Skoter byte. F7, REV eller IQ???

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Jag funderar på att byta skoter, sitter i dagsläget på en ZR 600 -02:a och vill byta upp mig.

Jag åker bara på sidan av leden. "free-ride" åkning.

Jag har tittat runt mycket och är så himla kluven. Tittar man prismässigt så är det ganska stor skillnad. Man får ju en 05-06:as F7 för samma pengar som man får en 03-05 REV och en IQ 6-800 hittar man ju knappt under 50 lök.

Jag hade inte tänkt att lägga mer än 50 gärna under då det alltid blir lite service kostnad.

Så om jag får tänka lite fritt så känns det mest prisvärt att köpa en F7:a men de känns som lite uråldrigt med de chassit? Eller är jag ute och cyklar? En REV eller IQ känns lite mer tidlösa om ni förstår vad jag menar och sedan tycker jag att det körställningen värkar mycket mer "modern"?
Hur är körställningen på en sno pro 440? Tänker på en sån med F7 snurra? Eller kanske en speedwrex 600?

Hjälp mig i mina funderingar är ni snälla!

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Snopro 440in är det riktigt bra körställning, men alla dom där skotrarna har ju en "modern" körställning än zr. F7 tar sig nog bäst i lössnön men en 44mm matta på dom andra så funkar det nog fint. Du måste nog provköra skotrarna för att veta vilken du ska ha för det är ju ganska stor skillnad...

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
frågan är ju varför du ska ha en kort om du bara åker på sidan om spåret? köp en lång maskin är mitt tips! vilken kan jag inte säga, kan bara rekomendera M8 eftersom jag bara har det i hjärnan.

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Jo alla har ju en modernare körställning än ZR:n. Men de är ju som svårt att fara och prova skotrar bara sådär oxå.

Anledningen till att jag vill ha en kort är att jag inte åker i så mycket snö så de förskyller sig med en lång. Och sedan tycker jag att en lång maskin blir "bökig" på någe vis.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
frågan är ju varför du ska ha en kort om du bara åker på sidan om spåret? köp en lång maskin är mitt tips! vilken kan jag inte säga, kan bara rekomendera M8 eftersom jag bara har det i hjärnan.
En M8 för under 50 papp menar du? Säljer du en sån eller?;)

För under 50k är det nog F7 som gäller om du vill ha något i någorlunda skick. Alternativt F6a då?
Rev är ju trevliga tkr då jag, men tydligen är dom gjorde i Platina alternativt Guld då folk verkar betala vad som helst för dom.

Sen är det ju som så att längre maskiner kostar i regel mer kontra årsmod/skick, så har man begränsad budget o vet med sig att men itne så ofta kör i 1m lössnö kan man ju lika gärna köpa kort.

En annan vill ju också köpa skoter med har inte ens komme så långt att jag vet hur mkt jag vågar lägga ut:p

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Jag funderar på att byta skoter, sitter i dagsläget på en ZR 600 -02:a och vill byta upp mig.

Jag har tittat runt mycket och är så himla kluven. Tittar man prismässigt så är det ganska stor skillnad. Man får ju en 05-06:as F7 för samma pengar som man får en 03-05 REV och en IQ 6-800 hittar man ju knappt under 50 lök.

Jag hade inte tänkt att lägga mer än 50 gärna under då det alltid blir lite service kostnad.

Så om jag får tänka lite fritt så känns det mest prisvärt att köpa en F7:a men de känns som lite uråldrigt med de chassit? Eller är jag ute och cyklar? En REV eller IQ känns lite mer tidlösa om ni förstår vad jag menar och sedan tycker jag att det körställningen värkar mycket mer "modern"?
Hur är körställningen på en sno pro 440? Tänker på en sån med F7 snurra? Eller kanske en speedwrex 600?

Låter jävligt baklänges att köpa en kort maskin till den sortens körning. Nog tror jag att ni har nog med snö också för att en kort maskin ska bli en stor begränsning för din åkning.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Hade en snopro 440/800 förut, inga problem att ta sig fram i snön, blir mer sport! Jag skulle satsa på en polaris Iqrr om jag va du, En ihop plockad skoter är det jävligt mycke meka med, bara en tanke å ett råd. mvh anders

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Kolla min projekt tråd, BöleBoondockers F6 Mountain Special. Den kan du lägga ett bud på om du vill via PM =)

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Rev är ju trevliga tkr då jag, men tydligen är dom gjorde i Platina alternativt Guld då folk verkar betala vad som helst för dom.
Efterfrågan som styr, de är populära, är väldigt lik många nya skotrar i körställningen även fast de är några år gamla. Det är ju ganska klart att de är populärare än andra skotrar i samma årsmodell, då de ligger klart mkt högre i pris och blir även sålda. Okej, finns undantag när folk tror dom ska få 55k för en 03a med 800 mil + med 32as sliten, det är drömmar. En 03a skulle jag aldrig betalt över 40 för, och då ska den vara i riktigt fint skick.

Lite ski-doo frälst är man ju, så då blir svaret helt klart en REV
Har ägt en F7a förra vintern, en 05a. fan vilket rackel. Gick inte köra puder, för scoopet satts igen av lössnö så den dog av, drog remmar nåjävulskt, lite osmarta konstruktioner tycker jag som te.x. behöver tippa skotern åt ena hållet för å få ut DD oljan,m sen måste man tippa upp den åt andra hållet för å få i ny olja, å trångt som fan är det med.

DOCK gick den som fan rakt fram på lederna, men lek å inspirerad körning tyckte jag den var rätt tråkig.

