4-taktare eller e-tec? ca 80% ledkörning

Brizzo

Medlem
9 mar 2010
14
0
1
Gävle
Hej!
känner för att skaffa en ny skoter nu! Äger en Ski-doo MXZ 600 ho -07 nu som har gått strax över 1000 mil så känns som att ett byte skulle vara i tiden!

Då kommer ju nästa fråga...vad ska man köpa för något?
Kommer endast att gå i Lofsdalen och Härjedalen, ledkörning till 80-90% låg bränsleförbrukning och en driftsäker skoter som inte luktar allt för mycket gammal 2-taktare!

Har kollat en del på mxz 600 e-tec och lynx re 600 e-tec...är det en sån man ska ha eller rekommenderar ni att gå på en fyrtaktare som yamaha eller liknande?
kom gärna med förslag och för respektive nackdelar!
pris mellan 60 och 85 tusen!
 

Brizzo

Medlem
9 mar 2010
14
0
1
Gävle
okej! är det yamaha som gäller då? om man söker någon lite mer racer, är det nytro som gäller då eller?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vill du inte ha en skoter som är tyngre än den du har nu så ska du absolut titta närmare på en E-tec...
Går billigare än Nytro och ger dig betydligt längre aktionsradie iom en större tank...
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Kolla in Yamahas 4-taktare, välj sedan maskin efter vad du tycker du behöver. Dock verkar ju en Nytro kanske lite onödigt om du ska åka 90% led, kolla in som någon tidigare nämnde RS Venture, har en själv och det är en riktigt trevlig maskin.

Härjedalen består väl nästan bara av betal leder och den friåkningen som finns är väl nästan lika preparerad som leden, kanske överdrivet men Härjedalen har väl norra Europas största betal leds system? Var själv en sväng för några år sedan till området runt Funäsdalen och där fanns väl en grop för friåkning, resten var reglerade och icke sladdade leder...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. eftersom du har siktat in dig på de min mindre etec motorerna iom. 600orna, i dessutom korta sportiga chassien, så skulle jag aldrig rekommendera dig en venture, inte en chans.
Att en nytro skulle vara en dålig maskin för att köra led med tycker jag låter konstigt, att den tar mer bränsle än en Etec 600 är dock en realitet.

Ska du ha en touring, kolla på något annat en en mxz eller en RE, ska du ha en kort sport, kolla vidare efter fina etec, eller en nytro..
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
En Venture eller liknande maskin köper du om du ALLTID ska skjutsa.. Annars inte. Åker du led och själv så köp en kort sportmaskin eller möjligen en hybrid. Nytrons nackdel är ju som tidigare nämnts den lilla tanken. Annars får väl tycke och smak avgöra.
 

Brizzo

Medlem
9 mar 2010
14
0
1
Gävle
okej, känns som att jag har lite att fundera på! tack för massor av svar! :)
jag är ju inte särskilt stor ca 175 lång och väger 73 kilo så en lättare skoter är väl lättare att hantera! har en 600 meter i lite till rätt brant uppför med puder som jag måste köra upp varje gång det har blåst och kommit lite snö! har fått paddat på för fullt med den jag har och ändå kört fast bra många gånger...den andra vi har, en artic cat panther kommer vi aldrig upp med utan att köra med mxz först så skulle ha en som man kan ta hyffsat i lössnö med iaf. åker till 90% ensam på skotern så det lutar åt en sport eller crossover maskin!

kom gärna med fler för och nackdelar dessa emellan eller om ni har något annat tips :)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Vill du kunna köra bättre i snö med en kort maskin så slänger du dit en 44.ans matta. Köper du en Nytro kan du ju slänga på en Turbo,så klättrar den vart du vill :eyebrows:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
En kort Nytro är tyngre och knöligare att idiotköra med än vad Ski Doon är.
Samtidigt är eg största skillnaden friåkning på våren i sockersnö, då är ärligt talat inte Nytron kul-den kräver i det föret en mycket bestämd förare som vet vart han ska, samt MTX:ens skidor.

Annars är Nytron en kanonmaskin.
Ledkörning räcker tanken utan vidare i 8 mil-om du leker. Längre om do kör som folk.

Att påstå att man "måste vara stor" är inte ett giltigt argument, jag är 1.72 och väger in på 66-68 kg och jag har inga problem alls att hantera den.

