Hjäp fattas 200hk i Nytron

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Har just testkört nytron en xtx med stora turbokittet från mcx.
Det sitter även mcx display på den.
Men Den går pissdåligt.Startar bra och krypköra fungerar men om man drar på så händer det inget.
Den vill dö om man ger fullt.
Kollat upp slangar och dyligt men hittar inget fel på dom.

Kan inte med displayen och vet inte vad jag ska kolla efter.
Upplever att den inte laddar.
Hur göra ?

Kan man testa att lägga den på 3000varv utan rem och läsa ut något vettigt
från displayen ?
Lamda value
air fuel value
MAP
EGT
MAT
BAT (gissar batterispänning)
BARO (gisssar lufttrycket)
TPS (gissar trottel position)
EGO
AFR

Dessa värden finns att avläsa men vad bör dom vara på ?

Snälla hjälp mig !

Mvh:Robert en besviken nytro ägare
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag tror inte det är något med MCX boxen eller extrainsprutningen. Då hade den börjat smattra och smälla så snart du får laddtryck. Kanske något med bränslepumpen, lågt soppatryck...?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Prova knacka ihop stiften lite, kan vara så att du släcker dom med laddet.(hänt mig) Annars får du ge en bättre beskrivning av hur den beter sig, så ska vi säkert kunna hjälpa.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Displayen underlättar vid felsökning, följande skulle vara intressant att kolla på:
MAP, som sagt "manifold pressure" i kPa, i detta fall totaltrycket, laddtryck + lufttryck.
På tomgång blir blir trycket lite lägre än 1.0 p.g.a. lätt undertryck bakom spjällhuset, oftast ~0,8. Så när turbon laddar blir värdet över 1.0, t.ex. så är 1.8kPa, ~0.8 i laddtryck.
AFR, Air Fuel Ratio, ~14 på tomgång, när laddtrycket stiger så ska värdet gå ner mot ~12.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ett annat alternativ skulle ju vara att ringa å höra med MCX, dom löser det nog rätt så fort...
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Displayen underlättar vid felsökning, följande skulle vara intressant att kolla på:
MAP, som sagt "manifold pressure" i kPa, i detta fall totaltrycket, laddtryck + lufttryck.
På tomgång blir blir trycket lite lägre än 1.0 p.g.a. lätt undertryck bakom spjällhuset, oftast ~0,8. Så när turbon laddar blir värdet över 1.0, t.ex. så är 1.8kPa, ~0.8 i laddtryck.
AFR, Air Fuel Ratio, ~14 på tomgång, när laddtrycket stiger så ska värdet gå ner mot ~12.
Tack för detta ska kolla upp det.

Har nu hittat felet !
Det var ett stift i en kontakt som inte satt fast.
Fixade det och nu finns det effekt ! :)
For en sväng på nåra mil och testade och det kommer att ta ett tag att lära sig denna nytro.
Körde efter ett dike vid en väg men sen komm det lite vatten i mitten så jag laddade på för att köra på skrå upp på ena sidan .
Gick bra till en början men sen stegrade skoter lite väl mycket och sladdade samtidigt så jag flög av.
Det var kul men nu till det tråkiga.

Efter ca 2 mil körning så stack lamda värdet upp till över 2,0.
Stannade kollade allt jag kunde men hittade inget fel.
Sartade skotern och lamda steg till 2,42 på tomgången och minskade när man gasade .
Testade köra en bit och när jag körde så sjönk det till ca 1,7.
Letade mer men hittade inget konstigt.
Körde en bit till och då helt plötsligt så var det normalt dvs under 1,0
Körde ca 2 mil allt ok men kom till en myr och lekte lite men då ballade lamda värdet ur igen.
Bara att åka hem igen.

Vat någon vad detta kan bero på ?
Sensorn borde inte fungera ibland och ibland inte ?
Och om det skulle vara avbrott så borde den visa max 2,42.
Ska ringa mcx idag !

Stort Tack till alla som hjält mig med tipps för felsökningen.

Mvh:Robert
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Mest troligt dålig kontakt i stiftet för lambda sonden, eller så är sonden på väg att gå sönder, så intermittenta fel är oftast dålig kontakt.
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Mest troligt dålig kontakt i stiftet för lambda sonden, eller så är sonden på väg att gå sönder, så intermittenta fel är oftast dålig kontakt.
Just pratat med Erik Marklund och han sa samma fast i andra ordningen.
Troligen lamdasonden som inte är frisk eller dålig kontakt (dvs troligen fukt i kontakt )
Men om den gick bra så var det bara att köra.
Ska köra lite mer och kontrollera kontakterna.
Hjälper inte det så får det bli en ny lamdasond.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
haha, ok, jag har haft både och, när lambdan la av för mig så vaknade den aldrig igen, men jag har hört om att den kan komma och gå så jag kan inte svära på att det är antingen det ena eller andra.
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Ne det kan nog ingen,men om jag fattat rätt så styr den inget utan endast visar data.
Så det borde vara säkert att gasa vidare.:)
Dom verkar kunna paja på väldigt olika sätt om jag förstod Marklund rätt.
Tbird har du haft många som pajat ?
Är det kass kvalla på dom kanske.

Mvh:Robert
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Iom att lambdasonden sitter såpass nära turbon på en Nytro så kan man inte räkna med samma livslängd som på t,ex en bil. Lambdasonder är en förbrukningsvara, det är svår att kringgå. Beroende på hur mycket man kör och hur mycket man gasar så verkar dom hålla olika länge. Men dom flesta verkar byta en gång per år eller liknande. Men självklart finns det många olika fall.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Jag är inne på mina andra, på 5 säsonger, så jag tycker inte att det är så fasligt ofta :).
Och helt rätt, den styr ingenting utan man har den för att se att allt är ok med luft/bränsle blandningen, man vill ju absolut inte att det går magert!