Köpråd Dragon vs. Dragon switchback

macahan

Medlem
9 jan 2011
18
0
1
Står inför skoterbyte och det lutar åt Polaris för första gången.
Tittar på två 08 varav en kort och switchback. Switchback'en har lite godis som 44:as matta och slp-skidor. Bägge har gått en bit över 300mil.

Jag åker väl kanske 80-90% led. Hur funkar switchbacken vs. korta??

Motorerna är 600 Switchback och 700 i den korta.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Har själv en kort 700 Dragon. De tips jag fick om den är att den har polaris bästa motor, med en svaghet iform av voltregulatorn.
Denna fick jag givetvis byta men är än så länge väldigt nöjd med maskinen :)
Lättkördaste skotern jag provat (jämför mot REV, REV-XP och Nytro) och extremt rolig.

Du blir nog nöjd med vilken somhelst av dom där, längre matta är aldrig fel :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har själv en kort 700 men har tyvärr inte provat SB 600. Dock kört en kort 600 och den är rätt likvärdig som min 700:a. 700:an är så klart mer effekt men inte så att 600:an kommer så mycket på efterkälken. Detta gäller dock på de korta maskinerna. En ren gissning är att 600:a med den längre mattan en SB har, kanske inte orkar med lika mycket bus utanför leden. Men nu ska du köra mest led så det är nog hugget som stucket för dig. 700:a motorn är dock en fin fin motor så jag skulle nog valt den om jag skulle bomba led.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Har själv en kort 700 Dragon. De tips jag fick om den är att den har polaris bästa motor, med en svaghet iform av voltregulatorn.
Om den är bäst,varför slutade dom då med den? :)
Skulle nog säga att 600cfi av senare modell är än så länge polaris bästa motor.

Jag har fått byta voltregulator på 600 också så det är nog lite lotto med blandad utdelning där tror jag.


Ontopic:
Ska du mestadels köra led så är switchbacken bra,men den är i stort sett oduglig i lössnö oavsett matta.
 

macahan

Medlem
9 jan 2011
18
0
1
Tack för synpunkterna! Bägge är 700, fick hjärnsläpp när jag tittade på annonserna. Jaja, är väl bara att prova bägge.

Men är Switchbacken verkligen kass i lössnö??
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Både 600cfi och 700cfi går bra, 600 går faktiskt riktigt bra för att vara en 600
Kolla mer på skick och pris.
 

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Jag fattar som inte, jag har då hittills tagit mig dit jag velat ta mig, med min Switchback. 600 med SLP-pipa och burk och 44mm kammar, inte direkt känt att det saknas effekt. Så en 700 lär du bli toknöjd med, om du nu inte ska frakta den över Atlanten och ge dig upp i bergen med Burandt å grabbarna såklart... :amuse:
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Har kört nyare switchback å den är INTE kass i snön!
Jag har ägt en nyare switchback med 44 matta och ja den är kass i snön med sin kopplade boggi och fel attackvinkel,men visst kan jag sträcka mig till att det finns sämre men inte längre.



Hade alla dagar i veckan hellre köpt en 600cfi än en 700.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Du åker ny rmk så det är klart en switchback är dålig i jämförelse med den, men jag och en god vän som äger den tycker den är helt okej. Beror väl på hur man kör med!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag har ägt en nyare switchback med 44 matta och ja den är kass i snön med sin kopplade boggi och fel attackvinkel,men visst kan jag sträcka mig till att det finns sämre men inte längre.
Hade alla dagar i veckan hellre köpt en 600cfi än en 700.
Nu har jag som sagt inte ägt eller provat någon SB av nyare årsmodell men min korta dragon 700 tar sig ju fram riktigt bra i lössnön. Attakvinkeln är väl helt ok på den korta boggien och jag har fått för mig att SB boggien bara är en förlängd variant av den men det är bara ett antagande av mig. Har dock svårt att se att SB:n skulle vara dålig i lössön då den korta tar sig fram så pass bra som den gör.