Driftsäkerhetsmässigt är den ju millenium framför Shi Doon, se bara på Davids tråd här på forumet där han kört nästan 2000 mil utan några större problem-och tänkte avrunda med en turbokonvertering efter den "inkörningen"! :)
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Ski-doos 4-taktare då? Mxz 1200 eller renegade 1200? Tänkte när du nu kört ski-doo fast du kanske är sugen på att testa något nytt? :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Sen är ju frågan vad för ledkörning du kör? Är det ledkryssning där du helst blåser på i tresiffriga farter på fina leder så är det ju ingen tvekan en apex du ska ha, kanske en apex modell lite längre(glömt vad dom heter orkar inte googla).

Om du dock gillar lite guppigare leder går dom ju bort lite.

Då har du Nytro, och mxz 1200 som nog går bättre om det guppar lite lagom.
Sen har du jo Polaris turbo, men den vet jag inget om dock, tung har jag för mig.

Tycker nog du ska kolla lite på 4t dock, känns som att det är det du vill ha, driftsäker, ekonomisk, inge rök, bra kvalite på iaf yamaha m.m.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Om han kommer från en -07as MXZ kommer det att kännas som att backa bandet 15år i körställningen med en Apex, alldeles oavsett hur hög sadel han monterar...
Men sant på ett sätt-Apexen tar kurvorna plattare än Nytron. Slut fördelar i min värld. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Beror ju på vilken körning han tänkt sig också, en apex är ju endast och åter endast om man gillar kryssa på fina leder. Såg att han hade tänkt max 85k, annars är nog en servo Apex en riktigt trevlig maskin att käka mil med.

Det lilla jag kört av Nytron så kändes den rätt långt ifrån en MXZ också, kanske inte körställningsmässigt med upplevesemässigt så;):p
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sant vad du skriver om Nytron, dessutom är det enorm skillnad på dom olika Nytromodellerna dessutom.
-08ans kan ju vara riktigt lömsk på led om man kör aggresivt med den-och den är inte heller speciellt konsekvent i sitt uppträdande, vilket är det värsta i mina ögon. XTXen är däremot riktigt snäll i sitt uppträdande, men lider av usla dämpare i framvagnen. RTX SE är väl nånstans mellan dom två-inte lika sävlig i uppträdandet som XTXen (jämför med att köra en bil med kort hjulbas kontra en lång på halt underlag-den med lång hjulbas blir inte lika nervös vid gränsen för fäste) men SE:n har riktigt hyfsade dämpare för att sitta original.
Den bästa Nytron jag nånsin kört är en XTX med Öhlins i framvagnen-minns inte vad det var för betäckning på dom, men han hittade en uppsättning beg från en crosskörd Nytro i USA som han shimsade om och renoverade-dom är så djäkla feta att dom precis får plats mellan länkarmarna i framvagnen...och det är inget mindre än helt underbar på dålig led-mycket bättre än hur "vanliga" Öhlinare funkar. Men nu tappade jag spåret lite. :p

ServoApexen är som du säger vansinnigt fin efter led, men...lite dyr.

Vilket sammanfattar det till att han alltså ska köpa en RTX SE eller MXZ 1200!? ;)

Seriöst-om man kör såpass många mil tror jag att fyrtakt är att föredra, om inte annat för att den antagligen har ett högre värde med ~1200 mil på mätaren än en tvåtaktare.

Och nej, jag är defenitivt inte insnöad på att "fyrtaktare är bäst, ingen protest".
Jag väljer snarare antalet takter efter vilka behov man har.
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Hur ska skotern användas är väl värt att ta reda på?
Har du sambo eller fruga som skall åka med? Finns barn och kommer pulka vara aktuellt? Är du en sådan som skall åka ut och grilla, fiska, sola....osv Alla kanske inte är 16 år som skriver här.. ( sen växer ju alla upp så småningom..) Finns dessa punkter med välj en 4-takts touring
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Skulle tagit Lynx 600 Re, Yamahas skotrar är ju så väldigt tunga..
Nytro RTX: 264kg fulltankad (1 kilo lättare än RE)
Nytro MTX: 280kg fulltankad
(första årsmodellerna)

EDIT: Rätta mig om jag har fel men har för mig att dom nyare är lättare..
 
Last edited:

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Nytro RTX: 264kg fulltankad (1 kilo lättare än RE)
Nytro MTX: 280kg fulltankad
(första årsmodellerna)

EDIT: Rätta mig om jag har fel men har för mig att dom nyare är lättare..
Stämmer nog rätt bra då RE:n väger ca 210-215kg torr lägg där till en 4-5l olja samt 40l bensin