Racesoppa

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ändras gassvaret/accelerationen nånting om man kör på racesoppa? eller är det bara positiva fördelar med det?
hur är det med motortempen? stiger den?

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Är ju kanske lättare att svara om talar om dina krav på bränslet och vad du är ute efter ? .
Vad du tänkt köra mm

Fins ju ett flertal bränsle leverantörer , och dom mest kända som fins i Sverige är väll Aspen , Sunoco , VP , ELF , sen fins det väll några fler oxå .

Men många utav dom har ju näst in till snarlika bränsle specar , så vill du forska vidare själv så råder jag dig att ringa upp några och fråga , eller kolla på nätet så får du fram all data om bräslet .

50-65 Kr/L är inte något ovanligt pris för den typen utav bränsle , då du börjar komma på högre Oktan , den jag nämde tidigare kanske är liiiite billigare .

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
ändras gassvaret/accelerationen nånting om man kör på racesoppa? eller är det bara positiva fördelar med det?
hur är det med motortempen? stiger den?
Det beror på hur din motor är byggd , kompresions förhållande , tändning mm, en standard motor är det rätt bortkastat på.
Högre oktan gör ju att du kan köra med högre tändning , högre kompresions förhållande utan spikningar .

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.246
1.085
113
Stora Blåsjön
Du ska köra med det bränsle motorn är byggd för, så får du mest effekt.
Att köra tex 110oktanigt i en motor som är byggd för tex 95oktan är verkligen att elda pengar...

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
ska du tävla är ju 102oct de som är tillåtet och de är de ju i aspen-r.
Jag åker själv på de och tycker de funkar klockrent.
Vet inte riktigt va du betalar per liter men de ligger väll mellan 32-34kr litern beroende på inköpsställe[/QUOT
29kr litern får du betala hos de flesta återförsäljarna som säljer "motorsågsbränsle"(Aspen)

Troll ?
Aspen soppan har stigit sen förra vintern.
Här har du dom priserna jag kollade upp förra vintern.

Järnia Aspen-r 102oct: 899kr 25L, Rabatt 200L 30kr L.
Utterströms Aspen-R 102oct : 845kr 25L. 200L 6395kr
Crossfix Piteå: 800kr 25L

När man tävlar i cross/enduro/backe osv får man inte köra blyad soppa och endast handelsbränsle.
Vp har väll tagit fram nån ny 103oct soppa som tydligen ska vara godkänd snart också dock inget jag vet helt säkert men dom snackade om de på brp raceschool.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
ska du tävla är ju 102oct de som är tillåtet och de är de ju i aspen-r.
Jag åker själv på de och tycker de funkar klockrent.
Vet inte riktigt va du betalar per liter men de ligger väll mellan 32-34kr litern beroende på inköpsställe[/QUOT
29kr litern får du betala hos de flesta återförsäljarna som säljer "motorsågsbränsle"(Aspen)

Troll ?
Aspen soppan har stigit sen förra vintern.
Här har du dom priserna jag kollade upp förra vintern.

Järnia Aspen-r 102oct: 899kr 25L, Rabatt 200L 30kr L.
Utterströms Aspen-R 102oct : 845kr 25L. 200L 6395kr
Crossfix Piteå: 800kr 25L

När man tävlar i cross/enduro/backe osv får man inte köra blyad soppa och endast handelsbränsle.
Vp har väll tagit fram nån ny 103oct soppa som tydligen ska vara godkänd snart också dock inget jag vet helt säkert men dom snackade om de på brp raceschool.

Tror inte du kan få tag i Blyad bränsle i Sverige Legalt !! .
De bränslen som finns är Blyfri , oavsett Fabrikat och Oktan .

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja det annonseras då inte om dom bränslena om man kollar på bränsle leveranters sidor .

Vet inte vilken leverantör du känner till som till handa håller dessa ? .

Och har man koll på vad som gäller om man tävlar så kör man ju inte med Blyad , så det är väll ett bränsle som inte behöver tas upp i diskution ens just nu , eller ? .

Fins ju ett flertal Lagliga bränslen att köra och välja på . och de flesta tillverkare har bränslen på 103 Oktan , och de har funnits ett tag oxå .

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Helt rätt Stecka , och fler länder oxå och tävlings samanhang , sen kanske man kan få tag iu det andra vägar , men till vad ? , sen är det ju inta alla som följer det i alla länder heller i Norden , men tanken här var väll att diskutera det tillåtna bränslet .

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
... och som en parantes är det ju helt meningslöst att använda blyat bränsle i en modern motor då inte blyet i sig fyller någon som helst funktion.

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Okej, ursäkta att jag drog upp blyat.
Men med blyad soppa får man ut mer effekt dock har man ju hört vissa som kört me de.
Har stått om nån/några som åkt fast i koller på svemos hemsida förra vintern.

Henkeman

Aktiv medlem
21 jun 2010
76
0
6
Leksand
Blyet fyller väll visst sin funktion då bly är smörjande typ... ska se om jag hittar artikeln jag har om blyad vs oblyad bensin i "race engines"

Edit: hittade inte artikeln, men här står ju lite fördelar med "bly" i bensinen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetraethyllead

Dock är ju bly i förbränd form inte precis nyttigt, dock vetefan om dom andra tillsatserna för å ersätta blyets funktion är nå nyttigare =)

Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Blyet fyller väll visst sin funktion då bly är smörjande... Inom motocrossen/supercrossen var det ju införande av krav på blyfri soppa som dödade tvåtaktaren mer eller mindre i USA. Har en artikel om det nånstans ska se om jag kan hitta på den.

Det blyet gjorde var att smörja ventilerna i fyrtaktsmotorer som saknade hårdnetallsäten, dvs de med gjutjärnstoppar.

Att det skulle ha "dödat tvåtaktsmotorerna i USA" är kvalificerat skitsnack, inte minst med tanke på att blyad bensin förbjöds redan 1976 i Kalifornien och efterhand i resten av landet.

Det som dödade tvåtaktaren var den dåliga hållbarheten och oförmågan att uppfylla utsläppskrav. Nu kan man uppfylla vissa utsläppskrav med tex Etec, men många andra nackdelar (och fördelar) kvarstår förstås.

Henkeman

Aktiv medlem
21 jun 2010
76
0
6
Leksand
Där har du fel! blyad bensin var tillåten av AMA i tävlings sammanhang ända fram till 2005 typ! Berodde knappast på dålig hållbarhet då en fyrtaktare är betydligt kinkigare på underhåll än en tvåtaktare, iaf om vi pratar hårt trimmat, för att inte tala om kostnaden på å underhålla en hårt trimmad fyrtaktare.

Däremot tappade tvåtaktarna en hel del effekt pga avsaknad av blyet i soppan, bly användes mycket för å motverka spikningar när man kör på högre komp.

Kanske blev för svårt med Engelska i länken jag skickade? ska jag översätta? ;)