag så bara tvärdog skotern, som om man rycker av dödsmansgreppeth, drog i snöret på engång så hoppa den igång igen direkt utan problem? & Dessutom är avgasportarna fulla av olja???? Vad beror det på ?


Tankar och ideer?

Tack på förhand mvh Johan !
 
Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Du har den inte lite väl överbestyckad då?

(kolla med din ÅF vad det ska vara för munstycken där du bor)

Hade liknande problem med min 440, men inte lika extremt. (Den var lite för överbestyckad)
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Du har den inte lite väl överbestyckad då?

(kolla med din ÅF vad det ska vara för munstycken där du bor)

Hade liknande problem med min 440, men inte lika extremt. (Den var lite för överbestyckad)
Jo det jag funderat på, men med tanke på stiften på färgen så säger dom att det ska vara bra? Men ska kanske ta och pillra i några mindre munstycken och kika. Jag köpte den norrut i somras (Ö-vik) och tog den med mig ett antal mil söderut till några mil norr om hudiksvall så då borde de väll egentligen vara att den borde bestyckas upp ????

Höll din på att bråka med att bara gå på en burk med? Kan tillägas att på tomgång så får han för mycket sås för då fyrtaktar han... Men det löser ju inte problemet att han inte varvar ut på fullgas och bestycka ner på lågfarten / nålarna....
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Ja min gick dåligt, ibland på en burk. (Särskillt varma dagar)

Men börja inte chansa att byta ner munstycken. Kolla med din ÅF. Och är stiften gyllenbruna så kanske det är något annat problem...

Körde på BR9EYA på slutet och dom sägs ju vara bättre än BR9ES.

Men som sagt ditt problem verkar ju inte vara bestyckningen om du har fina stift.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Ja min gick dåligt, ibland på en burk. (Särskillt varma dagar)

Men börja inte chansa att byta ner munstycken. Kolla med din ÅF. Och är stiften gyllenbruna så kanske det är något annat problem...

Körde på BR9EYA på slutet och dom sägs ju vara bättre än BR9ES.

Men som sagt ditt problem verkar ju inte vara bestyckningen om du har fina stift.


Ja enligt stiften så ska det vara bra men enligt gången på motorn så verkar han få för mycket på toppen...

Det är ju bara pröva montera i mindre munstycken och kika. Har 310 i nu så och har både 300&290 hemma som jag ska pröva med, men ska så fort det blir vecka kolla upp vad som är standard.

Tack för svaren ! :)
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Jadå.

Vart ute och prövat bestycka nu, prövat hela vägen från 290 upp till 320 och det är samma symdrom oavsett bestyckning ? Går rätt Ok på halvgas men så fort man trycker gasen i botten så blir det blödder.... Tankar och ideer ???

Vad ska tändkurvan stå på ? Min stog på D och har prövat på E med men ingen skillnad...
Och varför är avgasportarna full med olja?? Det måste bero på att motorn inte förbränner som den ska och varför gör den inte det??


Mvh :)
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hur mycket har du kört sedan du köpte den?
Var det bränsle i tanken vid köpet?

...och har du köpt den i Övik men bor norr om Hudik, så befinner du dig med allra största sannolikhet inom samma höjd-så utgå till att börja med att bestyckningen som satt i vid köpet var riktig.

Det är höjd över havet vi snackar, inte hur långt norrut det är-atmosfärstrycket är nog mer eller mindre exakt samma i Hudik som Övik då bägge ligger alldeles vid havet.

Men som sagt-bränslet idag har fruktansvärt kort bäst-före-datum.
Om du inte kört flera tankar efter köpet-töm tanken helt och ersätt med färsk bensin.
Symtomen du beskriver stämmer ganska väl om det är dåligt bränsle.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Ny soppa har jag haft i den och det är ändå samma symtom. Funkade bra när jag kört några repor efter vägen tidigare, när jag skulle ut och åka i lördags så hade denna symtom uppkommit från ingenstanns så fort jag röck i snöret och han hoppa igång.

Jag har nu 320 munstycke i och det satt 310 i när jag köpte han, och jag har prövat med att gå från 290 till 320 och märker ingen skillnad.

Men varför är det så mycket olja i avgasportarna ? Det mer eller mindre bara rinner ur dom när jag släpper på locket... Samt vad ska tändkurvan stå på ??

Tack för svaren dom uppskattas !!

Mvh :)