Polaris RR 600 Bestyckning

Jouni

Medlem
8 jan 2012
22
0
1
Vasa Finland
Hej, har letat massor på forumet om bestyckning av RR 600 men har bara hittat en massa tjafs och ingen vettig info bara en massa frågetecken hit och dit (kan vara dålig att söka också).

Jag har skaffat en sådan skoter Polaris 600 RR -09 som är i orginalt skick, den lär dricka jävligt mycket bensin och då tar jag (och sekert många andra) gärna emot tips och sånt så jag har nåt att gå efter.
Vad kör ni med för munstycken? Hur vet man om den får för mycket eller för lite bensin eller luft? MJ 420, PJ 25, APJ 0.9 nål #3.. Detta verkar många köra på, Vad tycker ni? Jag kör både i skog och på isen i lite och i mycket snö.. Så vill man ju få ner förbrukningen med och kom inte å säga att det inte går.


Är ny här på forumet så beklagar på förhand om jag lagt in tråden på fel ställe eller nåt.

Tacksam för svar :)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Vilka krav du ställer..

Det GÅR INTE att säga på rak hand vilken bestyckning du ska ha!

Allt beror på vilken temperatur, höjd över havet, luftfuktighet, körstil du har.

Och även om du svarar på alla dessa frågor så är det ändå i slutändan du som måste göra grovjobbet och bestycka in maskinen manuellt.

Du måste våga prova dig fram, annars går det inte.

Det är bara att köpa några munstycken av varje modell du behöver och sätta igång att laborera.
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Bestyckar om gör man bara om maskinen inte går som den skall, inte för att spara soppa. Går skotern bra? Isåfall rör den inte, du riskerar bara att få ett haveri pga att den går för magert.. och då kommer nån skvätt extra bränsle att kännas väldigt billigt :)
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Bestyckar om gör man bara om maskinen inte går som den skall, inte för att spara soppa. Går skotern bra? Isåfall rör den inte, du riskerar bara att få ett haveri pga att den går för magert.. och då kommer nån skvätt extra bränsle att kännas väldigt billigt :)
Haha true min IQ R smälte två kolvar lite i framkant förra året för att jag laborera för mycket men man lär sig även den hårda vägen ibland

men tillbaka till frågan

Jag hade en RR en gång i tiden och den gick bra på 410 main (450 när jag köpte den) det var det ända jag ändrade på den och den gick inte rent när jag fick den det var därför jag bestycka ner den.
Så du ser det är lite olika på varje maskin
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har kört 2 vintrar med att endast ändra huvudmunstycket till 420
Vågar jag säga att det funkar ända till -20 på havsnivå. Har även i 0.9 air jet till denna vinter.
Men 410 Huvud samt att chimsa nålen till 2,5 och 0,9 air jet "35 (original)lågfart", det kommer kanske jag prova i vinter. Bränsleskruvarna har jag ut 1 1/4 varv !
 

Jouni

Medlem
8 jan 2012
22
0
1
Vasa Finland
Nej det vet jag väl att de inte går att säga, är ute efter "riktlinjer" och så är det intressant att höra vad andra kör med! Jag är inte helt blåst! :) Det var just sånna kommentarer som förstörde alla andra trådar ja hitta men ja kanske var lite otydlig så..
Kör nog bara på vattenhöjd kan man säga..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
När dom justerar i bänk så verkar dom alltid köra på 360mj men det känns jävligt litet tyvker jag.. körde själv med 390mj och 0,9air 35pilot.. nålarna i mitten.
 

Jouni

Medlem
8 jan 2012
22
0
1
Vasa Finland
okj, ja skaffade idag 420 jag å sen skulle ja beställa 0.9 luft men de va 3 veckor leveranstid så ja skippade den om ingen vet var man får köpa här i trakterna..? Men en sak går int in för mej och det är då man drar ner på bensin, varför mera luft? och hur mycket drar din skoter med endast 420 bytt? :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ja vad skall man säga, allt från 28-45 Liter på 100km. För jävlit mycket tar dom iallfall, men kör oftast rätt hårt. Wheelies täta skogs spår Ledpisk etc. Har även 21/41 drevning, Och till denna säsong bytte jag fjädrar i variatorerna samt 60g vikter och delrin washers. Så jag vågar inte uttala mig om vad jag har för förbrukning till i år, har endast kört 56km otrampade spår.

