Vikt skillnad imellan nytro och apex xtx ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hur stor viktskillnad är det imellan yamha nytro och apex xtx modeller -2012?

Och finns det nån eldriven vinch som man kan koppla till dessa skotrars elsystem och dra sig lös om man kör fast ?

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Viktskillnaden bör vara till Nytrons fördel.
Vet inte hur Apex:en har men Nytro har iag igen "standard" 12v, iaf inte min 2011.
Annars finns det ju 12V Vinchar att tillgå!

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Nytro mtx har 12v uttag, xtx har kablar färdigt framdraget till blindpluggen. Ska man ha 12v på xtx måste man betala lite xtra...

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Är ju en enormt stor skillnad i skoter också!

Är du någorlunda händig kan du nog utan problem koppla in en vinch, jag skulle dock lagt pengarna på nåt annat, inte alltid du har ett stabilt träd eller liknande du kan dra dig mot.. Dessutom rätt omständigt och tungt..

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.631
100
63
Örnsköldsvik
Håller med Tullus. Pengarna för vinsch är nog bättre att lägga på en värre matta alternativt längre maskin=)

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Nu åker inte jag fyrtakt, men brukar ha med mig en kedjetalja med lång kedja samt en lång tygstropp.

Tar inte särskilt med plats, utans ryms med verktygena bak i dynan, har ca 5-6m ed kedja+stropp i maxläge, så det finns alltid nåt att dra sig mot.

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Apex xtx är en fin maskin att köra, grym komfort,bra körställning, bra fjädring, och servostyrningen är nog det bästa på den. motorn är riktigt rap och det är drag i den. apexen väger 315kg full tankad. men viktfördelningen är grym i den så du känner nästan inte av vikten. jäkligt fin maskin på leden och den går i snö bättre än vissa kissekatter mjau. dom jag har pratat med som äger apex xtx är helnöjda över skotern.

nytro xtx är också en fin skoter men skulle heldre ta en apex xtx. det som skilljer dom åt är motorn, chassiet, fjädringen. nytron har lite mindre motor och inte riktigt samma fjädrings komfort som åvanstånde. visst den väger mindre. sen kan det vara lite känslig på remslitaget. men det kan man åtgärda med att linjera upp motorn.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Håller med treeclimbers om det mesta, men...
servot har ju del i att den känns lätt också.
Nytron har faktiskt större motor 1049cc vs 998cc men är svagare, anledningen är att apexmororn är byggd mer högvarvig och kräver nerväxling för variatorns skull. med det sagt så håller jag apexmotorn för en av skotervärldens bästa.

skulle säga att nytron är modernare körställningsmässigt och det snarare är där den har fördel än viktskillnaden. kan man leva med äldre/lägre chassie är Apex att föredra.

se gärna snowmobile nr 2/2011 där vi ställde Apexen mot AC F8.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Håller också med om det mesta, men inte allt.
"den går i snö bättre än vissa kissekatter mjau." Vilken katt tänker du på då tree climbers?

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Håller också med om det mesta, men inte allt.
"den går i snö bättre än vissa kissekatter mjau." Vilken katt tänker du på då tree climbers?
Har du inte läst skotertidningar pöjk? fanns ju ett test som apex xtx var med i ! tror det var i snowrider eller snowmobile. och om jag inte minns fel så var det en f8 ext !

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Apex XTX = 317 Kg Årsmodell 2012

Nytro XTX = 274 Kg Årsmodell 2009

Fulltankade .......