M8 -10, motorn pall

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Var ute på första turen med skotern, som jag köpt under hösten, och allt var frid och fröjd. 70cm pudersnö, skotern går hur bra som helst. Helt orört och leendet gick från öra till öra!

Låg längs en oplogad skogsväg och ser en backe som ska bestigas. Glider ner i diket, pumpar till för att komma upp ur det och påbörja klättringen och skotern blir toksvag, går på en burk och dör.

Tar tag i snöret och det är pall. Motorn går inte runt.

Skotern har gått 349 mil. Inte för att just det ska ha någon direkt betydelse så.

Känns ganska trist måste jag säga. Kollade om det saknades kylarvatten men behållaren var full, olja finns det. Så brist på vätskor var det inte iaf.

Har läst något om att -11orna haft problem med för snålt ställd mappning och dessa bytt till -12ans.

Men det får man väl se när man öppnar motorn och får se kolvarna.

Någon som haft något liknande problem med dessa motorer?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
När ja hade avgastempmätare på min förra maskin -09'a såg man tydligt ett område där maskin går väldigt snålt. tror det var runt 5800-6200 v/min som det blev väldigt varma avgaser. Det var iallafall vid det varvtalet man hade när man åkte lugnt över en myr eller längs oplogad väg som i ditt fall.

Självklart ska maskinen tåla det men det är en teori jag har att den gått för snålt.
Å kör man sen på 95oct som har 5% etanol så får den ännu mindre bensin att kyla med.

Kolla när den är uttagen om det finns någon garanti kvar på maskinen innan du öppnar motorn.
Borde väl finnas det då det var 2års garanti på dessa.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
skumt spikar den borde lampan knacksensorn registrera det , bara för att avgastempen ligger högt på ngt varv behöver inte det betyda att den går snålt , så har tex alla mina motorer gjort precis innan dom öppnar avgasportarna
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Kommer inte öppna något själv utan jag lämnar in till firman där skotern är köpt. Skotern har första registrering 2009-11-30. Om det är då garantin börjar gälla eller ej vet jag inte. Men den är lämnad hos ÅF så att dom kommer få skruva hur som helst.

Jag har kört på 98oktan alla de första 8 milen, behöver dock inte betyda att förra ägaren gjort detta.

Jag trodde i min envishet att jag köpt en "skottsäker" motor i o med M8an då jag kört Rotax tidigare. Och just vid detta magiska miltal har det hänt likadant med dessa motorer... måste vara någon förbannelse kanske.. =)

Tänkte egentligen bara om -11ans mapp går för tunnt och förra ägaren har uppdaterat av någon anledning. Men det får vi reda på snart så!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ingenting i någon bransch är "skottsäkert", men jag tycker att just A-C 800 motor tillhört de bästa hittills i skotervärden.

Låter som du har maximal missflyt just nu. Ska bli intressant att höra vad teknikerna kommer fram till.

Vet du om den tog efter olja från oljetråget? Kan oljepumpen lagt av?
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Nej, jag förstår att inget är skottsäkert men vad man sett av kompisar som haft dessa motorer så har dom bara gått och gått. Så då tänkte man att nu kanske.. Men som min kära sambo säger, "Jag är inte förvånad när något med en motor går sönder".

Har inte haft någon som helst möjlighet att kolla något. Lämnade skotern på vägen hem från stugan hos ÅF och jag har ingenstans att skruva hemma då ja bor i lägenhet. Utan det får bli ÅF som gör det. Får se vad dom säger.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Utan det får bli ÅF som gör det. Får se vad dom säger.
Exakt. Garantin har gått ut men, du har köpt den hos en firma och då gäller konsumentköplagen. Den ger dig bl.a 6 månaders garanti så du behöver inte betala något för det. Det är den stora fördelen att köpa begagnat hos handlare. Hade du köpt privat så hade du fått stå ditt kast. Detta kan bli dyrbart om du behöver en ny kolv samt cylinder.
Har själv haft en -10 och jag kan bara säga att den kan gå otroligt snålt i vissa fall. Intressant att höra vad som hände. Suzukimotorn är bra men, inte vet jag om den helt immun mot haverier. När miltalen stiger så kanske problemen kommer? Det är väl denna säsong som man ser hur den nya motorn fungerar i praktiken. Jag menar när man börjar få lite mil på motorn.
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Haft en liknande upplevelse med min. Låg och körde 5500-6500rpm.. (kändes inte bra). Och helt plötsligt så tvärdör den totalt. Körde cirka 60 km/h och där stannade även hastighetsmätaren. Provade dra och den gick inte runt. Väntade ett tag och tänkte detta kan inte vara sant.