Du kan ju slänga dit 30 Lågfarts på samma gång, ifall du behagar. Så skiter du i att byta air jets. Många finnar kör med 420 / 25. BTW. Du bor inte spec lång från mig heller :)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Det var just sånna kommentarer som förstörde alla andra trådar ja hitta men ja kanske var lite otydlig så..
Kommentaren förstörde för dig för att det är sanningen och det var inte den sanning du ville höra?

Ursäkta mig men vist förstår jag dig, och alla andra som söker samma svar. Men svaret är inte så enkelt alla gånger.

Du har just köpt maskinen och det är du som måste lära känna maskinen så du själv vet när den går bra och vilka delar av registret som den går dåligt.
Då kommer det bli så mycket enklare för dig själv när du förstår vad det är du håller på med och därmed våga rätta till problemet på rätt sätt.
Mitt tips till dig är att läsa Servicehandboken för RR, där får du på ett enkelt sätt förklarat till dig om hur dina förgasare fungerar och vad det är som inverkar på vilket område och vad du bör justera för att uppnå det du vill. (PMa om du är intresserad utav den)

Förståelse är A och O!

Svar som från "Marre" giver dig ingenting annat än en maskin som i bästa fall går relativt bra men kan gå betydligt bättre.
Och jag kan då direkt säga att oavsett vart du eller någon annan kör en RR så har du/ni inte upplevt maskinen på riktigt med std. bestyckning. Det finns så mycket mer att hämta på den biten utan att riskera haveri.

Xoredge: Hade du bestyckat maskinen korrekt hade du aldrig smält kolvarna på din R, det är väl inget fel i att laborera med inställningar och bestyckning så länge man vet hur man läser av motorns gång, vilket dömt utav din kommentar var där du gjorde fel/slarvade eller inte hade kunskaperna till att göra.

Och jag säger som jag sagt i flertalet andra trådar, en korrekt bestyckad RR går snuskigt bra och tar inte mer bränsle än någon annan 600cc förgasarmatad 2cylindrig 2taktare med likvärdigt effektuttag.

Sry om jag låter bitter, men det finns 100 000 trådar om exakt samma sak där slutsatsen i varje tråd är att föraren i fråga måste våga sig på att förså sin egen maskin men det verkar som att det är ett svar som man inte vill ta in och istället bortförklarar det som ett dåligt svar eller något som bara ger mer frågetecken än från början.
 

Jouni

Medlem
8 jan 2012
22
0
1
Vasa Finland
är inte 30 väl lågt då de är väl 105 där orginal om jag minns rätt? Tycker de låter litet.. Och varför behöver int jag byta air om jag lägger sådär lågt lågvarvs munstycke? Försöker få allt på klart! Var bor du då? :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
35 lågfart sitter i original, air jet hjälper endel på tomgång men även resten av registret. Ifall jag inte missminner mig, men lägger du mindre lågfarts munstycke så går den snålare från tomgång upp till lite mera än 1/4 gas. Och det är på tomgång/lågfart dom flesta har problem.
Min börjar blöddra ifall jag har den en stund på tomgång och skall iväg på nytt, så min får för mycket på tomgång vid -1 gradigt väder.. Men jag kan inte säga mera en vad jag sagt nu, för jag är ingen expert. Men det tycks finnas många av dom här :)

Åtminstone har jag gyllenbruna stift på mellanregister och vid gasen i botten, men det är som att den har en snål spot från 4000 ner till 3000 rpm,och sen är den likväl fet på tomgång. Men jag tror det kan bero på föggarna. Ski-doo mxz600 har väl också TM 38 förgasare, och även dom lämnar kvar en stund på hög tomgång innan den sjunker.

Här är specs som jag saxat ur en annan tråd
Carburetor Settings
Type Mikuni TM38
Main Jet 450 "400-420 verkar vara rimligt vid havsnivå"
Pilot Jet 35 "Alternativt 30"
Jet Needle /9DGN6-57 Clip position / 3 "Kan vara riskfyllt att sänka nålen till 2"
Needle Jet P-8
Throttle Gap Under Cutaway (in/mm) 2.5mm
Cutaway 2.5
Valve Seat 1.5
Starter Jet 145 "Brukar man inte ändra på"
Pilot Air Jet 0.6 "0.9 är populärt"
Fuel screw (Turns Out) 1 "Man kan få bort surandet med mycket pill"
Recommended Fuel Octane (R+M/2) 91
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Xoredge: Hade du bestyckat maskinen korrekt hade du aldrig smält kolvarna på din R, det är väl inget fel i att laborera med inställningar och bestyckning så länge man vet hur man läser av motorns gång, vilket dömt utav din kommentar var där du gjorde fel/slarvade eller inte hade kunskaperna till att göra.
Där har du helt rätt jag har endast hållit på med 4-takts motorer då jag är bilmekaniker så detta är en ny värld för mig men roligt är detta
Jag slarvade lite med avläsningen av stiften då jag laborerade med bestyckningen där av missödet med kolvarna

