packbox rotax

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
hur ska man på bästa sätt montera tillbaka bakboxsen på variatorsidan,den har ploppat ut, ska man limma den när man monterat tillbala den eller det är en 800 -03

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Om den har krypit ur skulle jag nog passa på o byta den och knacka in en ny,På senare mod finns det en täck bricka som håller packboxen på plats men inget lim.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
motorn är helt nyrenoverad och packboxen också den har gått nu sa 2-3mil och jag upptäkte detta.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
motorn är helt nyrenoverad och packboxen också den har gått nu sa 2-3mil och jag upptäkte detta.
Inte kul att köpa nya grejor gång på gång, men om den krypit ur så är ngt fel-eller det är felmonterat från början. Hursomhelst skulle jag börja med att ta bort packboxen helt, inspektera så det inte är några skador där den ska sitta-och sedan montera en ny igen. Tyvärr.

Den som suttit där har lossnat av ngn anledning. Oavsett vilken så är det fullt möjligt att den fått skador som kanske inte syns för dig, men förkortar livslängden på packboxen så den börjar läcka efter 5-100 mil. Det är nästintill omöjligt att sia om.
Vad man däremot kan sia om är följdskadorna när en packbox till vevaxeln börjar läcka: ->haveri.
Haveri på en i övrigt nyrenoverad motor är ännu tråkigare än att byta "en ny" packbox.

Så: Byt. Har du inte råd den här månaden-vänta till nästa.
Resonera såhär: Om samma packbox ställer till med ett motorhaveri är det färdigkört i vinter, även om det är tråkigt att inte kunna köra just nu, så är det ännu tråkigare att inte köra på resten av säsongen!

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
han som renoverat motor skulle skicka en ny till mig och så lite fett.jag ska borra och gänga in 4st m4 med bricka och se hur det fungerar?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Packboxarna som sitter där har en liten upphöjning som passar i ett litet spår i alublocket, jag misstänker att denna upphöjning av gummi på packboxen lätt skadas om den monteras utan att klyva blocket.
Jag fick tips om att "limma" fast packboxen med ett mycket tunt lager permatex (packningsklister) när man monterar den.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jag hade aldrig monterat dit en packbox utan att ta isär vevhuset med risk för att skada packningen ..
visst du kan få dit den, men risken för att skada den är för stor ...

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
jag är så spyless att plocka ur och isär denna motor nu,så jag kommer inte att klyva den. ska göra allt för att få dit den oskadd.ska nämligen iväg på en 100mil tripp så nu får vi se vad rotax går för.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag funderar på vad det är som trycker ut dessa packboxar, kan det verkligen vara övertrycket i vevhuset? Jag funderar på om det beror på att det är ett slutet utrymme mellan två tätningar som är mer eller mindre fyllt med fett, när det blir varmt expanderar fettet/luften och ett övertryck bildas?

Om min sistnämnda teori stämmer så skulle ju även detta problem lösas med att skippa fettet, ta bort inre tätningen samt borra smörjkanaler.
Är man "spyless" på att skruva så är nog borrning av oljekanaler att rekommendera om man ändå ska renovera, det minskar ju framtida underhåll.

Jeppolito

Medlem
6 dec 2011
20
0
1
Tierp
På min 600-03 hade packboxen ploppat också, var mycket fett kvar i lagret trotsallt, tryckte i lite nytt fett och sopa dit en ny packbox i veckan.. Tänkte riva motorn i sommar och borra kanaler, nya lager och rikta veven. Jag laserskar ut en bricka likt de nyare rotaxmotorerna och borra+gängade m4 runt "lagerläget" när jag ändå var i gång.. Åkte 10 mil igår och allt verkar frid och fröjd hittils... Nu säger jag inte att detta är rätt, men jag tror att yttre boxen kan trilla ur även om den inre är OK.. Mvh