IQ visst fina maskiner, har sneglat lite på en själv. men som sagt för 50 får man bara nåt hop plock 440/600 eller dyl.. känns mer driftsäkert å köpa en 600rr -08 ---> om man ska ha en sån. Men då får man nog räkna med 60´+

snopro 440/700 kan jag inte uttala mig om.. dom ser bra ut iallafall, är nog betyligt roligare än F7 kan jag tänka mig.

Rev 800 -04 å uppåt skulle jag sattsa på om jag var du, har du bra med krut å roligt chassie. Dock får du vara noga med å kolla så motorn är renoverad å bytt fett på vevaxeln etc, för vissa av dom är rätt rasbenägna.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Efterfrågan som styr, de är populära, är väldigt lik många nya skotrar i körställningen även fast de är några år gamla. Det är ju ganska klart att de är populärare än andra skotrar i samma årsmodell, då de ligger klart mkt högre i pris och blir även sålda. Okej, finns undantag när folk tror dom ska få 55k för en 03a med 800 mil + med 32as sliten, det är drömmar. En 03a skulle jag aldrig betalt över 40 för, och då ska den vara i riktigt fint skick.
Jo det är ju det jag säger i och med att folk verkar betala vad som helst. Ju nyare dom är ju mindre överpris tycker jag det är på dem. Men just -03 är tamefulingen alla sjukt överpris på, att hitta en 800 -03 för 40k är som att hitta snö i sahara, det går men kvaliten lär va sådär.

Sen ligger XP i betydligt bättre pris. Men just första årrsmod av Rev äre nå sjukt med.

Utan att veta nåågot om skotrarna så är polaris IQ(fusion/dragon allt vad dem heter) 600, även vissa 700or i regel mkt billigare är konkurenterna, vet inte om dem har ett rykte som tråkiga eller om det är nå fel med dom eller vad det kan vara?

O.B.S mennar 600cc och 700cc Polaris då, men klart är du lite modigt så är ju Fusion 900 och /00 (755cc) riktigt billiga. Men dock verkar det vara dag till dag med hur dom är i kvalité m.m. Framförallt 755an är väl brutalt överskattad. Eller ja, du fattar.

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
missade att han hade en budget under 50... då kan det bli svårt att få en M men finns ju alltid andra långa maskiner, har en f7a och är grymt nöjd med den, tar sig bra i snö och motorn är ju en dröm!

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Ja de är verkligen ett mörker. Och jag är inne på samma spår som. Så här tänker jag,

F7:an känns lite bakåt i körställning och man jämför med REV:n och IQ:n Men värkar vara den mest driftsäkra och är ju "hyllad" för sin motor. Sedan står den mest vettigt i pris.

Snopro med F7 motor känns sådär eftersom det är ett "hopp plock" och man vet aldrig vem som byggt.

Speedwerx 600 värkar vara en brutal maskin men service intervaller och motor-dels priset är ju ett stort minus.

IQ känns lite mycket "cross" lite väl rå om ni förstår vad jag menar? Eller är jag ute och cyklar? Och dessutom är det ett sjukt pris på dom. Om man inte vill ha någon ihop plock, typ 440 med 600 cyllar osv. Samma där som men snopro:n att man inte vet vem som byggt den, De kan ju vara skit seriöst lika gärna som bara nå rappel.
Andra polarisar har jag inte tittat på då jag tycker att chassit värkar vara samma stuk som F7:an. Lite mera "sitta ner" ställning.

REV känns som en bra kompromiss men då står dessa i sjuka pengar samt allt strul med serie 3 motorerna som rotax har. Däremot så en 440/800 maskin står ju bättre i kurs, men då är vi där med ihop plocket igen.

Revo har jag inte äns tittat på då jag inte alls tycker om dom modellerna och lite dyra då man måste upp på minst en 06:a då 05:an är som den är.

Och Yamma tänker jag inte äns tänka på.

Jag är inte fördomsfull när de gäller skotermärken "märkes ***" utan ser de som så att alla har sina brister.

Fler tankar och ideer är välkomna! :D

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
snopro 440 05 uppåt är roliga maskiner. går rätt fint i lössnö också. Skadar dock inte med större motor.
snopro 08-09 börjar ju ligga kring 50 för dom billigaste, vänta ett tag och spara lite pengar medans dom även sänks i pris?
xp 600 samma sak. kanske för mkt över budget men..

440/700 eller 800 kan vara grymt roliga, eller också rappel! tyvärr. ska du ha en sån får du syna den noga tycker jag :) speedwerx kan bli dyr att ha som "vanlig" skoter är min egen uppfattning. dock roligt!

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
snopro 440 05 uppåt är roliga maskiner. går rätt fint i lössnö också. Skadar dock inte med större motor.
snopro 08-09 börjar ju ligga kring 50 för dom billigaste, vänta ett tag och spara lite pengar medans dom även sänks i pris?
xp 600 samma sak. kanske för mkt över budget men..

440/700 eller 800 kan vara grymt roliga, eller också rappel! tyvärr. ska du ha en sån får du syna den noga tycker jag :) speedwerx kan bli dyr att ha som "vanlig" skoter är min egen uppfattning. dock roligt!
Håller med där! :)

Dock så tänkte jag lägga till en sak, att Polaris IQ chassie (menar inte rr och r) är det sjukt skön körställning på! Det är alltså inte den där gamla "Potatissäck-ställningen". Sen kan dom gå att få för runt 50tusen. Riktigt bra maskiner och 700 motorn är en höjdare.

Men, om jag var du så skulle jag ha siktat in mig på en längre maskin. Hade en kort (zr) förut, och jag ångrar inte en sekund att jag köpte en längre.

Lycka till med köpet :)