Men jag tar det med en nypa salt och lär mig av det även om det har kostat några KR

Kan tillägga att min RR jag hade drog 2.5-6 liter milen och då var stift färgen ok
Den var drevad och variator kittad
 

Jouni

Medlem
8 jan 2012
22
0
1
Vasa Finland
undrar om den får för mycket luft i förhållande till bensin om man läggere 420, 30 och 0.9 air jet eller om man skall låta vara orginal air jet, jag har iaf förstått på all info ni gett mig att man antingen låter lågvarv vara orginal och lägger o.9 airjet eller så lägger man lågvarv till 30 och låter airjet vara orginal.. Det är så lite rådigt och jag får info från alla möjliga håll så ja kan ha förstått fel men rätta mej gärna, och JA jag vet att alla maskiner är olika men jag försöker bygga mej en uppfattning av vilka vägar man skall gå tyyp :p var får man annars köpa lågvarv munstycket? kollade på duell men det verkar som att de int har mindre än 50? om int jag sett helt fel då..
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Börja testa lite
men med 420 i main alla andra orginal så gick min gamla RR bra
Jag bor på havsnivå och min åkning är blandad

Lågfarts munstyckena behöver du inte röra satsa på main

bara en fråga känns det som det är något fel på den ?
Med tanke på att du vill börja mixtra med den
 

shawlawlaw

Medlem
26 jan 2010
24
0
1
Piteå
Lite sent kanske, men om du alltid vill vara säker på att den får tillräckligt med soppa, men ändå inte bluddrar så ska du gå till närmaste åf och be om en bestyckningslista. Jag har en sån hemma, kan nog kanske fixa fram den imorn=)

I alla fall så står det hur mycket som helst där vad du på ett ungefär ska ha vid vilka grader och vid vilka meter över havet. Utgå från det och ifall du senare känner att den inte går riktigt perfekt så är det bara utveckla därifrån.

Själv så har jag bara gått ner till 420 huvud och lite pill på nålarna, därefter orginal och då kör jag utan minsta problem vid -15.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nog för att det är trögt att söka på forumet. Men finns massor av trådar om just denna maskin.
Läs igenom den här tråden om du inte gjort det redan Där har du bla en Bestyckningstabell.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?32333-Bestyckningstabell-RR
Personligen så körde jag på 410main och 0.9 luft. Nål 3#. Övrigt standard. Provade först på Original luft men då bluddrade den. Gick upp till 0.9 och då försvann det.
Provade sänka nålen men då blev den svag. Så var nog rätt nära på MIN maskin då så klart.

Hur går maskinen nu? Vad har du för bestyckning?
 

Jouni

Medlem
8 jan 2012
22
0
1
Vasa Finland
provade nu byta till 420 och övrigt orginal men den bluddrar som fan vid start då den stått några sekunder på tomgång.. blir väl att prova byta air till 0.9 nu som nästa.. på högre varv går den bra! men en sak förstår jag inte, ett munstycke är 35 och ett annat är 145 men då man frågar vid polaris åf så är ju 35 tomgångs munstycke och man skall byta lågvarvs till 30.. antingen blandar jag ihop dem eller så förstår jag inte benämningarna bara.. vilket är vilket? rimligt skulle det ju vara om 145 är lågvarv och 35 tomgång men.. rätta mig!

Men ingen har ju förståss sagt att de ska vara lätt så de e bara att prova sig fram! Tack för alla svar hittills :)
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Jag vill bara börja med att säga att jag fortfarande är nybörjare på detta med förgasare men som jag har förståt det så har du tre musntycken för att sköta 1/3 var av trottelpositionen
Altså PILOT munstycket i ditt fall 35 sköter den första 1/3
sen överlappar den på 145 (STARTER) lite av PILOTENS 1/3 och MAIN:S 1/3
Och som sagt MAIN arbetar väl mest på fullgas
Och därför bör man läsa av stiften vid tre olika trottelpositioner när man bestyckar
Men jag kan ju ha missförstått det här okså :p

Nu har jag benämt munstycken på engelska då jag tycker det är lättare
Byt luftmunstycke (PAJ) så kommer den gå bättre