Räcker 180hp för att ....?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
ok ! låter nice :)

Är du nöjd med din maskin och turbokittet Mr-twostroke ? Lr borde det inte vara Mr-fourstroke ? :O)

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
De räcker gått o väl! men rätt variatorer så går de orginal fint också:)
men som en visa man engång sa, Mycke vill ha mer:D

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
180 borde räcka då mitt 240 kit är nog så brutalt. Mycket sitter i variatorer, att dom lirar rätt dvs. Man måste ha lätt tumme i början när man burkar annars hipsvips blir man omkörd av sig själv. Mina variatorer är perfekta och det gäller inte alla maskiner. Det kan vara lite trixande innan dom funkar som du vill

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Jag är mycket nöjd,Som Säfwast säger mycket sitter i variatorerna och även utväxling.Det är 2:a året jag kör med turbo. Den gav 204 hp när jag bromsade den i fjol.
Excell grenrör i stället för orginal.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag är mycket nöjd,Som Säfwast säger mycket sitter i variatorerna och även utväxling.Det är 2:a året jag kör med turbo. Den gav 204 hp när jag bromsade den i fjol.
Excell grenrör i stället för orginal.
Hur såg Excellröret ut?
Har läst både positiva och negativa omdömen om svetsar och passform samt tunt gods i själva matrealet.
Så, vilket intryck fick du?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har kört med trafik tidigare, fast av misstag.
Har hel idag, med inställningen att jag kan laga ganska mycket för 10000 som jag har i självisk.

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
räcker 180hp för att kunna gasaupp en nytro xtx på rullen ?
Kolla mina filmer som jag har lagt upp på min tråd, nytro backcountry, så får du se hur en xtx går med 180 hk. Ang försäkringen så gör man nog bäst i att inte nämna något om nån turbo...då vill dom inte ens ha dig som kund..

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Kolla mina filmer som jag har lagt upp på min tråd, nytro backcountry, så får du se hur en xtx går med 180 hk. Ang försäkringen så gör man nog bäst i att inte nämna något om nån turbo...då vill dom inte ens ha dig som kund..

Jaha ? Men hur gör man när man hittat en sten lr ett träd och behöver använda sin försäkring då ?
Försäkringsbolaget kommer ju att se att det sitter en turbo på skotern ?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.252
1.086
113
Stora Blåsjön
Jaha ? Men hur gör man när man hittat en sten lr ett träd och behöver använda sin försäkring då ?
Försäkringsbolaget kommer ju att se att det sitter en turbo på skotern ?
Då ska man nog överväga att inte skaffa turbo.
Kör man trimmat så är det trafikförsäkring/halvförsäkring(stöld) som gäller. Och blir du då påkörd av ett träd så är det till att betala ur egen ficka.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Om man fortfarande lever får man inleda med att demontera turbon innan man lämnar den på verkstad.
Lever man inte är det ju ett icke -problem.

Kort sagt, det finns inga garantier för att försäkringen gäller om du sätter den i ett träd, men det finns det faktiskt inte om du kör helt original heller.

Edit: Väl talat Asker.
Turbo, pipor och all övrig trimning är inget man ska ägna sig åt om man inte är beredd att ta kostnaden vid en eventuell skada.
Själv har jag en knäckt bandtunnel som ligger i gräset bakom garaget som påminnelse om att det är dyrt att köra trimmat.

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Jag har då kompisar som kör helförsäkrat och turbo, en av dom har bytt framvagn 3! ggr. Känner du verkstaden är det inget bekymmer. Om det inte är fråga om totaldemolering med personskador.

Mycket snack om turbo och försäkring men alla som kör med pipor, slutburkar alt. helsystem excell tex vart går gränsen? Antingen är det trimmat eller så inte. Personligen tycker jag att avsikten är samma oavsett om du kör med pipor eller turbo, effekthöjande! Det är en djungel. Jag har inte sagt att jag har turbo, lika lite som någon som har pipor och slutburk skulle säga: Du förresten, blir det dyrare om jag har pipor...?

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Igentligen blir det bara problem om den blir stulen, för man kan ju inte kräva att få betalt för en turbo man inte har, eller om man blir inblandad i en olycka med polisutredning...