ski-mxz 600 sdi PROBLEM Hjälp!!!!

deiv

Medlem
24 okt 2011
8
0
1
Min ski-doo mxz 600sdi -05 har ett stort problem. Tog den ur garaget efter sommar förvaringen för att köra, men när den blir varm börjar den blöddra och skjuta.
Tog en test runda och den började gå sämre hela tiden, och till sist varvar den bara 4000. Om har man igång skotern på tomgång går den perfekt.
Men om man kör en stund så blir hela ljuddämparen röd p.g.a värme. efter man kylt ner den lite så går den knappt på tomgång utan stannar hela tiden.

Men om skotern e helt kall går den perfekt.

Har bytt stiften, rengjort förgasarna bytt batteri m.m. har inte hittat felet .


Hjälp! Tacksam för svar
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
om dämparen glöder finns det risk att den går snålt. mät upp tempgivaren i burken, sök lite så hittar du en tabell över vad den ska visa för motstånd i förhållande till temperatur.
 

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Kolla vad ovanstående skrivit, sen vad är det för färg på stiften? Kör en fullgasrepa och ta sedan ur stoften direkt. Som du kanske vet ska dom vara gyllenbruna/oboybruna.
Kanske att du måste bestycka om förgasarna.
 

deiv

Medlem
24 okt 2011
8
0
1
har kollat givaren också. Fattar inget mera.... Slangarna som går från tanken (2st) ena går till förgasarna den andra till en pump?!! är det spridarna som sitter i cylindern som ena slangen går till??
hur får ja loss de i så fall..?? Har skruvat vidare går som sagt perfekt vid kall körning och börjar blöddra när den blir varm. Hörde att de kan vara (Choken) Som lämnar på så att den matar in för mycket bränsle när motorn e varm? vilket orsakar att den börjar gå dåligt. vilken givare styr den isåfall??
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Mät bränsletryck. att den går sämre och sämre ju längre du kör kan tyda på igensatt bränslefilter.
Vet inte hur det blir på en äldre sdi men på 2008 och nyare så kan man testa att trycka ner stoppknappen och dra upp den igen innan motorn stannar. Om den går bättre efter det så är bränslefiltret igensatt. När bränslepumpen stannar så sköljs filtret lite och när man lyfter upp stoppknappen igen så byggs trycket upp på nytt.

Lite halvknepigt bränslesystem på de gamla där man har en mekanisk bränslepump tillsammans med en elektrisk.

Vad har du för ohm på avgastempgivaren om du plockar lös den har den i rumstemperatur?

Ingen motorlampa som lyser?
 

deiv

Medlem
24 okt 2011
8
0
1
problemet fixat förra veckan. det var bränsle filtret.. Tack för alla tips