Laddtrycksproblem Nytro?

Halvliter2

Medlem
24 sept 2011
30
0
1
Har varit ute på årets första tur med min Nytro RTX MCX 180 men är inte så glad som man borde vara efteråt... Nålen på laddtrycksmätaren fladdrade väldigt mycket vilket den inte gjorde förra säsongen, och jag tyckte att maskinen kändes svagare men det kan ju bero på att det inte fanns några packade spår...
Så jag antar att jag har ett läckage någonstans, men har ingen möjlighet att trycktesta. Efter en snabb koll så sitter alla slangar och plenum som de ska.
Frågor:
-Kan ett läckage på avgassidan fortplanta sig med så distinkta pulser att det påverkar laddtrycksmätaren på luftsidan?
-Om det nu är packningarna till avgassystemet som gett sig, kan man se var det läckt eller måste man bort med flexrören för att kolla själva packningarna?

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
För mig har laddtryckmätaren alltid fladdrat men det kan kanske bero på min mätare?
Det är ganska lätt att skruva bort flexrören och kolla. Du behöver bara ta bort tanken och värmeskyddet.
Ifjol kollade jag dessa. Packningarna var helt slut efter två säsonger. Dessutom hade Y-grenen spruckit samt det övre fästet som bultar grenröret i tunneln. Märkte inget då jag körde.
Bytte till kopparpackningar och svetsade grenröret.
Inget svar på din fråga men lite info från min sida iallafall :)

Halvliter2

Medlem
24 sept 2011
30
0
1
För mig har laddtryckmätaren alltid fladdrat men det kan kanske bero på min mätare?
Det är ganska lätt att skruva bort flexrören och kolla. Du behöver bara ta bort tanken och värmeskyddet.
Ifjol kollade jag dessa. Packningarna var helt slut efter två säsonger. Dessutom hade Y-grenen spruckit samt det övre fästet som bultar grenröret i tunneln. Märkte inget då jag körde.
Bytte till kopparpackningar och svetsade grenröret.
Inget svar på din fråga men lite info från min sida iallafall :)
Varifrån beställer man packningar snabbast? Det är väl lika bra att passa på och byta dom nu då även om de skulle vara hela.
Min laddtrycksmätare var helt stabil förra säsongen, nu vibrerade den så mycket att det var svårt att gissa sig till trycket, så därför gissar jag att läckan finns mot nåt av spjällhusen...

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Vanligast är just att koppar packningarna ger upp. men sen brukar det bli hål i pre-coolern eftersom vissa gör alldeles för tight hål i tunnel och då brukar det bli skavningar som leder till hål som leder till tappat laddtryck.