Drog igen och då startade skotern, fast gick dock bara på 1 burk så jag stängde av den. Tänkte nu provar jag en sista gång. Och den gick igång på båda burkarna och har där efter gått cirka 80 hård körda mil. Lämnade in den på en sista titt nu på garantins slut. Dom tog upp cylindrarna och kollade, allt såg som nytt ut? Så någon förklaring till detta problem fick jag inte. Bara en teori där han sa att variatorn hade låst sig.. men det låter inte så realistiskt med dom problemen jag fick på sjön.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
Haft en liknande upplevelse med min. Låg och körde 5500-6500rpm.. (kändes inte bra). Och helt plötsligt så tvärdör den totalt. Körde cirka 60 km/h och där stannade även hastighetsmätaren. Provade dra och den gick inte runt. Väntade ett tag och tänkte detta kan inte vara sant.

Drog igen och då startade skotern, fast gick dock bara på 1 burk så jag stängde av den. Tänkte nu provar jag en sista gång. Och den gick igång på båda burkarna och har där efter gått cirka 80 hård körda mil. Lämnade in den på en sista titt nu på garantins slut. Dom tog upp cylindrarna och kollade, allt såg som nytt ut? Så någon förklaring till detta problem fick jag inte. Bara en teori där han sa att variatorn hade låst sig.. men det låter inte så realistiskt med dom problemen jag fick på sjön.
Fick du se cylindrar och kolvar med egna ögon eller är det åf som säger att allt såg bra ut?
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Ja tyvärr så hade jag inte möjlighet att se det med egna ögon den veckan. Så jag får väl stå mitt kast om ett haveri inträffar under vinterns gång.
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Ska bli intressant och se om det bara kommer bli min maskin eller om det kommer fler nu eftersom utav den nya motormodellen som kommer ha problem med detta och då garantierna också går ut under året.

Som ÅF sa när jag prata med han igår att dom har inte haft något som helst problem med 800a motorerna av den senaste generationen från 2010 och framåt. Däremot så har han ju förstås hört andra ÅF som haft problem med 11orna och mappningen.
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Uppdatering:

ÅF ringde igår och som vanligt så sitter man och gruvar sig vad som ska komma igenom luren. Men tydligen så hade det inte hänt något med motorn så tydligen fortsätter ÅFs härliga streak med att inte behöva öppna någon 800a motor.

Det var så att primären hade kärvat ordentligt och fastnat ganska högt upp vilket gjorde att när jag tappade fart och tog om så låg den på alldeles för "hög växel".

Förklarar också varför det var pall när jag skulle dra med magnapullen runt motorn och därmed driva skotern framåt.

Varför jag var så "säker" på att den hade skurit var hur den betedde sig när den dog och att min Ski-doo jag hade innan betedde sig precis likadant när den skar när motorn stannade.

Tydligen var jag inte så intelligent att jag testdrog något efter att jag lagt av remmen. Men det spelar mindre roll eftersom skotern ändå inte gick att köra från platsen och den skulle ändå in och åtgärdas. Men en klar lättnad!

Däremot kan man ju undra om det är vanligt att bussningen fastnar längs axeln?? Har kört ski-doo hela mitt liv innan denna skoter och har aldrig varit med om detta typ av fel.

Så då vet ni!
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Ytterligare en uppdatering. Efter felsökning så var det korset i premiären som gått sönder. Märkligt efter 340 mil.. men så kan det va. Samt några lager i sekundären behövde bytas.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Härligt med en som uppdaterar vad som var fel och inte som många andra som bara låter tråden dö utan förklaring på felet.

Tummen upp!!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mitt kors gick av vid 220 mil.den har nu gått 300.


det jag retar mig på är ju mappningen.

den går så jävla fett när det är varmare än 5-10 minus.
har ju bara full effekt när det är kyligt ute.
känns inte så kul på en -11as maskin.

12erna verkar ha grymmare mappning.ska höra om det går att göra något åt det.
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Ja det är ju faktiskt rätt kul å veta vad problemet egentligen var när man går och läser en tråd. Inte så stort jobb att gå in och uppdatera. Kan hjälpa nån annan stackare. =)

Tycker ändå att 10ans mappning fungerar rätt bra måste jag säga. Men har ju bara hunnit testa i lite puder i typ 8a mil så..