Pekfinger-gasreglage

Fjälltorparn

Ny medlem
7 jan 2012
2
0
1
Åre
En närliggande fråga
Har någon en bra lösning på dubbla gasreglage, alltså ett för vänster handtag att använda vid lång vänster skråkörning. man når ju inte gasen från det hållet när man hänger ut ordentligt. Jag kör widetrac och dom är lite bångstyriga på skrå, särskilt med tungt släp.
En pekfingerlösning för vänstersidan låter fint men hur kopplar man ihop wirarna

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.113
51
48
Örnsköldsvik
En närliggande fråga
Har någon en bra lösning på dubbla gasreglage, alltså ett för vänster handtag att använda vid lång vänster skråkörning. man når ju inte gasen från det hållet när man hänger ut ordentligt. Jag kör widetrac och dom är lite bångstyriga på skrå, särskilt med tungt släp.
En pekfingerlösning för vänstersidan låter fint men hur kopplar man ihop wirarna
Här är två olika kit, vet inte om de passar din skoter dock.
http://www.leftythrottle.com/
http://www.firstplaceparts.com/0632-0155.html

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Du kan ju alltid prova att vrida gasen så den pekar framåt istället och köra lite se hur det känns. Bara ett lite tips.

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
Köp ett bmx-bromshandtag, wire från biltema och bygg en liten hävarm bakom det vanliga gasreglaget. Kostnad 200kr.
Så gjorde jag och fungerar lika bra som originalet goldfinger.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag är sugen på en vänstergas.

Någon insatt har däremot varnat mig för att risken kan finnas, att då du vill nypa bromsen, kan det bli att du nyper gasen istället..

Nu tror jag att man inte sätter en vänstergas så nära bromsen, men det kan ju vara tänkvärt iallafall.

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
http://www.psndealer.com/powersportsdlr/images/ec0387/0632-0234.jpg Monterar du handtaget så här så är risken minimal att du kommer åt den när du ska bromsa.

Men när man är och kör bland träd så finns risken att kvistar kommer åt att trycka ihop handtaget. Går även att montera en sprint så det inte går att reglera handtaget ofrivilligt, men då är också vänstergasen obrukbar när den kanske behövs som mest. Och sån skjuta är det inte i maskinen att du inte hinner släppa gasen och bromsa när du är och kör där vänstergasen används.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. iom att jag endast använder min vänstergas ståendes, och att den är vinklad nästan 90grader ifrån bromsen så har iaf aldrig jag tagit fel, det är en helt annan vinkel för mig gas och broms.
Jag har funderat på att "oj, nu måste jag vara försiktig" . Men ne, de har inte varit nära.

"men man kanske råkar gasa med knä/ben/mage vid fullt styrutslag, men nja, iom att styret är såpass högt upp för mig (därav behovet av västergasen) så är den inte ivägen/ifara för att kommas åt under färd.

Inte heller grenar eller träd utgör någon större fara iom att den pekar väldigt mkt neråt.

.. min erfarenhet med min hemmagjorda gas.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
hade vänstergas på rmk när jag köpte den, men tog bort wiren men det var mest för att det blev lite knas med gashängsbrytaren när man var försiktig på gasen. men det hade säkert gått att justera till det, men tog bort wiren men är lite sugen på att stoppa tillbaka den och testa. mitt handtag sitter snett bakåt neråt, nästan som vanliga gasen sitter fast mer vinklat neråt, det jag kan tänka mig att man kan få full gas är när man tagit om greppet om styret och råkat få fast handsken i vänster gasen